Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Tar gärna emot tips från er erfarna. :)
Står i valet att leasa en bil från den byrå jag jobbar på. Ingen tjänstebil utan leasingen är kostnadsneutral för byrån, så det bör bli ungefär pris som en privat leasing fast med förmånligare försäkring, fri parkering etc.
Om man är två personer nu men ev kanske kan utökas med en person i familjen närmsta tre åren, (planen kommer vara det men sen vet man ju aldrig), vad hade ni valt mellan:
-Audi A4
- Audit A6
-BMW 3 touring
- Volvo v60
- vw golf sportscombi
- vw passat sportscombi
- tesla model 3

Många modeller...men ingen av oss är särskilt duktiga på bilar, vi vill bara hitta en vettig fin bil till ett hyfsat pris varje månad. Tar gärna emot tips.
Låter som ni behöver ta er en provbilsrunda.....
 

Palazzi

Medlem
Ett inte helt relevant, för rubriken, inlägg då detta är en reflektion från ett utländskt system.

Det ger dock lite perspektiv på hur de olika EU-länderna försöker motivera till Co2-reduktion i fordonsflottan.
Läste precis i Italienska medier att de har ett nationellt bonussystem med ca 40.000kr i statligt bidrag, men ”saknar” malus-biten.

Storstäderna har också kommunala bonusar, och i Milano är dessa mellan 3.000-12.000€ beroende på om utsläppen är under 120, 100, kan tankas med metan, är hybrid eller ren eldrift.

Det finns INGEN spärr för vad kostnaden på bilen måste vara.
Den senaste versionen av Fiat Panda Mildhybrid har ett pris efter avdrag på 48.000kr (!!!)
Då kommer också en billigare version av samma bil nästkommande månad som gör att köpeskillingen landar på 30.000kr.

Förstår inte riktigt hur det går ihop med den nationellt ekonomiska situation men man håller åtminstone igång produktion för Fiat och lär väl knappast vara en bil i Milano utan hybrid-/eldrift inom kort. Vad får man för under 30.000kr ens som begagnad småbil.

Undrar vilka spärrar för utförsel som finns...
 

Morgan

Medlem
Tar gärna emot tips från er erfarna. :)
Står i valet att leasa en bil från den byrå jag jobbar på. Ingen tjänstebil utan leasingen är kostnadsneutral för byrån, så det bör bli ungefär pris som en privat leasing fast med förmånligare försäkring, fri parkering etc.
Om man är två personer nu men ev kanske kan utökas med en person i familjen närmsta tre åren, (planen kommer vara det men sen vet man ju aldrig), vad hade ni valt mellan:
-Audi A4
- Audit A6
-BMW 3 touring
- Volvo v60
- vw golf sportscombi
- vw passat sportscombi
- tesla model 3

Många modeller...men ingen av oss är särskilt duktiga på bilar, vi vill bara hitta en vettig fin bil till ett hyfsat pris varje månad. Tar gärna emot tips.

Som Lauda/bucketlist antyder så är elbil ett förnuftigt val i din situation. Laddhybrid är också ekonomiskt vettigt. För att räkna på ungefärlig kostnad med olika alternativ så tycker jag Sixt Leasing är bra, även om det kan diffa några hundringar med er leverantör beroende på hur de räknar restvärde, vinterdäck et.c.

Produkter – Sixt Leasing

Din nettokostnad (om kostnadsneutralt för företaget) blir förmånsvärdet + (kostnad hos Sixt - förmånsvärde)*0,5, om du har 50% marginalskatt. (Har du 30% marginalskatt är upplägget sannolikt dåligt för dig då det sänker pension et.c.). Man betalar alltså förmånsvärdet som ett nettolöneavdrag och överskjutande del som bruttoavdrag. Du ska således sträva efter lågt förmånsvärde.

Exempel hos Sixt Leasing, där man kan konstatera att en enkel Tesla 3 blir väsentligt billigare än en pimpad A6 redan innan du sparar in bränslepengar. En laddhybrid Passat blir väsentligt billigare än A6, även om de är jämförbara i storlek, säkerhet och bekvämlighet. (Är man intresserad av motorer är naturligtvis 367 hk Audi festligare).

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro S line 367 hk S tronic
Förmånsvärde: 5541 kr
Kostnad för företaget: 6740 kr
Din kostnad: 5541+(6740-5541)*0,5=6140 kr/mån
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro S line 367 hk S tronic – Sixt Leasing

Tesla Model 3 Standard Range Plus RWD
Förmånsvärde: 3158 kr
Kostnad för företaget: 6870 kr
Din kostnad: 3158+(6870-3158)*0,5=5014 kr/mån
Tesla Model 3 Standard Range Plus RWD – Sixt Leasing

Volkswagen Nya Passat Sportscombi GTE 1.4 TSI Plug-In-Hybrid
Förmånsvärde: 3192 kr
Kostnad för företaget: 5677 kr
Din kostnad: 3192+(5677-3192)*0,5=4434 kr/mån
Volkswagen Nya Passat Sportscombi GTE 1.4 TSI Plug-In-Hybrid – Sixt Leasing
 

Sebbeh

Medlem
Jag har en två åring hemma så kan ju ge lite tips ur den synvinkeln. Vi har ingen laddatation i bostadsrättsföreningen så en eldriven bil går bort för oss för tillfället plus att vi kör rätt långt när vi åker på semester (utspridd familj i norden) så att behöva ladda hela tiden skulle inte funkat. Samt att då skulle alla behöva fixa laddstationer på sina sommarstugor, inte aktuellt just nu. Så elbil går bort för oss.

Men det första du ska tänka på är att du ska ha en barnvagn i bilen när du åker. Vagnen ryms nog alltid utan packning. Men om ni ska men åka med packning så tar en vagn mycke plats. Jag personligen vill ha en kombi så länge vi har barn. Nästa grej att tänka på är att barnstolar tar något djävulskt med plats. Så ju mer utrymme mellan baksäte och framsäte desto bättre. Har testat vår besafe izi x1 i lite olika bilar där V60, V90, superb och tiguan funkar helt ok.

Vi hade en 1-serie när vår föddes så det funkar men har en tiguan nu som vi är helnöjda med den. Så köp så stort du har råd är mitt tips.
 

flatwhite

Medlem
Att bostadsrättsföreningar som äger p-platser (kanske även med motorvärmaruttag) inte erbjuder ladduttag är ett problem. Men det går att lösa, endera med motioner till stämman eller genom att själv bli invald i styrelsen. Men håll en god ton, ingen kommer få igenom något om man sätter sig på tvären.

Jag uppmanar som sagt alla som vill köpa/leasa en ny bil att leka med A Better Routeplanner innan ni bestämmer er:

A Better Routeplanner

Testa alla vägar du brukar köra med den bil du föredrar. Visst, det blir absolut ett ett stopp när du ska ladda. Men jag använder det som den paus i bilkörningen jag ändå tog. Jag går på toa, fikar, äter lunch, rastar hunden eller jobbar. Just jobbaspekten finner jag synnerligen tillfredsställande. Jag förväntas tänka mycket i mitt jobb och då känns det skönt att kunna fundera i 4-5 timmar innan jag ska ladda och därmed har tid att skriva och skicka mailet jag funderat ut. Jag har även sett pensionärer som har med sig cyklar och tar en sightseeingtur medan bilen laddar. Andra vilar, läser eller tittar på Youtube. Men i mitt fall (som ofta sträckkör 7+ timmar) och som för de flesta jag ser på Superchargers finns det tyvärr oftast inte mer tid än att gå på toa och fika. Det tar trots allt inte mer än 10-40 minuter att ladda.

En annan aspekt av att köra just Tesla är alla destinationsladdare. Vi på detta forum vill ju gärna åka i business class. Så känns det varje gång jag kommer till ett hotell med destinationsladdare. Trevligast hittills var Hotel Norge i Bergen. Ingen officiell destinationsladdare men under hotellet bredvid hissen har de största och bästa p-platserna reserverats för Teslaägare.

20200705_234458.jpg

Under Hotel Norge i Bergen

Samma på t.ex. Steam Hotel i Västerås. Direkt utanför entrén finns gratis laddplats för Tesla, alla andra måste åka bort till ett garage och betala.

20200719_225831.jpg

Utanför entrén till Steam Hotel

Så betänk laddnätverket när ni väljer bil. Jättekonstigt ändå hur en amerikansk biltillverkare kan ha fått sådant stort inflytande på alla hotell i Norden.

Och till Volvo Cars vill jag rikta följande skarpa ord: vart tog ni vägen? Skärp er, inse felstegen de senaste åtta åren och gör rätt nu. Snarast! Mer än er överlevnad står på spel.
 
Att bostadsrättsföreningar som äger p-platser (kanske även med motorvärmaruttag) inte erbjuder ladduttag är ett problem. Men det går att lösa, endera med motioner till stämman eller genom att själv bli invald i styrelsen. Men håll en god ton, ingen kommer få igenom något om man sätter sig på tvären.
OT, vissa ser det som ett problem, jag ser det som sunt. Rena elbilar kommer vara en historisk parentes, framtiden är till stor sannolikhet vikt åt någon form av hybrider. Då är det sunt att föreningar inte plöjer ner enorma summor just nu på laddstationer som är förlegade om tio år.

Källa: en stor del av bilbranschen
 

fly4fun

Medlem
OT, vissa ser det som ett problem, jag ser det som sunt. Rena elbilar kommer vara en historisk parentes, framtiden är till stor sannolikhet vikt åt någon form av hybrider. Då är det sunt att föreningar inte plöjer ner enorma summor just nu på laddstationer som är förlegade om tio år.

Källa: en stor del av bilbranschen

Tusentals jobb i fara när världen går över till elbilar - DN.SE

80.000 biljobb bort i Sverige enligt bilbranschen p.g.a. lägre förfrågan på fossilbilar. Tyska biltillverkarna, som fokuserat på hybriddrift istället för eldrift, har sin värsta kris någonsin. Så jag förstår inte riktigt vilken bilbransch du refererar till. Frågar du aktiemarknaden så är framtiden elektrisk. Tesla har på 1 år blivit världens högst värderade biltillverkare. 95-96% av dom som köpt elbil kan inte tänka sig att gå tillbaka till fossildrift. Elbil en parantes? :D :D :D

Förstår inte riktigt vad du menar med förlegade laddstationer. Kostnaden är att dra fram en kabel med el. Till denna elkabel ansluts en laddare med så kallat Typ2 uttag, samma som finns på precis alla elbilar. Typ2 uppfyller alla krav som finns idag och är en standard som stöds av precis alla elbilar och det finns inga planer eller anledningar till att ersätta denna standard. En laddare kostar idag mellan ca 4.000 och 15.000 kr och trenden är nedåtgående med högre volymer. Livslängd troligen 10-25 år. Min laddare hemma kostade 4.500 SEK, fyllde nyligen 6 år och ser ut som ny. Vad är det som är förlegat, mer än fördomarna?

PS. Dom flesta som är i behov av laddning i en bostadsrättsförening är beredda att ta kostnaden själva, dom vill bara ha OK från föreningen. Kostnaden sparar man in på 1-2 år.
 
Last edited:
Toppen