Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

HenrikC

Ny medlem
Du lär inte se röken av några extra 250€ då Covid är en extraordinär omständighet, se artikel 5.3.
Europakommissionen släppte riktlinjer för ersättning då flygningar blivit inställda/ombokade i mars - https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830_en.pdf punkt 3 är av intresse i ditt fall.

Hur är det med resor inrikes då (SK, ARN - LLA ToR) , där det inte funnits något förbud. Senare flyg samma dag såldes biljetter till (och avgick enligt plan). Erbjöds ingen ombokning till senare flyget utan bara inställt.

Men kanske mer intressant att sälja gobiljetter för 3 tkr istället för att hedra ingångna avtal avseende plusbiljetter.

Känns tyvärr som att covid-19 används som en ursäkt för att inte uppfylla sina åtaganden mot kund.

Frågan är om nästa steg ska bli Kronofogden, stöta på än ett par gånger kring återbetalning hos SK samt krav på dröjsmålsränta enligt gällande lagstiftning, eller kortreklamation via Amex.
 

ekf

Medlem
Hur är det med resor inrikes då (SK, ARN - LLA ToR) , där det inte funnits något förbud. Senare flyg samma dag såldes biljetter till (och avgick enligt plan). Erbjöds ingen ombokning till senare flyget utan bara inställt.
Det suger ju att du inte blev ombokad, men bortsett från det så har ju FHM (en myndighet) rekommenderat folk att inte resa om inte nödvändigt, även inrikes. Det har säkerligen resulterat i en avsevärt minskad efterfrågan, pga myndighets åtgärd (om än inte regelrätt förbud). Hade jag varit SAS hade jag kämpat hårt för att slippa betala den extra kompensationen, men pengarna tillbaka ska du ju ha i alla fall.
 

HenrikC

Ny medlem
Det suger ju att du inte blev ombokad, men bortsett från det så har ju FHM (en myndighet) rekommenderat folk att inte resa om inte nödvändigt, även inrikes. Det har säkerligen resulterat i en avsevärt minskad efterfrågan, pga myndighets åtgärd (om än inte regelrätt förbud). Hade jag varit SAS hade jag kämpat hårt för att slippa betala den extra kompensationen, men pengarna tillbaka ska du ju ha i alla fall.

Visst är det så, men det är väl ändå inte SK som ska göra bedömningen om min resa är nödvändig eller inte (särskilt i det fall där senare flyg går enligt tabell och biljetter finns tillgängliga).

Jag har via förståelse för flygbolagens avoga inställning till kompensation och covid19, men inte i de fall det rör operationella orsaker... När man läser det tidigare länkade stöddokumentet så gäller det väl i de fall vi har förbud att resa, men jag ställer mig inte helt övertygad kring SK:s resonemang när det gäller inrikesflyg och inställda avgångar så sent inpå. Det här var ju inte okänt för SK redan i början av mars, så varför inte agera redan då.

Lite utanför ämnet nu kanske.
 

ekf

Medlem
men det är väl ändå inte SK som ska göra bedömningen om min resa är nödvändig eller inte (särskilt i det fall där senare flyg går enligt tabell och biljetter finns tillgängliga).
Jag tror att du missförstod mig. Det är den generella avrådan från att resa, som lett till att det inte funnits tillräcklig efterfrågan, som gjort att SAS ställt in ditt flyg, inte huruvida din resa bedömts som nödvändig eller inte.
Nyckeln i det hela kommer att vara om "myndighets åtgärd" kan räknas som force majeure eller inte, vilket jag tror att det gör.
 

SK989

Medlem
Om Swissair kan flyga mellan Sverige och Zürich (vilket de gör) trots coronan tycker jag det är väldigt tveksamt att SAS kan hävda extraordinära omständigheter som skäl för att ställa in flyg till Schweiz.

När det gäller inrikesflyg i Sverige tror jag inte SAS kommer undan med coronan som extraordinära omständigheter för att ställa in - rent krasst, kan man samma dag flyga Stockholm - Göteborg är det mycket uppförsbacke att påstå att man inte kan flyga Stockholm - Malmö även om man vidtagit alla rimliga åtgärder. Bristande lönsamhet är inte en extraordinär omständighet och då får flygbolaget ställa in 14 dagar i förväg för att slippa betala kompensation enligt 261/2004.
 
Last edited:

Senator

Moderator
Om Swissair kan flyga mellan Sverige och Zürich (vilket de gör) trots coronan tycker jag det är väldigt tveksamt att SAS kan hävda extraordinära omständigheter som skäl för att ställa in flyg till Schweiz.

När det gäller inrikesflyg i Sverige tror jag inte SAS kommer undan med coronan som extraordinära omständigheter för att ställa in - rent krasst, kan man samma dag flyga Stockholm - Göteborg är det mycket uppförsbacke att påstå att man inte kan flyga Stockholm - Malmö även om man vidtagit alla rimliga åtgärder. Bristande lönsamhet är inte en extraordinär omständighet och då får flygbolaget ställa in 14 dagar i förväg för att slippa betala kompensation enligt 261/2004.

Nu har inte Swissair flugit till Arlanda sedan konkursen 2002
Swissair - Wikipedia

Men i fallet Swiss International Airline så har detta bolag upprätthållit Arlanda som destination under hela krisen. Spekulativt skulle jag tro att det finns både passagerare i transit via Zürich samt att Sverige inte har restriktioner vid ankomst. Det vill säga att Swiss försäljning från andra länder TILL Arlanda gör det mer attraktivt än vad SAS FRÅN Arlanda som är respektive kärnmarknader för rutten.
 

pswe

Medlem
EU-dokumentet, länkat ovan, konstaterar att det inte är vare sig helt uttömmande eller komplett när det kommer till situationer som ger undantag från det ordinarie regelverket.
Att på allvar hävda att cancellering av typen som beskrivits ovan inte är Coronarelaterade känns något verklighetsfrånvänt. Blir intressant att se när detta testas rättsligt.
 

SK989

Medlem
EU-dokumentet, länkat ovan, konstaterar att det inte är vare sig helt uttömmande eller komplett när det kommer till situationer som ger undantag från det ordinarie regelverket.
Att på allvar hävda att cancellering av typen som beskrivits ovan inte är Coronarelaterade känns något verklighetsfrånvänt. Blir intressant att se när detta testas rättsligt.
Dokumentet upphäver inte förordning 261/2004 i någon del, utan det är kommissionens syn på hur den kan tolkas. Det är bara ministerrådet och Europaparlamentet som kan ändra förordningen. Det pågår redan en del processer mot bl.a. SAS, så vi lär få ett rättsligt svar. Själv tycker jag det är svårsmält att coronan är extraordinära omständigheter som inte kunnat undvikas om alla rimliga åtgärder vidtagits när vi pratar om ett inrikesflyg som ställs in med kort varsel månader efter att pandemin började. Vad det handlar om är att flygbolaget felbedömt efterfrågan och det är knappast sådana extraordinära omständigheter som avses - dvs. vill flygbolaget ställa in då utan att riskera kompensation med 250 € för en kort flygning så måste de ställa in med minst 14 dagars varsel.
 
Last edited:

HenrikC

Ny medlem
Dokumentet upphäver inte förordning 261/2004 i någon del, utan det är kommissionens syn på hur den kan tolkas. Det är bara ministerrådet och Europaparlamentet som kan ändra förordningen. Det pågår redan en del processer mot bl.a. SAS, så vi lär få ett rättsligt svar. Själv tycker jag det är svårsmält att coronan är extraordinära omständigheter som inte kunnat undvikas om alla rimliga åtgärder vidtagits när vi pratar om ett inrikesflyg som ställs in med kort varsel månader efter att pandemin började. Vad det handlar om är att flygbolaget felbedömt efterfrågan och det är knappast sådana extraordinära omständigheter som avses - dvs. vill flygbolaget ställa in då utan att riskera kompensation med 250 € för en kort flygning så måste de ställa in med minst 14 dagars varsel.

Precis vad jag försökte få fram tidigare. Ska försöka ta mitt ärende en vända till även om man fått voucher på beloppet plus 350 kronor till... Men det är ju viss osäkerhet kring fortsatta livskraften i bolaget men men. I värsta fall blir det ju då en kortreklamation via Amex gissar jag.
 

Canadien

Medlem
Så länge covid florerar i någon omfattning någonstans i världen kan inte flygbolag bli ersättningsskyldiga?

Jo jag fick utslag från ARN om att SAS skulle betala enl 261/2004 250€ för inställd flight i Mars, som ställdes in på kort varsel och SAS hävdade corona.

Det är ju inte svårt för SAS att följa regelverket och ställa in med god framförhållning.
 
Toppen