Senaste nytt

Tjänstebilstråden

fly4fun

Medlem
Hade Teslas design varit lite snyggare och om bilen byggts i bättre kvalité så kanske. Dessvärre inget som lockar.
Smaken är som baken, efter att ha ägt flertal nya bilar - Mitsubishi, Audi, Volvo, Toyota x 2 och Tesla x 4 så har aldrig någon frågat mig nått om mina fossilbilar. Med Tesla så kommer folk fram och ställer frågor nästan varje vecka - dom är verkligen intresserade. Nästan alltid är första meningen "Vad fin bil du har" eller "Vad är det för bil du har?". Så Tesla skapar oändligt mer känslor än mina föregående bilar. Tror inte att så många går fram och pratar med Fiat Multipla ägare och ställer frågor om deras bilar.

Själv tycker jag att Model S är sjukt snygg.

upload_2020-7-20_12-54-31.png


Kvaliten vet jag inte riktigt vad du syftar på. Alla bilar går sönder, alla bilar har mer eller mindre plast i inredningen och i stort sett ingen bil är helt från små skönhetsfel som lite ojämna springor mellan karossen. Jag har absolut inga problem med kvaliten på mina Teslor och då äger en S, en 3 och en X. Jag verkligen älskar den minimalistiska inredningen.
 
Tusentals jobb i fara när världen går över till elbilar - DN.SE

80.000 biljobb bort i Sverige enligt bilbranschen p.g.a. lägre förfrågan på fossilbilar. Tyska biltillverkarna, som fokuserat på hybriddrift istället för eldrift, har sin värsta kris någonsin. Så jag förstår inte riktigt vilken bilbransch du refererar till. Frågar du aktiemarknaden så är framtiden elektrisk. Tesla har på 1 år blivit världens högst värderade biltillverkare. 95-96% av dom som köpt elbil kan inte tänka sig att gå tillbaka till fossildrift. Elbil en parantes? :D :D :D

Förstår inte riktigt vad du menar med förlegade laddstationer. Kostnaden är att dra fram en kabel med el. Till denna elkabel ansluts en laddare med så kallat Typ2 uttag, samma som finns på precis alla elbilar. Typ2 uppfyller alla krav som finns idag och är en standard som stöds av precis alla elbilar och det finns inga planer eller anledningar till att ersätta denna standard. En laddare kostar idag mellan ca 4.000 och 15.000 kr och trenden är nedåtgående med högre volymer. Livslängd troligen 10-25 år. Min laddare hemma kostade 4.500 SEK, fyllde nyligen 6 år och ser ut som ny. Vad är det som är förlegat, mer än fördomarna?

PS. Dom flesta som är i behov av laddning i en bostadsrättsförening är beredda att ta kostnaden själva, dom vill bara ha OK från föreningen. Kostnaden sparar man in på 1-2 år.
Yes, rena elbilar kommer med stor sannolikhet vara en parentes, istället kommer det i framtiden vara hybrider (tänk nu på att hybrider inte måste vara el/bensin).

Att dra fram laddstationer i en förening är inte riktigt så enkelt som att göra det i en villa. Vi har 100 platser, och det skulle kräva lite mer arbete än att bara dra en kabel och ansluta en laddare till var och en (om man inte vill överbelasta nätet vill säga).

Nu känns det ju som att det finns en del "Tesla-intressen med kaffeanknytning", eller bara väldigt starka anhängare, i denna tråd så jag räknar med att inte alla håller med...
 

Jönsson

Medlem
Det går så klart inte diskutera saken med en fanboy. Få som äger flera bilar av samma märke skulle kunna erkänna att bilarna inte riktigt är så bra som man skulle vilja. Förutom kanske lanciaägare då. ;)

Bilen på bilden ser för övrigt ut att vara designad av en kommitté och amerikanska bilar håller aldrig samma kvalité som de bättre européerna eller japanerna. Plast eller inte.
 

NyfikenGrau

Medlem
Intressant vändning tråden tagit senaste veckorna, stora elbilstråden :) Men visst, det är ju på vissa sätt en revolution som i högsta grad påverkar t.ex. val av tjänstebil.
Jag tvivlar inte på att framtiden tillhör elbilen, framför allt därför att vätgas/annan gas kräver mycket mer komplicerad infrastruktur, plus att jag gissar att vi bara står i början av att utnyttja fotovoltaikens potential.
Dock är räckvidden ännu för begränsad för att jag ska nappa då mina körvanor är motsatsen till vad elbilarna hittills är bra på - har inget behov av att köra bil till vardags i storstan (går eller cyklar oftast, ännu miljövänligare..), däremot skulle det krävas att fordonen klarar åtminstone 4 timmars motorvägskörning plus har förmåga att klara dåliga vägar långt ute i obygden. Känner jag mig pigg efter 2-3 timmar bakom ratten vill jag fortsätta köra så länge jag känner mig så pigg och en "tvångspaus" skulle tvärtom riskera att göra mig trött i förtid.
Dock känns det som att utvecklingen går så snabbt att räckvidden kan vara fixad inom bara ett par år.
 

Lauda 777

Medlem
OT, vissa ser det som ett problem, jag ser det som sunt. Rena elbilar kommer vara en historisk parentes, framtiden är till stor sannolikhet vikt åt någon form av hybrider. Då är det sunt att föreningar inte plöjer ner enorma summor just nu på laddstationer som är förlegade om tio år.

Källa: en stor del av bilbranschen

Nu är det här en biltråd i ett flygforum men tyvärr är du helt ute och cyklar.

Inte konstigt att bilbranschen stretar emot, dom har lagt ofantliga summor på förbränningsmotorer. Det som kommer att passera som parantes är laddhybrider och hybrider. Ett onödigt mellansteg. Effektiviteten, miljövinsten och det faktum att många redan idag kan "tanka" hemma gör elbilen oslagbar.
 

Palazzi

Medlem
Nu är det här en biltråd i ett flygforum men tyvärr är du helt ute och cyklar.

Inte konstigt att bilbranschen stretar emot, dom har lagt ofantliga summor på förbränningsmotorer. Det som kommer att passera som parantes är laddhybrider och hybrider. Ett onödigt mellansteg. Effektiviteten, miljövinsten och det faktum att många redan idag kan "tanka" hemma gör elbilen oslagbar.

”Onödigt” är väl en definitionsfråga då mellansteget är nödvändigt för de flesta fordonsföretags överlevnad. Tror också steget blir rätt långvarigt.

Kostnader för utsläppsrätterna, och för de flesta omöjligt satta WLTP-gränsen, gör att hybrider är ett måste.

Ren elbilsteknik kommer inte gå att implementera i lågkostnads-bilar på ett bra tag, oavsett hur mycket pengar man lägger på RnD.
De verkliga volymbilarna i Europa, såsom Fiat Panda, kostar 100.000kr och för det får man inte ens batterierna till en Tesla hos grossist.
Man gör ju test just nu, men för att det ska bli möjligt krävs enorma statliga/kommunala subventioner. Man testar i Milano just nu, med Fiat 500e (basversionen) för 150.000kr efter avdrag. Men det är som sagt i en stad.

Efter att ha forskat i energieffektivisering och internationella energisystem så vill jag också flagga för att de flesta av världens länder ännu skulle få högre utsläpp om man laddade bilarna i ett eluttag.
Det är tyvärr så att lejonparten av länderna, ens i Europa, inte domineras av en klimatneutral energimix. Att tanka en Tesla i Polen innebär uträknat utsläpp på 250Co2/km pga kolkraft i energimixen.

Finalt tror jag dock du har rätt gällande vart vi är påväg. Dock kommer det ta hela omställningen av energisystem, långt bortom fordonsfrågan.
 

fly4fun

Medlem

Palazzi

Medlem
Vet inte vad du har för källa på den siffran men enligt How clean are electric cars? | Transport & Environment så är en "polskladdad elbil" renare än både diesel och bensin.
Vehicles-LCA-comparison%281%29.png

Den där analysen jämför med snittet på existerande fordonsflotta av bensin- och dieselbilar och inte nyproducerat (alltså inräknat bilar som kan vara 30-40år).
Även med den siffra du har för Polen här (vilken inte stämmer, men vi kommer till det) ger ca 170g vilket inte skulle anses så bra för en bensin och/eller hybridbil från 2020.

Anledningen till att de flesta, kunniga, inom energiområdet (just kraft-/elförsörjning) inte håller med om siffrorna är att OM fler skulle ställa om elbil så skulle inte nuvarande energimix kunna upprätthållas.
De allra flesta länder ligger på nära max av sin kapacitet och för de flesta länder så ligger reservkapaciteten på de mest klimatovänliga energislagen.
Nästan alltid handlar det om förbränningsanläggningar av fossilbränslen. Några undantag för stora kärnkraftsnationer och avvikande länder såsom Norge (vattenkraft) och Island (geotermisk uppvärmning avlastar rätt mycket och människorna är få).

Bara teoretiskt skulle man i dessa länder kunna bygga ut sol-och vindkraft, under de närmsta 15-20 åren, för att få någon signifikant positiv effekt. Sverige har både bättre förutsättningar geografiskt, lägre nivåer ursprungligen och en 1/4 av befolkningen. Ändå tror jag att det inte finns på kartan att vi klarar omställningen utan att, kortsiktigt, både elpriser och utsläpp ökar.

Av denna anledning kommer 170 co2 bli minst 250 i Polen, och av denna anledning så är verkliga Tyska siffror säkert 150 när laddinfra är på plats för 20 miljoner fordon.
Tyskland har dock många regional TSO:er så det kanske kan se bra ut på vissa håll.
Börjar vi prata länder i bortre Asien och Sydamerika så ska vi inte tala om hur miljontals elbilar skulle påtvinga nya energianläggningar med skyhöga utsläpp som följd.

Solcells-, vatten och vindkraft kräver enorma landareal om de ska kompensera effektuttag från ett kraftverk. Marktillstånd (utom i Kina), förhandlingar med markägare och köp, geologiska förutsättningar och ännu dyr teknik för skala gör det tidskrävande, dyrt och komplext.
Denna process kommer hamna LÅNGT bortom Tesla, VW mfl har miljontals elbilar på gatorna. Dessa bilar kommer, innan energisystemet kommit i kapp, släppa ut mer än elbilar. Som du ser är det även så idag, i bl.a. Polen, om man inte önskar jämföra med gamla Trabant och Lada ännu i trafik. Känns dock inte som om det är dessa bilägare som köper elbil för 350.000kr.

De som bor i länder, likt Sverige, med låga utsläpp bör köpa elbil om möjligt. I de flesta andra av världens länder kommer bensinbilar vara ett bättre val i åtminstone 25år till.
Sedan gör priset på batterier också jämförelsen till en icke-fråga i 10år av dessa. Statssubventioner kommer inte kunna kompensera för att ens en billig elbil ska kosta som en Tata Nano, billig Maruti eller volymbilar från Fiat.
 

Valley

Medlem
Tar gärna emot tips från er erfarna. :)
Står i valet att leasa en bil från den byrå jag jobbar på. Ingen tjänstebil utan leasingen är kostnadsneutral för byrån, så det bör bli ungefär pris som en privat leasing fast med förmånligare försäkring, fri parkering etc.
Om man är två personer nu men ev kanske kan utökas med en person i familjen närmsta tre åren, (planen kommer vara det men sen vet man ju aldrig), vad hade ni valt mellan:
-Audi A4
- Audit A6
-BMW 3 touring
- Volvo v60
- vw golf sportscombi
- vw passat sportscombi
- tesla model 3

Många modeller...men ingen av oss är särskilt duktiga på bilar, vi vill bara hitta en vettig fin bil till ett hyfsat pris varje månad. Tar gärna emot tips.

3-Touring alla dagar i veckan.
Men om du har A6 kanske du skall titta på 5-Touringen
 

Berglund

Medlem
Den där analysen jämför med snittet på existerande fordonsflotta av bensin- och dieselbilar och inte nyproducerat (alltså inräknat bilar som kan vara 30-40år).
Även med den siffra du har för Polen här (vilken inte stämmer, men vi kommer till det) ger ca 170g vilket inte skulle anses så bra för en bensin och/eller hybridbil från 2020.

Anledningen till att de flesta, kunniga, inom energiområdet (just kraft-/elförsörjning) inte håller med om siffrorna är att OM fler skulle ställa om elbil så skulle inte nuvarande energimix kunna upprätthållas.
De allra flesta länder ligger på nära max av sin kapacitet och för de flesta länder så ligger reservkapaciteten på de mest klimatovänliga energislagen.
Nästan alltid handlar det om förbränningsanläggningar av fossilbränslen. Några undantag för stora kärnkraftsnationer och avvikande länder såsom Norge (vattenkraft) och Island (geotermisk uppvärmning avlastar rätt mycket och människorna är få).

Bara teoretiskt skulle man i dessa länder kunna bygga ut sol-och vindkraft, under de närmsta 15-20 åren, för att få någon signifikant positiv effekt. Sverige har både bättre förutsättningar geografiskt, lägre nivåer ursprungligen och en 1/4 av befolkningen. Ändå tror jag att det inte finns på kartan att vi klarar omställningen utan att, kortsiktigt, både elpriser och utsläpp ökar.

Av denna anledning kommer 170 co2 bli minst 250 i Polen, och av denna anledning så är verkliga Tyska siffror säkert 150 när laddinfra är på plats för 20 miljoner fordon.
Tyskland har dock många regional TSO:er så det kanske kan se bra ut på vissa håll.
Börjar vi prata länder i bortre Asien och Sydamerika så ska vi inte tala om hur miljontals elbilar skulle påtvinga nya energianläggningar med skyhöga utsläpp som följd.

Solcells-, vatten och vindkraft kräver enorma landareal om de ska kompensera effektuttag från ett kraftverk. Marktillstånd (utom i Kina), förhandlingar med markägare och köp, geologiska förutsättningar och ännu dyr teknik för skala gör det tidskrävande, dyrt och komplext.
Denna process kommer hamna LÅNGT bortom Tesla, VW mfl har miljontals elbilar på gatorna. Dessa bilar kommer, innan energisystemet kommit i kapp, släppa ut mer än elbilar. Som du ser är det även så idag, i bl.a. Polen, om man inte önskar jämföra med gamla Trabant och Lada ännu i trafik. Känns dock inte som om det är dessa bilägare som köper elbil för 350.000kr.

De som bor i länder, likt Sverige, med låga utsläpp bör köpa elbil om möjligt. I de flesta andra av världens länder kommer bensinbilar vara ett bättre val i åtminstone 25år till.
Sedan gör priset på batterier också jämförelsen till en icke-fråga i 10år av dessa. Statssubventioner kommer inte kunna kompensera för att ens en billig elbil ska kosta som en Tata Nano, billig Maruti eller volymbilar från Fiat.
Imponerande!

Stort tack för den utförliga analysen och förklaringen. Jag lärde mig något idag!
 
Toppen