Senaste nytt

Återbetalning för inställt Norwegian-flyg

Roulingroud

Ny medlem
Chattade med norwegian, snitt tiden för återbetalning är 1,5-2 månader. Ifrågasatte varför mitt ärende tagit 3 månader när vissa andras ärenden hanteras på 3 dagar men i vanlig ordning endast otydliga svar. Detta handlar nog mindre om hanteringstiden och mer att hålla likviditet och företaget flygande på privatpersoners resekassa.
 

mjulven

Medlem
Hatten av för Norwegian, hade en resa boka i juni där jag vid meddelande om inställt flyg 5 maj begärde pengarna tillbaka. Fick meddelande i tisdags att jag skulle få det och pengarna kom in på kortet igår.
 

pedantic

Medlem
God nyheter, har fått full återbetalning efter att en flygning blev inställd. :)

Hade en biljett ARN - ALC den 4 augusti, fick inget mail eller annan info skickad till mig att Norwegian bestämt sig för att man istället skulle åka dagen innan den 3 augusti. :rolleyes:

Jag upptäckte det hela i mitten juni när jag loggade in själv på sajten. Eftersom det var mer än 4 timmar diff mot ursprungstiden så fanns möjligheten att få en full återbetalning.

25/6 - Valde full återbetalning eftersom tidsändringen var mer än 4 timmar
2/7 - Fick mail om "processed ticket refund request"
3/7 - Pengarna på kortet enligt transaktionsdatumet (Bank Norwegian VISA)
6/7 - Transaktionen syns i Bank Norwegian appen

Hurra! :D
 

Stockholm

Medlem
Är jag rökt?

Har resa med norwegian bokad den 18/7 ARN-ALC och retur i början på augusti .
Har varit tveksam till att resa, men har ändå valt att avvakta för att se hur läget utvecklar sig.
Nu visar det sig att Coronan är på gång i Katalonien och Galicien igen - med lokala "lock downs"
Förvisso inte dit jag ska, men det gör det hela väldigt olustigt. Vill ställa in resan. Är jag således helt rökt?

Pengar lär jag inte kunna få - norwegian flyger ju (både svenska och spanska myndigheter säger OK)!
Men, det har varit en del turer med mina flygtider. Just nu har de ändrat så min resa ner ska gå 4,5 tim tidigare än ursprunglig bokning och hemkomst nästan 4 tim senare! Dessutom har norwegian i sina villkor satt 5 tim som gräns för återbetalning.

När jag vid ett tidigare tillfälle kikade på bokningen fanns möjligheten att få "cash points" +20%.
Den möjligheten verkar ha försvunnit när jag tittar idag? Suck!
Finns numera bara två alternativ:
1) I accept the change
2) I wish to change the departure time on one or more flights
Men, givet ovan har jag inga planer på att resa till Spanien de närmaste åren...

Således undrar jag om någon här vet om det trots allt kan gå att få cash points (eller "riktig" återbetalning)? Hur göra?

NB! Såg kommentaren om att ställa in resan och begära återbetalning av statliga skatter och avgifter.
Väljer man: "norwegian ställde in / försenade min flygning och jag reste aldrig" hamnar man bara i en loop utan möjlighet att skicka in något!.
 

danielhog

Medlem
Är jag rökt?

Har resa med norwegian bokad den 18/7 ARN-ALC och retur i början på augusti .
Har varit tveksam till att resa, men har ändå valt att avvakta för att se hur läget utvecklar sig.
Nu visar det sig att Coronan är på gång i Katalonien och Galicien igen - med lokala "lock downs"
Förvisso inte dit jag ska, men det gör det hela väldigt olustigt. Vill ställa in resan. Är jag således helt rökt?

Pengar lär jag inte kunna få - norwegian flyger ju (både svenska och spanska myndigheter säger OK)!
Men, det har varit en del turer med mina flygtider. Just nu har de ändrat så min resa ner ska gå 4,5 tim tidigare än ursprunglig bokning och hemkomst nästan 4 tim senare! Dessutom har norwegian i sina villkor satt 5 tim som gräns för återbetalning.

När jag vid ett tidigare tillfälle kikade på bokningen fanns möjligheten att få "cash points" +20%.
Den möjligheten verkar ha försvunnit när jag tittar idag? Suck!
Finns numera bara två alternativ:
1) I accept the change
2) I wish to change the departure time on one or more flights
Men, givet ovan har jag inga planer på att resa till Spanien de närmaste åren...

Således undrar jag om någon här vet om det trots allt kan gå att få cash points (eller "riktig" återbetalning)? Hur göra?

NB! Såg kommentaren om att ställa in resan och begära återbetalning av statliga skatter och avgifter.
Väljer man: "norwegian ställde in / försenade min flygning och jag reste aldrig" hamnar man bara i en loop utan möjlighet att skicka in något!.
Har du pratat med kundtjänst?

Vad leder alternativ 2 till? Bara ombokning?
 

Stockholm

Medlem
Missade skriva att det rör sig om "low fare" :-(

Nej, inte pratat med kundtjänst. Hur länge får man sitta i kö för att komma fram?

Alt 2 leder endast till ombokning... och väljer jag ett nytt datum verkar jag åka på en tilläggsavgift från 650:- upp till 1.910 :- !!!
 

danielhog

Medlem
Missade skriva att det rör sig om "low fare" :-(

Nej, inte pratat med kundtjänst. Hur länge får man sitta i kö för att komma fram?

Alt 2 leder endast till ombokning... och väljer jag ett nytt datum verkar jag åka på en tilläggsavgift från 650:- upp till 1.910 :- !!!
Vet inte hur lång tid det tar, men testa kundtjänst ett varv över telefon eller , det kanske går att lösa om man är vänlig men lagom tydlig.
 

Stockholm

Medlem
Trevligt samtal med en tjej på norwegians call center någonstans i Europa.
Fick veta att jag kan "claima" cash points även fast mitt flyg inte ställts in - man klickar på samma ställe på deras hemsida och går vidare med sina uppgifter... Har ännu inte hunnit klicka vidare. Återkommer!
 

Johan Gott

Medlem
Har en liknande erfarenhet av snabb återbetalning.

Fick meddelande för ca 2 v sedan att mitt flyg var inställt. Gick direkt in och gjorde anspråk på återbetalning. Fick bekräftelse på anspråket samma dag och pengarna på kreditkortet en vecka senare till min stora förvåning.



God nyheter, har fått full återbetalning efter att en flygning blev inställd. :)

Hade en biljett ARN - ALC den 4 augusti, fick inget mail eller annan info skickad till mig att Norwegian bestämt sig för att man istället skulle åka dagen innan den 3 augusti. :rolleyes:

Jag upptäckte det hela i mitten juni när jag loggade in själv på sajten. Eftersom det var mer än 4 timmar diff mot ursprungstiden så fanns möjligheten att få en full återbetalning.

25/6 - Valde full återbetalning eftersom tidsändringen var mer än 4 timmar
2/7 - Fick mail om "processed ticket refund request"
3/7 - Pengarna på kortet enligt transaktionsdatumet (Bank Norwegian VISA)
6/7 - Transaktionen syns i Bank Norwegian appen

Hurra! :D
 
Toppen