Du lär inte se röken av några extra 250€ då Covid är en extraordinär omständighet, se artikel 5.3.
Europakommissionen släppte riktlinjer för ersättning då flygningar blivit inställda/ombokade i mars - https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830_en.pdf punkt 3 är av intresse i ditt fall.
Hur är det med resor inrikes då (SK, ARN - LLA ToR) , där det inte funnits något förbud. Senare flyg samma dag såldes biljetter till (och avgick enligt plan). Erbjöds ingen ombokning till senare flyget utan bara inställt.
Men kanske mer intressant att sälja gobiljetter för 3 tkr istället för att hedra ingångna avtal avseende plusbiljetter.
Känns tyvärr som att covid-19 används som en ursäkt för att inte uppfylla sina åtaganden mot kund.
Frågan är om nästa steg ska bli Kronofogden, stöta på än ett par gånger kring återbetalning hos SK samt krav på dröjsmålsränta enligt gällande lagstiftning, eller kortreklamation via Amex.