Senaste nytt

Med början 1 april 2020 förändras Amex Gold Card

Du tror alltså på riktigt att Amex skulle ge ut en förmån till ens eget extrakort som inte erbjuds genom huvudkortet???

Det brukar bara vara Platinums extrakort som får Priority Pass till exempel. De andra extrakorten kammar nog noll, precis som vanligt. Det finns inget som indikerar att det skulle ha ändrats.
Nej. Som jag skrev trodde jag inte det. Men kunde ju hoppas. :)
 
Det verkar även som att AmEx nu bekräftat att Uber/Uber Eats-förmånen kommer från 1 aug. Gör ju i alla fall kortet nästan gratis fram till avgiftshöjningen.

Verkligen. Och vi som haft Platinum i flera år och varit avundsjuka på USA med $200 / år i Uber krediter.

Man började med stora kampanjer för Platinum och var snabba med att lansera det som metall, man pratade inte så mycket om avgiftshöjningen, nu kör man samma runda med Guld, metall och avgiftshöjningar.

Tycker det är helt OK att höja avgiften, man måste ju minst kompensera för inflation och värdet förändras inte så mycket. Men det känns som produktsidan inte förstår att Sverige är ett ganska litet land, undrar om det inte blir mättat med så många produkter som tar av varandras marknadsandelar, framförallt när "amex kunskapen" är låg. Lite som SAS skulle ha 8 olika EB program.. (kanske dom har..)

Kan tänka mig en och annan Centurionkund som blev lite ledsna när Platinum kom i metall, nu samma visa för Platinum när Gold "uppgraderas". Undrar när Green kommer i metall med gratis McMeal?

Är nöjd med Amex, och det är olika produkter med olika erbjudanden, och 1200 i förmåner är ju som vilken annan förmån som helst, ska vägas fram och tillbaka, men det känns som man kör lite för brett och hårt här.
 
De andra extrakorten kammar nog noll, precis som vanligt. Det finns inget som indikerar att det skulle ha ändrats.
Nope, och det är ju "across the board". Just nu är ju Centurion sämst där alla extra kort, utöver ett extra Centurion (utan förmåner) bara blir Green :) - Förut kunde man få både Plantinum och Gold.
 

MTheC

Medlem
Verkligen. Och vi som haft Platinum i flera år och varit avundsjuka på USA med $200 / år i Uber krediter.

Man började med stora kampanjer för Platinum och var snabba med att lansera det som metall, man pratade inte så mycket om avgiftshöjningen, nu kör man samma runda med Guld, metall och avgiftshöjningar.

Tycker det är helt OK att höja avgiften, man måste ju minst kompensera för inflation och värdet förändras inte så mycket. Men det känns som produktsidan inte förstår att Sverige är ett ganska litet land, undrar om det inte blir mättat med så många produkter som tar av varandras marknadsandelar, framförallt när "amex kunskapen" är låg. Lite som SAS skulle ha 8 olika EB program.. (kanske dom har..)

Kan tänka mig en och annan Centurionkund som blev lite ledsna när Platinum kom i metall, nu samma visa för Platinum när Gold "uppgraderas". Undrar när Green kommer i metall med gratis McMeal?

Är nöjd med Amex, och det är olika produkter med olika erbjudanden, och 1200 i förmåner är ju som vilken annan förmån som helst, ska vägas fram och tillbaka, men det känns som man kör lite för brett och hårt här.
Jag kanske är i minoriteten som anser att kort i metall är en försämring, tyngre och tar mer plats. På vissa köpställen har det varit svårt att få in kortet också och då AmEx ofta (även om det blivit bättre) strular med touchless så skulle jag gärna slippa metall.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

MTheC

Medlem
@MTheC Metall som är så trevligt. Jag gillar tyngden och inte minst en fördel du missar här. Jag har badat mycket i sommar med kortet och det verkar tåla saltvatten också! :cool:
Haha, värderar väl inte det så högt. Har ännu inte badat i sommar så den fördelen känns begränsad för mig :)
Tyngden ser jag mer som en nackdel men förstår att många verkar gilla det men nu när alla kör det så är det väl bara en tidsfråga innan Ica-kortet är i metall också...
 
Jag kanske är i minoriteten som anser att kort i metall är en försämring, tyngre och tar mer plats. På vissa köpställen har det varit svårt att få in kortet också och då AmEx ofta (även om det blivit bättre) strular med touchless så skulle jag gärna slippa metall.
Jag vet inte riktigt om det tar mer plats, det beror ju om man har alla sina kort i byxfickorna, det är det iofs. många som har. Använder ett fodral från Intercontinental och där fungerar metall bra, bara att vända upp och ner på fodralet så trillar mina metallkort ut. Dock har jag 3 metall, så visst märks vikten.

Tycker att "blippandet" fungerar bra med Amex, förutom hos bakåtsträvarna COOP/HM, alla andra, inkl ICA/Systembolaget/Åhlens fungerar fint. Fungerar dock inte med Centurion då det inte har NFC.
 

ekf

Medlem
Metall är väl en skoj gimmickgrej, men ärligt talat skulle jag vilja att de lägger betydligt mer energi på att se till att alla som tar Amex även tar Amex via NFC både med kortet men ffa med mobil-Wallet (Apple/Google Pay etc).
Förutom att få fler butiker/restauranger utanför 08-land att ens acceptera kortet då förstås... Det är bättre än för några år sedan, men kan bli betydligt bättre.
 

FrontX

Medlem
Nu är det ändrat i appen så man kan se hur man ligger till. Man har alltså fram till 30/6 2021 att jobba in bonusen. Jag trodde det skulle vara 31/12 2020 för att sedan nollställas och vara kalenderår.

Visa bifogad bild 110220

Jag får inte heller upp något i min app, och nu är det ju ett tag sen detta skulle implementerats. Är det skillnad på Betal och Kreditkorten gällande den här kampanjen? Jag har nämligen kvar mitt Platinum som betalkort
 
Toppen