Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

Jag har svårt att se vad för andra sätt att mäta det finns? Alternativet är trots allt att svenskarna blir fast i Sverige tills pandemin är över och grannländerna litar på oss igen.

Jag skulle vara försiktig med att tro att det finns perfekta lösningar här. Jag skulle heller inte fokusera så mycket på vad andra länder använder för parametrar för att öppna gränsen för oss utan fokusera på att få Sverige att uppfylla alla krav så vi kan resa igen.
Finns ju hur många andra sätt att mäta på som helst. Man skulle kunna ta medelskostorlek på de bekräftat smittade tex. Säger ju ungefär lika mycket...

Annars skulle man kunna se antal inlagda, antal inlagda på IVA, utvecklingen av dessa två tal etc. Detta är ju tal som säger något till skillnad mot antal nya smittade (För du kan på fullaste allvar inte mena att när Sverige inte testade så mycket i april så var situationen bättre än den är nu?).
 

Fredrik

Medlem
Finns ju hur många andra sätt att mäta på som helst. Man skulle kunna ta medelskostorlek på de bekräftat smittade tex. Säger ju ungefär lika mycket...

Jag är övertygad om att om det var bättre metoder skulle de utländska experterna förespråka dessa metoder istället.

Annars skulle man kunna se antal inlagda, antal inlagda på IVA, utvecklingen av dessa två tal etc. Detta är ju tal som säger något till skillnad mot antal nya smittade (För du kan på fullaste allvar inte mena att när Sverige inte testade så mycket i april så var situationen bättre än den är nu?).

Var skriver jag att situationen är värre nu?

Det är övertydligt att du är upprörd över att Sverige pekas ut som misslyckat. Det får du ta ut på någon annan. Förslagsvis Stefan Löfvén.
 
Jag är övertygad om att om det var bättre metoder skulle de utländska experterna förespråka dessa metoder istället.



Var skriver jag att situationen är värre nu?

Det är övertydligt att du är upprörd över att Sverige pekas ut som misslyckat. Det får du ta ut på någon annan. Förslagsvis Stefan Löfvén.
Jag har inte skrivit någonstans att du har skrivit att situationen är värre nu (snacka om meta). Däremot om man går strikt på mättalet antal nya smittade så är situationen värre nu. Därav min fråga att du kan väl inte mena det (eftersom du ändå har förespråkat detta mättalet). Trots att du svarade på frågan med en fråga så drar jag slutsatsen att du inte tycker situationen är värre nu. För mig visar det att mättalet har stora brister.

I övrigt kul analys, trodde inte detta forum var något där kan diskuterade person. Men om du vill lära känna mig bättre för att ytterligare diskutera min person, fortsätt läsa lite till.

Jag är upprörd över många saker, i mångt och mycket är jag en grinig gammal gubbe trots att jag knappt uppnått medelålder. Dock, att Sverige pekas ut som misslyckat (enligt vissa) är ett av få saker jag inte är upprörd över. Varför då undrar du kanske då, jo för det handlar till stor del om politik och att andra länder såklart måste rättfärdiga sin hantering av krisen, såsom Sverige vill rättfärdiga sin hantering. Detta måste ju såklart vägas in när man tar in vad utländska, och för den delen svenska, experter säger. Med tanke på att det finns ett antal exempel på länder som stängt ner helt men ändå drabbats hårdare än Sverige så skulle jag personligen akta mig för att peka ut något land som misslyckat. Förhoppningsvis är hanterandet och följderna något som kan utvärderas om några år.

Fram till dess fortsätter jag vara en grinig gammal gubbe som förfäras över att en plastpåse kostar 7 kronor, och som saknar att sitta på ett flygplan.
 

raffe

Medlem
Nu tycker Tyskland att Sverige ligger under 50 nya fall per 100000 enligt RKI - Coronavirus SARS-CoV-2 - COVID-19-Inzidenzen in Europa
Karte_Europa.png
 
Toppen