Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

marbe166

Medlem
Som det ser ut i nuläget så flyger SAS A350 igen den 16 juli mellan Köpenhamn och San Francisco! :) Mix mellan A330, A340 och A350 när San Francisco ruten öppnar igen :)

I bokningsdialogen för SK935 den 16 juli står det just nu A330, så vi ska väl inte hoppas för mycket.
 

Tobbe.O

Medlem
I nuläget ser det ut som att SAS A350 gör comeback när ruten till Shanghai återstartar 29;e september. Är inplanerad på avgångarna även i oktober! Kan såklart ändras, men hoppas att det stämmer! :) Hade varit trevligt att se dem i luften igen! :)

_20200906_080929.JPG
 

lucasd

Medlem
Det vore ju väldigt konstigt om SAS satte in A340-300 när dom har A350:n som drar mindre bränsle.
Både ja och nej. Leasingavtalen för motorerna på A350 är inte jättebilligt de heller. Så det beror säkert på många saker. Men 340 är nog inte helt billig den heller.

330E skulle annars kunna vara ett alternativ.

Som idag, när det ej är väldigt mycket mycket frakt till USA är det billigare att flyga 330E än 350. Beroende på fraktnivåerna skulle det ju kunna bli så även till Asien.
 

LPC123

Medlem
Har en tur bokad till Chicago i maj 21 och hoppas på att få flyga SAS a350. Nu står det att det flygs med a330. Gillar a350 bättre än a330 som plan och det skulle vara kul att få flyga den i SAS färger :). Har någon koll på hur det verkar framåt? När det beräknas vara i drift igen?
 

KalleSus

Medlem
Om man utgår från hur SAS planerade den pågående säsongen (dvs utan Coronapåverkan) så avsåg SAS flyga 340/350 på de riktiga långlinjerna: LAX, SFO, HND, PVG och HKG. Övriga linjer var tursatta med 330.
Sen kom Corona och vidare beslutet att lägga ner HKG. Så hur planerna för sommaren 21 ser ut står nog ännu skrivet i stjärnorna.

Just Chicagolinjen var ju ursprungligen tänkt att vara inkörningslinje för 350, och när så småningom fler maskiner blev levererade skulle dessa flyttas över till ovan nämnda destinationer och Chicago återfå trafik med 330.
Om alla långlinjer är i gång i maj nästa år, får vi nog utgå från att det är där som man hittar 350.
 
Last edited:

LPC123

Medlem
Om man utgår från hur SAS planerade den pågående säsongen (dvs utan Coronapåverkan) så avsåg SAS flyga 340/350 på de riktiga långlinjerna: LAX, SFO, HND, PVG och HKG. Övriga linjer var tursatta med 330.
Sen kom Corona och vidare beslutet att lägga ner HKG. Så hur planerna för sommaren 21 ser ut står nog ännu skrivet i stjärnorna.

Just Chicagolinjen var ju ursprungligen tänkt att vara inkörningslinje för 350, och när så småningom fler maskiner blev levererade skulle dessa flyttas över till ovan nämnda destinationer och Chicago återfå trafik med 330.
Om alla långlinjer är i gång i maj nästa år, får vi nog utgå från att det är där som man hittar 350.
Ja då blir det den vanliga 330 och det är okej det också även om 350 känns mer spännande :)
 
Toppen