Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

Bådar gott för mina semesterplaner, hoppas att det håller i sig till 20 augusti.
Bådar gott också för min Tysklandsresa imorgon, onsdag. Landar på FRA imorgon kväll. :) Eftersom resan är nödvändig med några viktiga möten torsdag och fredag så har det varit lite pirrigt den senast tiden. Nu känner jag mig lugn igen.
Det blir första flygningen sedan 13 mars. Har inte varit på marken så länge de senaste 10 åren.
 

Doctor-X

Medlem
Är det ok som svensk att göra transit via Wiens flygplats, påväg hem från Tyskland?
Har försökt läsa på och som jag förstår är transit för EU-medborgare ok, så länge man är kvar airside.
 

Doctor-X

Medlem
Har läst i någon tråd här på BC att det kan som svensk vara problem att byta flyg i Oslo även om man bara mellanlandar. Någon som kan länka till detta inlägg, har sökt och gått igenom diverse trådar men inte hittat något.
 

M.K

Medlem
@Doctor-X Undvik det tillsvidare om du inte har visum eller annat pass än svenskt. Jag fick visa pass och dokument redan innan boarding på ARN.

Framme i OSL är det pass/dokumentkontroll innan airside från Sverige.

Eventuell utvisning sker med vändande plan på egen räkning meddelade SAS på PA innan boarding. Stor risk för problem med bara svenskt pass just nu. Undvik.
 

Doctor-X

Medlem
@Doctor-X Undvik det tillsvidare om du inte har visum eller annat pass än svenskt. Jag fick visa pass och dokument redan innan boarding på ARN.

Framme i OSL är det pass/dokumentkontroll innan airside från Sverige.

Eventuell utvisning sker med vändande plan på egen räkning meddelade SAS på PA innan boarding. Stor risk för problem med bara svenskt pass just nu. Undvik.

Vet att det diskuterades i den andra tråden där jag läste detta, men problematiskt när SAS nu säljer biljetter mellanlandning i Oslo, känns som man enkelt skulle kunna missa denna detalj om man inte är påläst. Finns som tur är andra alternativ för mig :)
 

M.K

Medlem
@Doctor-X Jag har också sett att SAS säljer dessa, men kan bara säga hur min upplevelse av detta var. Absolut inte lugnt utan allt kändes väldigt strikt med hårda kontroller. Byte i CPH känns betydligt bättre just nu, men allra helst direktflyg till destinationen för att undvika eventuella problem på vägen.
 
Senaste dygnet hade Stockholm bara 10 covid-19 fall per 100.000 invånare, flera län har nu <20 och rullande 7/14 dagars värde sjunker snabbare än en sten.

Mitt fokus är ju inte riktigt Europa, men vad är Era bästa tips på länder som öppnar upp i Asien? Jag behöver några poäng för att uppgradera till Platinum på Qatar, och eftersom statusen med stor sannolikhet gäller till 2022 är det ju inte så dumt.
 

FF#1

Medlem
Någon som vet hur det ligger till att resa till London från Sverige nu?
Har en bekant som kanske måste dit
 
Toppen