Senaste nytt

Oman, vilka platser ska man besöka?

LarsCph

Medlem
Jeg var der på forlænget weekend (2 overnatninger) med fruen sidste år for at fejre bryllupsdag og hendes fødselsdag. Plus jeg havde nogen miles hos Qatar Airways som skulle bruges på noget fornuftigt. Vi boede på Grand Hyatt Muscatt som var rigtig godt, tæt på stranden og Muscat og super godt service. Vi boede i en Grand Executive Suite som mildt sagt er omfattende - men de havde et godt upgrade tilbud. Fin Club Lounge hører med også. Service generelt meget høj. Vi var der kun 2 dage så vi nåede ikke i ørkenen - men kommer gerne tilbage og tager en tur derud. Vi hyrede en taxi til at tage os på rundtur i Muscat, det kan meget anbefales faktisk. Jeg syntes det var rigtig fint og mere low-key end Dubai, selv om man ikke er i tvivl om at der er mange penge der. Ingen højhuse. Folk er utrolig imødekommende og venlige, samtidig med at man uden problemer kan gå rundt på markeder - det er slet ikke som man oplever andre steder med aggressive sælgere som forsøger at sælge deres ting.

Vi så også operaen som er meget imponerende - og Sultanens Store Moske som også er et besøg værd!

Jeg kommer helt klart gerne igen, og skal så have tid til en tur i ørkenen!
 

Travelfriend

Ny medlem
Oman är absolut värt att besöka! Dyrt i Muscat men fantastisk vackert. Jag brukar flyga med Swiss med en timmes stopp i Dubai. Muscat är dyrt men sevärt. Mitt favorithotell är Intercontinental.

Men jag föredrar den lilla staden Salalah i södra Oman, nära gränsen till Jemen. Dit flyger man med Omanair och det ca en timme. Fantastisk natur, fina stränder och närheten till grönskande bergsområden. Om man vill kan man besöka Jobs grav (han i bibeln som fick utstå så mycket..) Staden har en intressant souk och ett rikt utbud av restauranger, mest indiska och pakistanska, men även afrikanska då Oman hade Zanzibar som koloni. Hyr en bil och utforska omgivningarna! Jag rekommenderar Hilton i Salalah. Bra priser (runt 100 USD/natt) och fantastisk service. Trevliga restauranger och barer!
 

Perikles

Medlem
Har vart i Oman och flög dit med Swiss (via Zurich) i business som bonusresa med Star Alliance.
Var mycket nöjd med Oman. Lätt att resa runt. Hyrde först bil (4x4) i Muscat och åkte upp i bergen och vidare ut till kusten i 6 dagar innan vi tog ett inrikesflyg ner till Salalah för lite sol och bad och var där en vecka. Inrikesflyget bokades separat med Oman Air och kostade då typ 1500kr/ToR i eco (ca 1,5 timmes flygning). Klimatet var mycket trevligt när vi var där i januari. typ 27-30 grader på dagarna men låg luftfuktighet. I bergen betydligt kyligare.
 

Johanna

Medlem
Oman är absolut värt att besöka! Dyrt i Muscat men fantastisk vackert. Jag brukar flyga med Swiss med en timmes stopp i Dubai. Muscat är dyrt men sevärt. Mitt favorithotell är Intercontinental.

Men jag föredrar den lilla staden Salalah i södra Oman, nära gränsen till Jemen. Dit flyger man med Omanair och det ca en timme. Fantastisk natur, fina stränder och närheten till grönskande bergsområden. Om man vill kan man besöka Jobs grav (han i bibeln som fick utstå så mycket..) Staden har en intressant souk och ett rikt utbud av restauranger, mest indiska och pakistanska, men även afrikanska då Oman hade Zanzibar som koloni. Hyr en bil och utforska omgivningarna! Jag rekommenderar Hilton i Salalah. Bra priser (runt 100 USD/natt) och fantastisk service. Trevliga restauranger och barer!
Tack, vilja jättebra tips
 

Tamas

Medlem
Som det skrevs ovan det är mycket lätt att köra i Oman, jag också rekommenderar bil. Vi har varit i Muscat och Nizwa,en trevligt oas en liten bit från Muscat. Marknaden är en trevlig upplevelse där.
Norr om Muscat finns shejks palatset, men orten är helt tom, som en spökstad.

Bodde i Park Inn Muscat, fint hotell men inte mycket runt om förutom shopping centret. Kollegor bodde på Radisson, var något lyxigare. Andra gången bodde jag på Tulip Inn, billigare och OK hotell, men en aning gammalt. Det är rent och fräscht runt om Muscat, väljer du ett hotellkedja kan det inte vara stort fel.

Däremot som och bad är svårt där, finns bara stränder i anslutning till stora hotell = mot betalning. Första gången i 2008 var det ok att bada vid strandpromenaden i Muscat men andra gången i 2016 var det förbjudet. Pga vågor, stod där. Vi har faktiskt inte hittat offentlig badmöjlighet, blir intressant att läsa om nån annan gjorde det just i Muscat :)
Utanför Muscat finns det visst ställen med hotell och resort...
 

Johanna

Medlem
tack, just nu kan man inte söka visum till Oman om jag förstått det rätt så det är bara att vänta. Jag hade planer på november.
 
2 hotell som jag hoppas du tar en närmare titt på om du skall resa till Oman är

Crowne Plaza Muscat och InterContinental Muscat


Men tänk på att jag är partisk när det gäller val av hotell då jag är Spire Elite Medlem hos IHG och av naturliga skäl så ofta det går och möjligheten finns vänder mig till IHG hotell


Ett absolut måste för dig att besöka det är Grand Mosque som är en av de största i Mellanöstern
Sultanens bostad, Al Alam Palatset och de två portugisiska forten Jalali och Mirani är också värt ett besök då det är intressanta byggnader
Missa inte Bait Al Zubair museet i " Gamla Muscat / Ger Er en förståelse för den lokala kulturen och det lokala arvet
En trevlig och annorlunda upplevelse som är värt ett besök är fiskmarknaden / Var där tidigt

Ta en promenad ( Upp ) till frankincense - brännaren som är ett monument ovanpå en liten kulle som ger dig en fantastisk utsikt över staden
Ta en promenad längs corniche
Besök souken där du kan pruta och köpa kryddor, lokalt hantverk och mycket annat spännande
Glöm inte bort terrassen på Crowne Plaza som ligger på klippor med underbar utsikt över havet , där man får en vacker solnedgång
Varför inte ta en kvällspromenad längs Qurum stranden
Hoppas Ni prövar typiska arabiska restauranger som serverar äkta lokal mat
Och glöm inte bort att sola och bada och njuta av livet

Var du än väljer att bo och vad du än väljer att besöka kan du vara säker på att du kommer
att få se och uppleva något annorlunda och som inte så många ännu upplevt

Önskar dig en trevlig resa

Mvh

Magnus
 

Johanna

Medlem
2 hotell som jag hoppas du tar en närmare titt på om du skall resa till Oman är

Crowne Plaza Muscat och InterContinental Muscat


Men tänk på att jag är partisk när det gäller val av hotell då jag är Spire Elite Medlem hos IHG och av naturliga skäl så ofta det går och möjligheten finns vänder mig till IHG hotell


Ett absolut måste för dig att besöka det är Grand Mosque som är en av de största i Mellanöstern
Sultanens bostad, Al Alam Palatset och de två portugisiska forten Jalali och Mirani är också värt ett besök då det är intressanta byggnader
Missa inte Bait Al Zubair museet i " Gamla Muscat / Ger Er en förståelse för den lokala kulturen och det lokala arvet
En trevlig och annorlunda upplevelse som är värt ett besök är fiskmarknaden / Var där tidigt

Ta en promenad ( Upp ) till frankincense - brännaren som är ett monument ovanpå en liten kulle som ger dig en fantastisk utsikt över staden
Ta en promenad längs corniche
Besök souken där du kan pruta och köpa kryddor, lokalt hantverk och mycket annat spännande
Glöm inte bort terrassen på Crowne Plaza som ligger på klippor med underbar utsikt över havet , där man får en vacker solnedgång
Varför inte ta en kvällspromenad längs Qurum stranden
Hoppas Ni prövar typiska arabiska restauranger som serverar äkta lokal mat
Och glöm inte bort att sola och bada och njuta av livet

Var du än väljer att bo och vad du än väljer att besöka kan du vara säker på att du kommer
att få se och uppleva något annorlunda och som inte så många ännu upplevt

Önskar dig en trevlig resa

Mvh

Magnus
tack så mycket
 
Toppen