Senaste nytt

SJ tar bort tyst avdelning, i 1:a klass, på nya X2000

Palazzi

Medlem
Rubriken stämmer, men för att inte riskera att detta ter sig som en Aftonbladet-artikel så förtydligar jag direkt att tyst avdelning inte försvinner från tåget, utan enkom från 1:a klass.

Det nya namnet på avdelning blir "2:a klass Lugn" men det blir alltså numer i konfiguration 2+2, och inte 1+2 som förr. Hela tåget får ju också nya stolar som tillåter 15% fler säten, men då jag inte testat kan jag inte säga om detta kommer påverka komforten negativt.

Personligen föredrar jag komforten i 1:a klass, inkl kaffet och tilltugg....så fortsätter med det. Inte heller upplevt det som vidare stökigt när man har brusreducerande hörlurar; då är det värre på regionaltågen Regina.

SJ skrotar tyst avdelning på nya X2000! | FlyingDryden
 

Alf

Medlem
Det är ju väldigt negativt att SJ tar bort tyst avdelning i 1:a klass. Första klass på X2000 är ju ändå betydligt bättre komfortmässigt genom att man sitter 1+2. Fördelen med första klass är ju också att man slipper barnfamiljer men man får ju istället hela vagnen full med alla mobiltelefonmarodörer som skriker i sina telefoner. Jag vet inte vilket som är värst. En tyst 2:a klass vagn kan ju vara bra, vad nu det innebär. Det måste väl ändå vara förbud mot mobiltelefoner och barnfamiljer. Men som @Palazzi skriver, det är ju synd att man då missar serveringen av frukost eller beställd mat.
 

Canadien

Medlem
Illa, men jag antar att de har data på fötterna på SJ för att införa denna enhancement. Är ofta glesare bokat i tyst avd och själv väljer jag alltid en 1:a där om jag kan.
 

mha321

Medlem
Illa, men jag antar att de har data på fötterna på SJ för att införa denna enhancement. Är ofta glesare bokat i tyst avd och själv väljer jag alltid en 1:a där om jag kan.
Jag tycker det alltid brukar vara helt slut på platser i 1a tyst avdelning när jag bokar så uppenbarligen är det olika :)

För egen del tycker jag gärna de kunde satt hela 1a klass som tyst avdelning. Alternativt vänt på det så bara en liten del av vagnen var "icke tyst".
 

Palazzi

Medlem
Illa, men jag antar att de har data på fötterna på SJ för att införa denna enhancement. Är ofta glesare bokat i tyst avd och själv väljer jag alltid en 1:a där om jag kan.

Troligen Jag har dock hållit mig sämre informerad än dig kring bokningsläget, men har nu hört från flera håll att det brukar vara glest.

Visst är det väl samma pris? Tänker att jag borde passa på att sätta mig i val vagn, fram tills renovering, om det nu är färre människor där
 

mha321

Medlem
Troligen Jag har dock hållit mig sämre informerad än dig kring bokningsläget, men har nu hört från flera håll att det brukar vara glest.

Visst är det väl samma pris? Tänker att jag borde passa på att sätta mig i val vagn, fram tills renovering, om det nu är färre människor där
Tyst avdelning och icke tyst avdelning är samma pris, korrekt.
 

Jönsson

Medlem
Problemet med nuvarande tyst avdelning är att den är ansluten till toaletten viket skapar köande vid stolarna. Med dagens rusreducerande hörlurar känner jag ändå att den tysta avdelningen har spelat ut lite av sin roll.
 

pswe

Medlem
På pendlarvänliga tider mellan landets två största städer är det i princip omöjligt att boka plats i nuvarande tysta avdelning. Väl ombord är det oftast gott om tomma säten (både före o under Corona).
Har diskuterat med ett antal tågvärdar och deras bild är att många årskortsinnehavare lägger ut bokningsmattor med platser varje dag för att vara garderade...kanske läge att införa en avgift för de som sätter detta i system o inte nyttjar platsen. Å andra sidan mäts väl bolaget på beläggning så ägaren är säkert nöjd...
 
Toppen