Senaste nytt

Tips för smekmånad, oktober 2021

Jogger

Medlem
Palmen:
FCT är ju enbart för de som flyger Lufthansa First (ja det finsn undantag för HON och lite annat), så det går hand i hand med att Lufthansa släpper first 14 dagar innan. Ska ni besöka FCT så "ska" ni göra det på utresan, och inte när ni kommer hem och har 1 flight kvar. Om jag var ni skulle jag hänga på låset när ANA släpper First till Tokyo vilket för er resa är i oktober/november någon gång beroende på datum ni ska åka. Boka då från Frankfurt med ANA First. Då har ni en bra "backup" utifall att ingen Lufthansa First blir tillgänglig. När sedan biljetter släpps för hemresan så gör ni en ändring i bokningen och lägger till detta. Sen är det bara att vänta till 14 dagar innan avresa och börja leta Lufthansa First, brukar vara lättast att hitta till Shanghai och Peking och där ifrån kan ni sedan flyga vidare vart ni nu ska, dvs ni gör en ändring i bokningen strax innan avresa.
Tack! Då är det som jag misstänkte. Har du något kul förslag på hemresa? (Flygbolag, lounge, eller liknande) Resereportaget jag länkade i mitt första inlägg körde Singapore (SQ?) från Kuala Lumpur.
Det "viktigaste" tycker jag är att ni inte stressar för att uppleva "allt" bättre att kanske ta 2 storstäder och lägga 4-5 dagar i varje så hinner ni utforska staden ordentligt, istället för att försöka klämma in 3 städer på 6 dagar och knappt hinna se något. Möjligheten att åka tillbaka kommer ju att finnsa framöver.
Du har ju helt rätt i att man alltid kan åka tillbaks :D
Hong Kong är där jag varit mest och det är väldigt trevligt, tycker att "allt" finns där, nu är det väl dock lite oroligt med tanke på Kina så mycket kan ändras närmsta tiden.
Detta var det första som tjejen påpekade. Hoppas att det blir lugnt där så att vi får chansen att uppleva det i framtiden.
Bara varit på Bali en gång tidigare och bodde då på InterContinental vilket var väldigt trevligt, samt uppe i Ubud 2 nätter.
Jag skrev en reserapport om min resa dit som du kan titta igenom [SEMI-LIVE]Reserapport: Att flyga 5 olika First Class på samma bokning | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor Det finns ofantligt mycket skrivet på forumet om just Bali, testa att sök lite på forumet så kommer du nog hitta en hel del matnyttigt
Tack! Ska läsa ditt repotage, och söka vidare :)

Mikado:
Vi bodde på Andaman mars 2018, besökte inte så mycket annat på Langkawi än just hotellet (och vattenfall och kabinbana i närheten av flygplatsen) men är rätt övertygad om att Andaman har kvar sin glans i alla fall. Det låg så avsides. Men kollade det för vår bröllopsresa i oktober och strök det pga vädret.
Attans, men tack för info. Den hamnar på listan över eventuella resmål framöver.
Vi var på Bali nu i oktober 2019. Vi ville prioritera bra hotell och hade ingen lust med långa transportsträckor. Så vi kollade på hotell runt om på hela södra Bali men skippade norra på grund av resvägen, och så var det mest en slump att båda våra favorithotell råkade ligga i Nusa Dua. Men så var vi inte ute efter en genuin upplevelse heller, utan ville ha total avkoppling och lyx. Paradisstränder stod inte heller i fokus just den resan.
Uppfattat! Tack :)
Hotelltips i Singapore är hotel Jen Orchardgateway som har underbar takpool och bra executive lounge. Missa inte botaniska trädgården! Första gången vi var där åkte vi hop on hop off-buss, ett bra sätt att ta sig runt och se lite olika delar även om det är väldigt turistigt. Finns en del reserapporter om Singapore här på forumet som kan inspirera till bra barer, restauranger och hawkers. Mitt bästa restaurangtips är ett anspråkslöst ställe i Chinatown som heter MacPherson BBQ Seafood, testa deras stingray med chili och black pepper chicken.
BBQ Seafood låter utmärkt! Tack för tipset. Ska även läsa på mer på forumet, som du säger så finns det säkert mängder av bra att hitta. Frågade mest av bara farten, tillsammans med de andra frågorna :p
Beror på var man bor. I "riktiga" Nusa dua är det vakter för att komma in. Där går det att promenera mellan hotellen och bort till ett köpcentrum (utomhus) med restauranger och shopping. I andra delen av Nusa dua är det en trafikerad lokalgata som man kan promenera vid, inte så mysigt dock. Men där ligger lite restauranger, barer, massageställen osv på ena sidan, och på andra sidan ett pärlband med hotell. Kanske går att promenera mer - vi utforskade inte jättemycket utan höll oss mest på våra hotell
Okej, tack för info!

MLG55:
Jag kan stark rekommendera Bali, var där två gånger 2019.
En gång i April och en gång i September, lika fantastiskt båda gångerna
Denna ö har så mycket att ge att jag ska ta med alla i familjen augusti 2021, då jag har jubileum 50 år.
Hade tänkt mig att fira denna dag på den fantastiska ön Gili Trawangan, här bodde vi över en veckas tid och
hade grymma snorklingtillfällen med sköldpaddor och fina fiskar. Fantastiska stränder med turkost vatten.
Här kan man äta och dricka gott utan att bli ruinerad. Trawangan är dock lite liv och öppet dygnet runt, vilket passar mina ungdomar annars är Gilo Meno mer för nyförälskade kanske har själv inte besökt denna ön. Kan även rekommendera Gilo Air, mycket fin ö med fina stränder.
[…]
Själva Bali har också fantastiska stränder nästan överallt, bara välja och vraka. När vi åkte runt på Bali hade vi privatchaufför och vi betalade 400000 IDR ca 250 kr och då körde han runt och visade Bali i 8 timmar.
Din beskrivning av Gili-öarna stämmer väl överens med min bekantas upplevelse. Skulle du rekommendera 1 vecka typ Gili Meno/Air, och 1 vecka Gili Trawangan, och skippa huvud-ön, eller ska man kanske köra 1 vecka Meno/Air + 5 dagar Trawangan + 3 dagar Bali?
Man behöver dock köpa badskor då mängder av snäckskal är vid kanten av vattnet.
Skriver upp det direkt!
Har du 24 minuter över kan du titta på min film från september, dock inte proffsfilmat, men du kanske kan få en liten bild av Bali. Grattis i förskott
Tack! Det är ett spännande år vi har framför oss :) Klippet drar vi på nu till frukost :)
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Jag har inget att tillägga i själva reseplaneringen men vill skjuta in aspekten kring försäkring. Det är inte många som gör såpass långa resor som 5 veckor i sträck. En normal hemförsäkring täcker vanligtvis upp till 45 dagars resande vilket generellt sett borde hålla er på den säkra sidan. Men, jag vill ändå nämna det för det finns olika villkor och på en sådan ”längre resa” vill man inte ha några tveksamheter! Självklart ska ni kunna njuta och koppla av, utan att behöva oroa er eller tänka på försäkringsaspekten.

Kolla vilken hemförsäkring ni har idag och vad den har för villkor. Känns de villkoren rimliga, behåll det du har idag. Är du inte helt nöjd, kolla runt! Kika i så fall exempelvis på Länsförsäkringar, som ersätter även vid bonus-/poängresor och Folksam. Det finns naturligtvis andra också, kolla runt vad som passar dug/er bäst!

Jag vill också slå ett slag för American Express Platinum. Reseförsäkringen där är riktigt bra! Dock krävs att du betalar minst 75% av ”resans kostnader” med kortet vilket gör att man inför planerandet måste skaffa kortet i god tid, så att man hinner ta de kostnader som uppstår på vägen med kortet. En bra hem-/reseförsäkring har inte sådana villkor men det finns inget som säger att man inte kan ha båda!
 
Palmen:

Din beskrivning av Gili-öarna stämmer väl överens med min bekantas upplevelse. Skulle du rekommendera 1 vecka typ Gili Meno/Air, och 1 vecka Gili Trawangan, och skippa huvud-ön, eller ska man kanske köra 1 vecka Meno/Air + 5 dagar Trawangan + 3 dagar Bali?

Skriver upp det direkt!

Jag var på Bali och Gili förra året (när man testade first till Singapore vilket var en sjukt trevlig upplevelse). På Gili valde vi bara bo på Trawangan och ångrar oss direkt inte. Valde att bo på Pearl of Trawangan som ligger nära "city" där mest restauranger finns o båtarna kommer in osv. Valde aldrig egen villa men tog nått bättre så att vi var 8lgh som delade på en egen pool. De var sjukt värt det för att slippa allt folk i den allmänna som resten av hotellet delar på. I princip var vi själva där hela tiden. Gillade det stället o vi var generellt nöjda att vi valde de och inte boende längre bort från city. Var en bit mellan ställena på västsidan o flertalet som renoverades (troligtvis efter naturkatastrofen som var för inte så länge sedan). Solnedgången är ju dock bäst från västsidan så vi tog oss framförallt uppåt till nått ställe där för att kunna avnjuta den.

Där är liv o rörelse men ändå inte jätte mycket så tror vi hade tyckt de mindre öarna varit för lugna för oss (är i mitten av 30års åldern). Utbudet av bra mat är nog också betydligt mindre. Vi åt bäst centralt. Nu var vi där 4 nätter. Hade man stannat t.ex. 8 så hade jag nog testat någon natt på Air också eventuellt. Tyvärr är det ju rätt mycket lågvatten framåt eftermiddagen vilket gör att man inte kan bada bra.

I slutändan är det lite vad man är ute efter o vilken tillgång man vill ha till olika restauranger osv. Men ett besök på Gili är ett måste då vatten och stränder känns så mycket bättre än de på huvudön. I alla fall på de ställena längs västsidan av huvudön som vi var på.
 

Jogger

Medlem
Berglund:
Jag har inget att tillägga i själva reseplaneringen men vill skjuta in aspekten kring försäkring. Det är inte många som gör såpass långa resor som 5 veckor i sträck. En normal hemförsäkring täcker vanligtvis upp till 45 dagars resande vilket generellt sett borde hålla er på den säkra sidan. Men, jag vill ändå nämna det för det finns olika villkor och på en sådan ”längre resa” vill man inte ha några tveksamheter! Självklart ska ni kunna njuta och koppla av, utan att behöva oroa er eller tänka på försäkringsaspekten.

Kolla vilken hemförsäkring ni har idag och vad den har för villkor. Känns de villkoren rimliga, behåll det du har idag. Är du inte helt nöjd, kolla runt! Kika i så fall exempelvis på Länsförsäkringar, som ersätter även vid bonus-/poängresor och Folksam. Det finns naturligtvis andra också, kolla runt vad som passar dug/er bäst!
Hej, och tack! Har Länsförsäkringar idag, men du har helt rätt i att det är viktigt att ha koll på försäkringarna inför resan!
Jag vill också slå ett slag för American Express Platinum. Reseförsäkringen där är riktigt bra! Dock krävs att du betalar minst 75% av ”resans kostnader” med kortet vilket gör att man inför planerandet måste skaffa kortet i god tid, så att man hinner ta de kostnader som uppstår på vägen med kortet. En bra hem-/reseförsäkring har inte sådana villkor men det finns inget som säger att man inte kan ha båda!
Vi har Elite idag, men gissar att försäkringarna är mycket bättre med Platinum? Får se över även detta :)

Magnus Lindskog:
På Gili valde vi bara bo på Trawangan och ångrar oss direkt inte. Valde att bo på Pearl of Trawangan som ligger nära "city" där mest restauranger finns o båtarna kommer in osv. Valde aldrig egen villa men tog nått bättre så att vi var 8lgh som delade på en egen pool. De var sjukt värt det för att slippa allt folk i den allmänna som resten av hotellet delar på. I princip var vi själva där hela tiden.
Tack för tipset! Detta ska vi väga in in våra funderingar.
Där är liv o rörelse men ändå inte jätte mycket så tror vi hade tyckt de mindre öarna varit för lugna för oss (är i mitten av 30års åldern). Utbudet av bra mat är nog också betydligt mindre. Vi åt bäst centralt. Nu var vi där 4 nätter. Hade man stannat t.ex. 8 så hade jag nog testat någon natt på Air också eventuellt. Tyvärr är det ju rätt mycket lågvatten framåt eftermiddagen vilket gör att man inte kan bada bra.
Uppfattat! Tack för input. Vi är också runt 30 och jag känner att det är en svår balansgång mellan för lugnt och för mycket fart. :p Framförallt första veckan när vi vill hinna landa som nygifta.
I slutändan är det lite vad man är ute efter o vilken tillgång man vill ha till olika restauranger osv. Men ett besök på Gili är ett måste då vatten och stränder känns så mycket bättre än de på huvudön. I alla fall på de ställena längs västsidan av huvudön som vi var på.
Det låter som att du tycker att Gili är ett komplement till huvudön, och inte ett substitut? Hur hade du delat upp 2 veckor på Bali/Gili?
 

palmen

Moderator
Tack! Då är det som jag misstänkte. Har du något kul förslag på hemresa? (Flygbolag, lounge, eller liknande) Resereportaget jag länkade i mitt första inlägg körde Singapore (SQ?) från Kuala Lumpur.
Hur du reser hem spelar mindre roll, får du tag på First kommer det bli bra oavsett. I dagsläget kan du inte boka Thai (mer än 90 dagar bort) eller Singapore First. Det är ju ett antal månader till dess ni kan boka hemresa och vad som finns då är väldigt oklart just nu. Men börja med ANA First åt båda håll om det inte finns annat, så kan ni eventuellt ändra senare. Flyg inom Asien som connection i Business är mer eller mindre aldrig problem.
 

Gargamel

Medlem
Min korta summering av Bali är att det är mer för kultur och surfa, Gili är mer sol och bad.

Bali är ett surfparadis pga vågorna, Nasu Dau ska vara bättre för bad men är väldigt exploaterat med stora hotell som har egna stränder och maten och barerna är anpassad efter den typen av turister aka dyrt och inte genuint.
 
Det låter som att du tycker att Gili är ett komplement till huvudön, och inte ett substitut? Hur hade du delat upp 2 veckor på Bali/Gili?

Vårt upplägg var 1 natt i Legianområdet, 2 nätter precis utanför Ubud vid dalen där många hotell ligger, 2 nätter centralt inne i Ubud, 4 nätter Gili Trawangan, 3 nätter Seminyak så totalt 12 nätter. Mest på huvudön med andra ord.

Vi vill gärna se olika saker så att åka till Bali o inte besöka huvudön känns lite sådär men allt är ju vad man är ute efter. De olika delarna har sin charm.

Vi valde en natt först när vi landat som var hyffsat nära för att inte behöva sitta timmar i taxi upp till Ubud direkt. Ändå rätt nice när man var trött med lite billig fotmassage o bara slappa. Sedan Ubud. Hotellen lite utanför är ju dyrare o shystare så de var mer för att ta det lugnt. De orkar vi i 2 dagar sedan klättrar i alla fall jag på väggarna. Nackdelen där uppe är att de är betydligt molnigare o vi hade regn i augusti, de var nästan kallt, så var inte så kul att hänga där i poolen. Centralt var för att kunna gå till restauranger etc vilka vi hittade bra. Åt bland de bättre humrar o annan fisk vi gjorde på resan. Finns ju taxi men blir lagom trött på den lokala taximaffian som finns i Ubud som är betydligt dyrare (inte för att de är dyrt egentligen) o jobbigare än den vanliga som finns på de andra ställena. I Ubud körde vi 4-hjuling på risfälten o skogen o gick annars mest runt o åt o drack. Skippade vulkanvandring o vattenfall som många också besöker. Hade missat att ha med internationellt körkort så hyrde aldrig scooter, annars hade de varit bra i Ubud. Ja många gör de utan men finns också rätt många som åkt på bra med böter ifall man inte har det då polisen ibland gillar att bötfälla turister med rätt höga summor.

Sedan Gilli som vi pratat om. Räkna med att mycket av dagen för att åka dit o hem blir förstörd. Tar ju sin tid att transportera sig då trafiken är kaos.

Sista dagarna spenderade vi med att slöa på strandbarer o surfa.

Sammanfattningsvis, vi hann se rätt mycket olika saker o var rätt nöjda med upplägget. Hade jag haft mer dagar hade de nog spenderats på Gili ifall man vill njuta av strand o snorkling/dykning o generellt lugn. Vill man köra yoga o besöka vattenfall/vulkan så mer tid i Ubud o vill man surfa så mer tid på huvudön. Fördelen med Gili är att man slipper allt tutande o alla som tjatar om taxi.

Om du inte somnat av all text så gav det dig förhoppningsvis lite mer idéer om vilket upplägg som kan passa er
 
Last edited:

Gargamel

Medlem
Vårt upplägg var 1 natt i Legianområdet, 2 nätter precis utanför Ubud vid dalen där många hotell ligger, 2 nätter centralt inne i Ubud, 4 nätter Gili Trawangan, 3 nätter Seminyak så totalt 12 nätter. Mest på huvudön med andra ord.

Vi vill gärna se olika saker så att åka till Bali o inte besöka huvudön känns lite sådär men allt är ju vad man är ute efter. De olika delarna har sin charm.

Vi valde en natt först när vi landat som var hyffsat nära för att inte behöva sitta timmar i taxi upp till Ubud direkt. Ändå rätt nice när man var trött med lite billig fotmassage o bara slappa. Sedan Ubud. Hotellen lite utanför är ju dyrare o shystare så de var mer för att ta det lugnt. De orkar vi i 2 dagar sedan klättrar i alla fall jag på väggarna. Nackdelen där uppe är att de är betydligt molnigare o vi hade regn i augusti, de var nästan kallt, så var inte så kul att hänga där i poolen. Centralt var för att kunna gå till restauranger etc vilka vi hittade bra. Åt bland de bättre humrar o annan fisk vi gjorde på resan. Finns ju taxi men blir lagom trött på den lokala taximaffian som finns i Ubud som är betydligt dyrare (inte för att de är dyrt egentligen) o jobbigare än den vanliga som finns på de andra ställena. I Ubud körde vi 4-hjuling på risfälten o skogen o gick annars mest runt o åt o drack. Skippade vulkanvandring o vattenfall som många också besöker. Hade missat att ha med internationellt körkort så hyrde aldrig Scooter, annars hade de varit bra i Ubud. Ja många gör de utan men finns också rätt många som åkt på bra med böter ifall man inte har det då polisen ibland gillar att bötfälla turister med rätt höga summor.

Sedan Gilli som vi pratat om. Räkna med att mycket av dagen för att åka dit o hem blir förstörd. Tar ju sin tid att transportera sig då trafiken är kaos.

Sista dagarna spenderade vi med att slöa på strandbarer o surfa.

Sammanfattningsvis, vi hann se rätt mycket olika saker o var rätt nöjda med upplägget. Hade jag haft mer dagar hade de nog spenderats på Gili ifall man vill njuta av strand o snorkling/dykning o generellt lugn. Vill man köra yoga o besöka vattenfall/vulkan så mer tid i Ubud o vill man surfa så mer tid på huvudön. Fördelen med Gili är att man slipper allt tutande o alla som tjatar om taxi.

Om du inte somnat av all text så gav det dig förhoppningsvis lite mer idéer om vilket upplägg som kan passa er
Väldigt bra sammanfattning av Bali. Längtar sjukt mycket till att åka tillbaka i november.
 

MLG55

Medlem
MLG55:

Din beskrivning av Gili-öarna stämmer väl överens med min bekantas upplevelse. Skulle du rekommendera 1 vecka typ Gili Meno/Air, och 1 vecka Gili Trawangan, och skippa huvud-ön, eller ska man kanske köra 1 vecka Meno/Air + 5 dagar Trawangan + 3 dagar Bali?

Skriver upp det direkt!

Tack! Det är ett spännande år vi har framför oss :) Klippet drar vi på nu till frukost :)

Gilo meno vet jag tyvärr inget om, men vad jag har förstått så finns inte så mycket där. Lite restauranger och hotell.
Om jag skulle åkt dit med min vetskap idag hade jag tagit 2 nätter på Air och 6-8 nätter på Trawangan för underbar njutning med sol och bad och grym snorkling. Hade aldrig valt bort att inte åka till Giliöarna.

På själva Bali finns naturligtvis sol och bad också om man vill, men ön är mer för upplevelser enligt mig, det finns hur mycket som helst att göra och se, det beror på vad man är intresserad av och hur mycket man vill lägga av semestern där då Bali erbjuder så mycket. Man kan kolla på vacker natur och mängder av tempel, vattenfall, apor, surfning, god mat m.m

Nästa år när vi åker tänker jag utforska Bali lite extra mycket och ska vara här i tre veckor , ska åka till norra delen av Bali (Lovina) där det är ok utgångspunkt för lite djungel vandring med vattenfall och vulkaner. Vara här i 4 dagar, sen till Gili i 8 dagar och avsluta södra Bali med Uluwatu som utgångspunkt. Kolla in denna blogg, ser sjukt fint ut.
Mina Bästa Restips Till Uluwatu, Bali - Readyfortakeoff

Kanske blir det några dagar i det hektiska kuta också:)

På själva bonusresan blir det business för 6 personer och förhoppningsvis ett långt stopp i Singapore för att se den stan under 24 timmar, hemresan tänkte jag få till samma med Bangkok om jag har tur.

Man får bara hoppas att inte corona ställer till mer problem och att det blir svårare att få tag i bonusplatser framöver.
 
Toppen