Senaste nytt

Ändringar i UDs reseavrådan 2020-07-15

Palazzi

Medlem
Känns väldigt mycket mer politiskt än smittskyddsgrundat (kanske iofs är UDs bord). Är det en avrådan som sker grundat på att man inte ska fastna vid gränsen, eller på flygplats, i givna länder?
Om det inte är så känns det som någon typ av ”hämnd”..

Iprincip alla länder som är kvar, eller återinträtt, på listan är ju de som antingen inte tar emot oss eller har strikta karantänregler.
Bra att UD har en sammanfattning av detta, men det finns ju samma information att få på EUs hemsida om reserestriktioner.

Min slutsats är att de kanske gör de lite enkelt för sig att avråda från resor dit man ändå inte är välkommen. Kanske finns det mer bakom rekommendationerna, men känns som något man kunnat skapa själv på 20min.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

mha321

Medlem
Min slutsats är att de kanske gör de lite enkelt för sig att avråda från resor dit man ändå inte är välkommen. Kanske finns det mer bakom rekommendationerna, men känns som något man kunnat skapa själv på 20min.
I princip så avråder de väl från alla länder där Svenskar inte kommer in -- det är ju en rimlig avrådan. Sedan kan de ju avråda från ytterligare länder av diverse anledningar. Men de kan inte gärna låta bli att avråda från resor till länder där man inte kommer in...
 

adhoc76

Medlem
Så - vad säger forumet? Trelleborg-Rostock med färja om 10 dagar för att besöka Hansa Park? Bra eller dålig idé?
 

Palazzi

Medlem
Ja, de avråder helt enkelt från resa till länder som har inreserestriktioner för svenskar. Är det inte naturligt?

Jo, jag är bara intresserad av varför det är två månader mellan uppdateringar om det enda man går efter kan länkas till en ständigt uppdaterad EU-sida. Om det är den svenska översättningen man vill förenkla så kan det kanske ske snabbare än så (vi har ju inte otaliga EU-länder att ta hänsyn till).

Också lite förundrad över varför Sverige, som enda land av vilka jag följer media (Italien, Tyskland, Schweiz och England) slutat väga in smittskyddsparametern, eller helt bytt fot kring dess importans.
Den signal jag tolkar in nu är att Sverige, om alla andra länder tillåtit oss, släppt resandet fritt. Detta sker ju trots att flera av dessa länder fortsatt har ett smittotal som vida överstiger de som fanns när man på smittskyddsinstitutets inrådan införde avrådan.

När gjorde regeringen, under vilken UD lyder, den glidning från smittorisk till politik? Blir lite förvirrad gällande varför man nu tycker att det är ok med resande till länder med högre absoluta smittotal (om än dalande) än under någon period när de dagligen utmålade skräckscenarion för t.o.m inrikesresor.

I min värld blir det som om man införde avrådan på svenska smittskyddsinstitutets inrådan, men sedan avskaffar avrådan på utländska smittskyddsinstituts och regeringars inrådan (med vilka man tidigare sade sig inte dela syn).
T.e.x Italien var ju rätt snabba på att åter välkomna turister direkt efter man började se kurvan dala (gäller för övrigt inte alla regioner) och jag ifrågasätter nog om det motivet inte snarare är för att rädda landets ekonomi än att man tror att det är låg risk. Enligt kurvorna har kurvan åter börjat öka, förutom i Lombardiet.

Tycker bara att det blir ”farligt” om folk fortsatt tror att UDs avrådan baserar sig på smittorisk och då känner sig trygga att åka till t.e.x Italien. Samma människor som var rädda att åka från Västmanland till Östergötland ska nu tro att det är låg smittorisk i Lazio-regionen.

Föreslår förtydande från UD vad som ligger till grund för inrådan/avrådan. Och kanske en passus om att man fortsatt bör läsa på om smittorisker på respektive lands sidor, om det är så att detta inte tas hänsyn till i UDs rekommendationer.
 

Canadien

Medlem
Ja, Sverige har hela tiden haft gränserna öppna för andra EU-medborgare, helt enligt avtalen i EU-medlemsskapet. Även när Italien Spanien hade skyhöga tal så höll Sverige hedern högt och höll gränserna öppna för dessa medborgare, det var alla andra som stängde åt sina håll. Om det var/är rimligt och vilken effekt det har är detta fel forum för.
 

mha321

Medlem
Vad gäller avrådan för resa utåt från Sverige så vad det väl I praktiken såpass tidigt som när man avrådde från Lombardiet och något mer område.

När man därefter gick över till att avråda från resor överallt så var man också tydlig med att det inte i första hand var smittorisk som ledde till avrådan utan den allmänna risken med att länder stänger ner, att det inte går att få tag på resa hem, begränsad tillgång till sjukvård osv som styrde avrådan.
 

Palazzi

Medlem
Ja, Sverige har hela tiden haft gränserna öppna för andra EU-medborgare, helt enligt avtalen i EU-medlemsskapet. Även när Italien Spanien hade skyhöga tal så höll Sverige hedern högt och höll gränserna öppna för dessa medborgare, det var alla andra som stängde åt sina håll. Om det var/är rimligt och vilken effekt det har är detta fel forum för.

Är som du skriver inte intresserad av om det är rätt/fel modell, men jag ifrågasätter tydligheten i kommunikationen.

”Vad innebär det när UD avråder från resor?
När UD avråder från resor är det alltid en signal om att säkerhetsläget är allvarligt, oavsett vilken nivå av avrådan det handlar om.”
Om man sedan diskuterar detta under en pandemi, och inväntade uttalanden tills dess smittskyddsinstitutet sagt sitt, så tolkade åtminstone jag säkerhetsläget som likställd smittorisk.

För att inse att så inte är fallet får man annars följa media noga( och tolka det rätt) eller läsa UDs FAQ där det står att läsa:
”Att UD nu börjar öppna upp för ökat resande innebär inte att situationen är som vanligt igen. Läget är fortsatt osäkert och föränderligt, även i Europa”.

Det man verkar mena är alltså inget om smittskyddsläget, utan att man kan bli kvar på en flygplats, få ogiltiga försäkringar etc.
Iprincip allt UTOM nödvändigtvis smittorisk, som man säger fortsatt kan kvarstå/öka igen.

Tycker heller inte att vi ska diskutera heder för den bilden av Sverige är ju väldigt splittrad i det Europa vi nu diskuterar. Vår etiska kompass är väldigt ifrågasatt och inte sett någon utom våra gränser som hyllat vårt ärande av EUs grundstadgar.

Vill inte skapa någon polemik, men misstänker att fler än jag har tolkat UDs information som speglande annat än den speglar. Man önskar ju att informationen kan tolkas av de flesta av våra här boende, så att det utifrån sina egna tankar kan välja om de ska resa/stanna hemma.
Vi hade ju en liknande kommunikationsmiss i förortsområden i Sverige inledningsvis. Snarare så att man första gången förstod kommunikationen när grannen begravdes.

Vad gäller avrådan för resa utåt från Sverige så vad det väl I praktiken såpass tidigt som när man avrådde från Lombardiet och något mer område.

När man därefter gick över till att avråda från resor överallt så var man också tydlig med att det inte i första hand var smittorisk som ledde till avrådan utan den allmänna risken med att länder stänger ner, att det inte går att få tag på resa hem, begränsad tillgång till sjukvård osv som styrde avrådan.

Har inte alls förstått detta, refererat mitt svar till @Canadien ovan. Följt svenska medier och UDs hemsida och får google på din indikation specifikt för att få detta.
Frågade några kollegor, iofs 80% med utländsk bakgrund, och ALLA hade tolkat UDs uttalanden som speglande att man anser smittskyddsläget som till den grad kontrollerat att resor inte är att undvika.
Det verkar ju dock som om smittskyddsinstitutet och UD är frikopplade kommunikationskanaler som kanske inte heller delar synen på om resor bör ske (då man baserar de på olika parametrar).

Möjligen beror missförståndet på att många andra länder väger in den aspekten i deras UD-motsvarigheters rekommendationer, kanske brister vi språkligt när vi läser, eller helt enkelt för att kommunikationen varit för otydlig.

Oavsett känns det enkelt åtgärdat, även om det mestadels är en grupp som missförstår. Demografiskt är vi ju ändå 25% med utländsk härkomst, och 15% utan svenska som förstaspråk. Misstänker också att det inte bara är vi.
 
Toppen