Senaste nytt

Tjänstebilstråden

LPC123

Medlem
Dessvärre ingen tjänstebilspolicy - svenskt ab med utländsk ägare. En anställd i Sverige under de senaste 12 åren och nu blir det en till. Min kollega byter till ny tjänsebil och tanken är att jag ska ta hans 4 år gamla bil.

Jag har sagt nej med hänsyn till att jag får fullt förmånsvärde.

Brukar vara en dålig affär att förlänga leasing efter 4år. Försäkringar och leasing brukar bli mycket dyrare. Men ni kanske äger bilarna i företaget och inte leasar dom? Jag hade också tagit en diskussion om lönepåslag tills jag blivit fast anställd och kan beställa ny bil. Annat som tillämpas är hyrbil under provanställning om du nu är provanställd?

lycka till
 

Valley

Medlem
Dessvärre ingen tjänstebilspolicy - svenskt ab med utländsk ägare. En anställd i Sverige under de senaste 12 åren och nu blir det en till. Min kollega byter till ny tjänsebil och tanken är att jag ska ta hans 4 år gamla bil.

Jag har sagt nej med hänsyn till att jag får fullt förmånsvärde.

Rätt hanterat.
Du kan säkert hyra bil när du har tjänsteresor
 

Valley

Medlem
I övrigt är ju detta med tjänstebilar fortfarande en väldigt, väldigt känslig sak.
En massa, vad de nu är, har inte insett att de som åket väldigt mycket i tjänsten är i behov av att ha en bekväm bil att köra runt i.
Säljare måste hålla dig till små skräpbilar medan chefer som knappt kör en meter intjänsten kan åka fläskbil
 
Brukar vara en dålig affär att förlänga leasing efter 4år. Försäkringar och leasing brukar bli mycket dyrare. /QUOTE]
Beror ju på miltal. Jag tycker inte det är dåligt. Vid leasing så fortsätter amorteringen bara. Jag är inne på månad 48 och har endast kört 9000mil och försäkringen har bara ökat 200kr/månad. Nu är iaf ny bil beställd.
 

TP12

Medlem
Blir skoj höra vad tycker om bilen när du kört ett tag.

Kort uppdatering då. I stadskörning är den suverän, riktigt pigg från rödljus och elen varar hur längre som helst. Längre sträckor är dock ett orosmoment har jag märkt. Skulle köra drygt fem mil (enkel) motorväg och hade ca 20 mil range i bilen, när jag kom fram var den nere i under 10 mil kvar. Fick ladda i ett eluttag undertiden jag besökte en bekant så det räckte hem.

Har kört Malmö - Helsingborg idag och även där har den sugit i sig ordentligt med ström. Måste köra till Göteborg på tisdag och det ska bli spännande..

Fick tag på en italiensk app där man fick obegränsad laddning med Ionity under juli för 30 EUR. De har laddare i Malmö, Helsingborg och Varberg (men inte i Gbg). Tänker att jag toppar upp i Helsingborg och sen är det ca 15 mil till Varberg samt 15 mil Varberg-Gbg-Varberg, Fulladdad så ligger den runt 22 mil i range så är minst sagt tveksam till att detta kommer fungera (ovan matte säger att det inte ska gå) - kommer bli spännande.
 

Valley

Medlem
Kort uppdatering då. I stadskörning är den suverän, riktigt pigg från rödljus och elen varar hur längre som helst. Längre sträckor är dock ett orosmoment har jag märkt. Skulle köra drygt fem mil (enkel) motorväg och hade ca 20 mil range i bilen, när jag kom fram var den nere i under 10 mil kvar. Fick ladda i ett eluttag undertiden jag besökte en bekant så det räckte hem.

Har kört Malmö - Helsingborg idag och även där har den sugit i sig ordentligt med ström. Måste köra till Göteborg på tisdag och det ska bli spännande..

Fick tag på en italiensk app där man fick obegränsad laddning med Ionity under juli för 30 EUR. De har laddare i Malmö, Helsingborg och Varberg (men inte i Gbg). Tänker att jag toppar upp i Helsingborg och sen är det ca 15 mil till Varberg samt 15 mil Varberg-Gbg-Varberg, Fulladdad så ligger den runt 22 mil i range så är minst sagt tveksam till att detta kommer fungera (ovan matte säger att det inte ska gå) - kommer bli spännande.

Slickar i sig fort på motorväg.
Vår börjar bil törstig redan när 100-strecket passeras.
 

Wayne

Medlem
Tar gärna emot tips från er erfarna. :)
Står i valet att leasa en bil från den byrå jag jobbar på. Ingen tjänstebil utan leasingen är kostnadsneutral för byrån, så det bör bli ungefär pris som en privat leasing fast med förmånligare försäkring, fri parkering etc.
Om man är två personer nu men ev kanske kan utökas med en person i familjen närmsta tre åren, (planen kommer vara det men sen vet man ju aldrig), vad hade ni valt mellan:
-Audi A4
- Audit A6
-BMW 3 touring
- Volvo v60
- vw golf sportscombi
- vw passat sportscombi
- tesla model 3

Många modeller...men ingen av oss är särskilt duktiga på bilar, vi vill bara hitta en vettig fin bil till ett hyfsat pris varje månad. Tar gärna emot tips.
 

Lauda 777

Medlem
Tar gärna emot tips från er erfarna. :)
Står i valet att leasa en bil från den byrå jag jobbar på. Ingen tjänstebil utan leasingen är kostnadsneutral för byrån, så det bör bli ungefär pris som en privat leasing fast med förmånligare försäkring, fri parkering etc.
Om man är två personer nu men ev kanske kan utökas med en person i familjen närmsta tre åren, (planen kommer vara det men sen vet man ju aldrig), vad hade ni valt mellan:
-Audi A4
- Audit A6
-BMW 3 touring
- Volvo v60
- vw golf sportscombi
- vw passat sportscombi
- tesla model 3

Många modeller...men ingen av oss är särskilt duktiga på bilar, vi vill bara hitta en vettig fin bil till ett hyfsat pris varje månad. Tar gärna emot tips.


Av dom som listas är Tesla Model 3 ett bra val. Speciellt ifall du har laddningsmöjlighet hemma och/eller på jobbet. Totalkostnaden blir mycket låg om man kör en del. Modern bil med fantastisk drivlina, dom andra är traktorer i jämförelse. ;) dessutom bra miljömässigt.

Har åkt Model 3 i över ett år nu utan några konstigheter alls. Fråga gärna mer här eller på PM så hjälper jag till!
 
Last edited:
Tar gärna emot tips från er erfarna. :)
Står i valet att leasa en bil från den byrå jag jobbar på. Ingen tjänstebil utan leasingen är kostnadsneutral för byrån, så det bör bli ungefär pris som en privat leasing fast med förmånligare försäkring, fri parkering etc.
Om man är två personer nu men ev kanske kan utökas med en person i familjen närmsta tre åren, (planen kommer vara det men sen vet man ju aldrig), vad hade ni valt mellan:
-Audi A4
- Audit A6
-BMW 3 touring
- Volvo v60
- vw golf sportscombi
- vw passat sportscombi
- tesla model 3

Många modeller...men ingen av oss är särskilt duktiga på bilar, vi vill bara hitta en vettig fin bil till ett hyfsat pris varje månad. Tar gärna emot tips.

Jag hade kikat på model Y nu när den kommer. Lite större än model 3 men också dyrare såklart ;)
Personligen så hade inte model 3s bagagelucka funkat för mig. Men helt klart ska du välja Tesla framför något annat. Helt fantastisk bil :)
 
Toppen