Senaste nytt

Har du blivit uppgraderad på Nordic Choice Hotels?

Doctor-X

Medlem
Hur funkar det här med: "Möjlighet att bli uppgraderad till bästa rumskategori" som Guld och Platinum.
https://www.nordicchoicehotels.se/nordic-choice-club/formaner/gold/uppgradering-gold/

Ringde till Amaranten idag för en bokning till helgen avseende tidig incheckning och efterfrågade då om uppgradering var möjligt. Fick då till svar att endast en jag kunde bli uppgraderad en kategori, men inte mer. Frågade då om jag imorgon efterfrågar uppgradering på hotellet vid incheck, kan man då få Deluxe eller Familjerum om de finns tillgängliga, svaret var nej endast att man kan uppgraderad en kategori. Går fint att boka båda Deluxe eller Familjerum via hemsida för helgen som det ser ut som nu.

Jag förutsätter såklart inte uppgradering om det är fullt, men jag ställer mig frågande till förmånens formulering.
Har hotellen egna policys avseende detta?
 

intuition

Medlem
Uppgraderingar är tyvärr en ojämn förmån.
Många hotell har en rumsplanering kvällen före, och det är lokal personal som gör den. Så det varierar kraftigt. Vissa har inställningen "ge alltid bästa rum till plat/guld" medan vissa "uppgraderar" till ett likvärdigt rum. Vissa hotell verkar inte göra några uppgraderingar i sin rumsplanering alls utan gästen måste tjata när man checkar in :(
 

Brogren

Medlem
Clarion Collection Hotel Temperance
Check-in: 9/7
Bokat: Superior Twin
Fick: Deluxe double
Status: Guld

Bad om uppgradering vid Check-in.
 

Berglund

Medlem
Hur funkar det här med: "Möjlighet att bli uppgraderad till bästa rumskategori" som Guld och Platinum.
https://www.nordicchoicehotels.se/nordic-choice-club/formaner/gold/uppgradering-gold/
Det där är skitlurigt. Det finns helt enkelt inga garantier - alls! Klart att bolaget centralt marknadsför ”möjligheten” att bli uppgraderad till högsta rumskategorin.

Sedan överlåter man på de enskilda hotellen att göra allt för att få kunden att ”nöja sig” med något lägre/annat. Man KAN få något fint men sannolikheten är, generellt sett, ganska låg. Särskilt om man ”bara” är guld. Platinum har lite högre hit-rate - eller hur @M.K ??? Allt handlar förstås om att hotellen vill sälja mesta möjliga till dyrast möjliga pris.

Jag har, i någon mån, större förståelse för en kedja som helt/nästan helt består av franchisetagare, såsom Hilton. Det centrala programmet lovar ditt och datt och lämnar det upp till varje hotelloperatör att leva upp till och leverera sagda förmåner. Såvitt jag förstår äger Nordic Choice sina hotell (inte fastigheterna, men operationella delen) i princip helt själva. Därigenom är det ”ett och samma bolag” och borde kunna leverera det som utlovas i högre grad. Problemet ligger, som vanligt, i att om man vill vara Guld på Nordic Choice så kan man bli det genom exempelvis kreditkortet, till ingen eller mycket låg kostnad. Därigenom gör man samma sak som Hilton som flödar programmet med ”status” medlemmar som alla förväntar sig förmåner men när alla, Ocke, Nutta och Lilla Pillerill, kommer dragandes med det ena fina statuskortet efter det andra så kan inte hotellen leverera det som står skrivet i programmen och tvingas neka/skära ned på förmånerna de kan leverera.

Att kvällen före få någon form av ”garanterad uppgradering” ska man verkligen inte vänta sig. Mycket hänger på incheckningsögonblicket, vilken receptionist man får och hur det mötet går. Som med allt annat här i livet kommer man långt med lite ”social engineering” vid rätt tillfälle.
 

Doctor-X

Medlem
@Berglund håller helt med :) förväntade mig inte heller egentligen någon pre-upgrade när jag ringde (står ju också enl villkoren att uppgradering skall ske vid ankomst), utan tidig incheckning var min förfrågan - det fick jag dock inte :p Men reagerade som sagt på deras svar gällande endast en rumskategori.

Gällande att bli guld nästan gratis och väldigt enkelt hos Nordic Choice via deras kreditkort, tror jag är en dold pärla - men som uppfattas som en självklarhet här på BC. Ingen jag träffat genom jobbet känner till detta trots att de snittar ett bra antal nätter på flertalet kurser och kongresser, de flesta suckar bara och uttrycker "inte ett kreditkort". Med risk för att låta raljerande (men med glimten i ögat) känns dock läkarkollegorna - inte som några poängjagare, eller vad säger @ACervin eller @DrGold?
 

intuition

Medlem
Berglund har helt klart en poäng. Sedan tror jag det också beror väldigt mycket på lokal ledning, personal och hotellets rumsstruktur.
NC har ju en "människor är det som räknas" attityd och det finns medarbetare som är "empowered" och vårdar stamkunder otroligt väl.
Vissa hotell har en uppgraderingsfientlig struktur, tex i vilka rum som räknas som bättre.

Exempel 1: "Välkommen! Jag ser att du har bokat sviten. De flesta platinum bokar ju bara billigaste rummet och vi uppgraderar till sviten bara den är ledig, så vet du det!"

Exempel 2: Hotell som skjuter in special-rum eller "designer rum" mellan rumskategorierna: Exempel Malmö Live, har två versioner av superior rum. Bokar du superior och tänker att du är garanterad uppgradering till deluxe rum blir man lätt snopen när man får ett annat superior rum, med mindre golvyta och en mindre säng men som har 5m takhöjd.
Med det sagt har jag bytt strategi på Malmö live och bokar ofta deluxe och blir uppgraderad till svit. Deluxe är dock cirka 100% dyrare än ett superior, så det är som @Berglund säger, en strategi från det lokala hotellet att sälja dyrare rum.
 

M.K

Medlem
Det skiljer stort mellan hotell, men som Plat märker jag generellt en stor skillnad i antalet Suite uppgraderingar, senast i natt från Superior. Med Guld var det mer sällsynt.

Jag bokar dock alltid den kategori av rum jag faktiskt kan nöja mig med. Aldrig moderate, garderober och allt vad de kallas. Man vet aldrig heller om hotellet faktiskt blir fullbokat.

Lite som med SAS longhaul. Jag köper minst Plus då det ändå är en produkt som fungerar hjälpligt om nu inga uppgraderingsmöjligheter lyckas.
 
Last edited:

DrGold

Medlem
Med risk för att låta raljerande (men med glimten i ögat) känns dock läkarkollegorna - inte som några poängjagare, eller vad säger @ACervin eller @DrGold?

Känner någon enstaka mer devot poängjägarkollega, och ett par med ljumt intresse. Men de är nog klent representerade i kåren. Jag tror att öppenheten för vår hobby är rätt olika, på vissa (många) kliniker är det nog svårt att otvunget berätta om att man gjort en mileage run på sin kompdag. Det finns många kollegor som känner att de behöver rädda världen, på gott och ont...

Men lite OT för tråden.
 
Toppen