Senaste nytt

Champagnetråden

MTheC

Medlem
Enklare söndagschampagne men en av mina riktiga favoriter i sin prisklass. Producenten är Chartogne-Taillet och detta är deras instegschampagne Sainte Anne. Bra värde för pengarna från t ex Franska Vinlistan.
IMG_20200705_174322.jpg
 

aruba1

Medlem
Och om man ska gå all in på "tips" så är mitt att skaffa andra typ av glas. Tycker det är helkass att dricka Champagne ur såna glas, och skulle rekommendera något rundare!
Intressant diskussion. Vad finns det pros and cons med olika typer av glas? Du skriver att flöjtglaset är helkasst och att du föredrar rundare glas. Kan du utveckla? Själv tycker jag att flöjtglaset inger en trevlig effekt samt inbillar mig att kolsyran hålls kvar längre i ett sådant glas mot andra mer öppnare glas, men jag är ganska ny i denna värld och tar tacksamt emot andras erfarenheter och tips.
 

MTheC

Medlem
Intressant diskussion. Vad finns det pros and cons med olika typer av glas? Du skriver att flöjtglaset är helkasst och att du föredrar rundare glas. Kan du utveckla? Själv tycker jag att flöjtglaset inger en trevlig effekt samt inbillar mig att kolsyran hålls kvar längre i ett sådant glas mot andra mer öppnare glas, men jag är ganska ny i denna värld och tar tacksamt emot andras erfarenheter och tips.
Du har definitivt en poäng i att bubblorna blir mer påtagliga och även sannolikt är kvar länge i flöjtglas. Min uppfattning är dock att man har svårare att känna doften och viner öppnar upp sig långsammare. För enklare typer av mousserande kan det dock ändå passa bra denna typen av glas. Läs t ex denna artikel om glas:
Champagne Flutes or Glasses? | Wine Folly
Jag använder flera olika glas hemma (för champagne). De som används ofta är Lehmanns Grand Champagne-glas. De har stor och fin kupa vilket gör att man enkelt kan känna doften. Sen använder vi också ofta glas från Zalto, föredrar deras glas för vitt vin även för champagne. Jag älskar Zalto för att de också är så tunna och lätta. I samma stil finns Mark Thomas och Grassl - lika bra som Zalto men man kan självklart ha olika favoriter. Sen har självklart även Riedel och andra större producenter glas för champagne, jag har dock inte varit superimponerad av de jag provat.

Hitta det du gillar men testa gärna olika typer av glas för att känna hur samma vin smakar olika beroende på glas. Om man inte vill spendera stora summor på flera olika glas så kör samma glas för vitt vin som för champagne, på restaurang ber jag ofta om att få champagne i glasen de använder för vitt vin.
 

Rickard_O

Medlem
Intressant diskussion. Vad finns det pros and cons med olika typer av glas? Du skriver att flöjtglaset är helkasst och att du föredrar rundare glas. Kan du utveckla? Själv tycker jag att flöjtglaset inger en trevlig effekt samt inbillar mig att kolsyran hålls kvar längre i ett sådant glas mot andra mer öppnare glas, men jag är ganska ny i denna värld och tar tacksamt emot andras erfarenheter och tips.
Det @sandek menar med att du vill ha mer av en kupa som fångar dofterna, stor öppen yta mot vätskan, men mindre öppning i glaset.
Kika på tex Riedels 'Vinum' och 'Veritas' modeller så kommer du förstå vad han menar! :)
 
Intressant diskussion. Vad finns det pros and cons med olika typer av glas? Du skriver att flöjtglaset är helkasst och att du föredrar rundare glas. Kan du utveckla? Själv tycker jag att flöjtglaset inger en trevlig effekt samt inbillar mig att kolsyran hålls kvar längre i ett sådant glas mot andra mer öppnare glas, men jag är ganska ny i denna värld och tar tacksamt emot andras erfarenheter och tips.
Jag använder mig av glas från Italesse, Optimum, som har designats tillsammans med Richard Juhlin. Har tipsat om dem flera gånger här i tråden. Gillar dem mycket. Har även handgjorda kristallglas från Orrefors, Veritas från Riedel och många, många andra olika typer av champagneglas. Byter lite då och då men oftast blir det Optimum. Fin kompromiss - fina att se på och ger många bubblor, samt ganska vid.
ICHARD_JUHLIN_OPTIMUM_01new.jpg
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
41vgxRzXBvL._AC_SL1000_.jpg

Jag använder Nachtman VinNova glasen, "budget-Riedel".

Lite OT: Sundqvist som är Generalagent för bland annat Riedel hade utförsäljning i sin outlet/lagerbutik häromveckan, jag var där IRL och lyckades komma över 6st vinporvningsset med 4 glas i varje set ur Riedel Performance serien; Cabernet/Merlot, Pinot Noir, Riesling och Chardonnay, för halva butikspriset direkt från lagerhyllan hos Sundqvist. Väl till pass inför årets Swecation.

EK
 

danielhog

Medlem
964685DD-701D-4061-A02A-EF09E6A66B17.jpeg

Tankar ni som smakat denna? Något besviken, sett till prisbilden ute borde man kunna få till bättre. Med det sagt är Palmer för 299:- standard på veckobasis hemma, men som helhet lite besviken.
 
Last edited:

MTheC

Medlem
Visa bifogad bild 110779
Tankar ni som smakat denna? Något besviken, sett till prisbilden ute borde man kunna få till bättre. Med det sagt är Palmer för 299:- standard på veckobasis hemma, men som helhet lite besviken.
Jag har för mig att jag tyckte den var ganska bra, vet inte vad den kostar numera men vill minnas att den legat kring 350 eller så på bolaget så i den prisklassen tycker jag nog den står sig ganska bra.
 
Toppen