DrGold
Medlem
Vänner,
I dessa coronatider är det som bekant svårt att resa som tidigare. Vi är troligtvis många som lider av abstinens, inte bara efter egna resor utan även efter alla de inspirerande reserapporter som man annars brukar kunna läsa här på forumet, men som nu sinar.
När jag själv är ute och reser brukar jag alltid ta många bilder och tänka att ”den här gången ska jag skriva en BC-rapport”, men sen brukar det tyvärr inte bli av. Så nu har jag tänkt att jag skulle rota reda på bilder från någon gammal resa och plita ihop en rapport. Bland annat gjorde frun och jag en resa i Lufthansa First till New York för några år sedan, och jag har även massor av bilder från resor till Bangkok, Tokyo, Hanoi och Kuala Lumpur med familjen från i höstas. Alla dessa resor har många inslag som aldrig skulle blivit av utan inspirationen från detta forum, och som jag är mycket tacksam för att jag kunnat ta del av med hjälp av BC.
Vid närmare eftertanke insåg jag dock att rapporter från dessa resor kanske inte skulle tillföra så mycket nytt. Så istället tänkte jag skriva rapport från en resa av en helt annan typ än de som brukar beskrivas här på BC - nämligen en resa till Gotska Sandön, som jag gjorde med familjen och mina föräldrar för två år sedan. Jag har inte sett någon sådan resa beskrivas här förut, så kanske kan jag därmed ge inspiration till andra medlemmar att besöka ett resmål som verkligen är annorlunda.
Destinationen:
Gotska Sandön är en nationalpark belägen mitt ute i Östersjön, något närmare Gotland än Stockholm och något öster om en linje dragen däremellan. Ön är cirka 8 km lång och 5 km bred. Ön är i princip obebodd, men bemanning finns i form av personal från Naturvårdsverket, och sommartid även guider.
Resa hit:
Man kan resa hit med egen båt, och sommartid även med passagerarbåt via Sandöresor. Denna båt går vissa dagar i veckan med avgång tidigt på morgonen från Nynäshamn, varifrån rutten är slingad Nynäshamn-Gotska Sandön-Fårösund-Gotska Sandön-Nynäshamn. Överfarten tar i normalfallet 3h-2h-2h-3h enligt ovanstående resmönster, vilket innebär återkomst till Nynäshamn på kvällen samma dag. Detta gör att det är möjligt att åka på en dagstur till Sandön från Nynäshamn, men inte från Fårösund. Beroende på avgångsdag kan man också bli tvungen att stanna mer än en natt om man tänkt sig att övernatta.
Hur rutten är slingad
Det finns ingen naturlig hamn på Gotska Sandön, utan båten kör i normalfallet ”på grund” på stranden vid Las Palmas för avstigning på Sandön. Denna strand ligger ca 4 km från Lägerplatsen/Fyrbyn, där alla måste övernatta. Vid vissa väderförhållanden kan det bli annan angöringsplats, och passagerare och bagage kan behöva läktras (skickas i skytteltrafik med gummibåtar mellan fartyget och ön).
Karta över Sandön
Det händer flera gånger per säsong att väderförhållandena gör det omöjligt att angöra Sandön, och då blir turerna förstås inställda tills vädret blir mer gynnsamt.
Säsongen 2020 är tyvärr alla turer inställda pga corona.
Boende:
All övernattning måste bokas/anmälas, och skall som sagt på ske Lägerplatsen eller den intilliggande Fyrbyn, ett ganska begränsat område som ligger på öns nordvästra udde. Man kan bo i tält, antingen eget medhavt tält eller permanenta hyrtält med riktiga sängar, som står uppställda på trätrall. Vidare finns vandrarhemsliknande stugor med gemensam toa och tvättutrymme i en separat byggnad. Beroende på vilken stuga man bokar kan man tillgång till ett mindre kök i stugan, som ev delas med andra. Det finns även ett fåtal hus med ”normala bekvämligheter” som el, vatten, toa/dusch och kök. Ju finare, desto dyrare såklart.
Ön har ingen affär och all mat måste man därför ta med själv. Det finns förråd med nödproviant på ön, men man förväntas ta med extra mat för eget behov för den händelse man skulle bli ”inblåst” på ön och därmed tvungen att stanna några dagar längre än planerat.
Vår resa:
Vi var sex personer (fyra vuxna, två barn på 7 resp. 9 år) och hade bokat resa tur och retur från Fårösund, med "lyxigt" boende i form av stugan Valfrid i tre nätter. Resan skedde över midsommarhelgen 2018.
Terminalbyggnad, check-in, boarding
BC-mässigt positivt första intryck med dedikerad gratisparkering för Sandöresenärer, med tillhörande bajamaja i ena änden av parkeringen.
I hamnområdet kan man även få se exempel på tidigare generationers fartyg som opererat rutten.
Härifrån blev intrycket tyvärr sämre och sämre. Ingen lounge, ingen personal på plats, nej det fanns faktiskt inte ens en terminalbyggnad utan det blev till att stapla packningen på kajen och vänta.
Mycket packning blir det...
Terminalområdet
När båten väl kom var vi alla fyllda av förväntan att få uppleva servicen ombord. Än en gång blev dock besvikelsen stor. Prioboarding upprätthålls ej, tvärtom fick vi sura blickar när vi viftade med guldkorten och försökte gå före i kön. Obviously they don’t know who I am. Ett plus var dock frånvaro av säkerhetskontroll.
Även bagagehanteringen är under all kritik. Alla passagerarna förväntas delta i lastning av bagaget medelst langningskedja, från kaj till förvaringsutrymmen ombord.
Videoklipp av hur båten anländer och lastas
Efter denna besvikelse installerade vi oss på M/S Gotska Sandön. Utrymmena ombord var generösa men kabinen av äldre snitt och ganska sliten. Fartyget tar 96 passagerare. Helt klart 1-class config där seating layout på nedre däck var mestadels 3 + 3. Vi lyckades knipa 6 motstående platser med ett bord emellan, vilket kan rekommenderas om man reser i ett passande sällskap. Platsservicen var i klass med terminalbyggnaden i Fårösund, dvs obefintlig. Varken champagne eller polarrullar fanns att tillgå, däremot fanns en enklare kiosk där man kunde köpa godis och kaffe men även varm mat (pytt i panna) och öl/vin.
Kabinen
Det fanns inget IFE ombord så underhållning fick ske via de stora panoramafönstren. Dessa bjöd på desto vackrare vyer och efter någon timmes färd började konturen av Sandön skymta vid horisonten. Mycket vackert!
Sandön dyker upp vid horisonten
Vädret var gynnsamt så vi ankom till stranden Las Palmas som planerat. Där stod ett gäng resenärer som inväntade hemresa från Sandön, och som såg något tärda och utmärglade ut. Pga dåligt väder tidigare i veckan hade nämligen föregående två eller tre turer (minns inte riktigt) blivit inställda, och många besökare hade alltså fått stanna flera dagar längre än beräknat på ön. Inom parentes ska sägas att detta märktes på nödproviantförråden, som enligt personalen på ön var mindre än vanligt. Många hade alltså inte provianterat med marginal.
Hur ombordstigning sker på Sandön
Servicen vid lossning var något bättre än vid avfärd. Vi förväntades visserligen fortfarande langa bagage i kedja, och några priotaggar togs det rakt ingen hänsyn till. Bagaget lastades dock denna gång på en kärra på stranden, som sedan drogs av en traktor till Lägerplatsen. Således något bättre markservice på Sandön än i Fårösund. Sin egen lekamen fick man dock transportera medelst apostlahästar till Lägerplatsen, en promenad som tog en knapp timme i makligt tempo.
Mot Lägerplatsen!
Väl framme vid Lägerplatsen fick vi hämta bagaget i traktorvagnen, som förstås hunnit fram före oss, och därefter installera oss i stugan. Stugan vi bodde i (Valfrid) hade två sovrum med våningssängar, ett litet kök med spis, ugn, kylskåp och diskbänk, en liten toalett med dusch samt ett mindre allrum. Totalt fanns det fyra sängplatser varför våra två barn fick sova i sovsäck på golvet i allrummet.
Stugan Valfrid
Att ta sig runt på Sandön
Utgångspunkten varje morgon är som sagt Lägerplatsen/Fyrbyn, eftersom det är där som övernattning måste ske. Gäster på Sandön kan antingen transportera sig till fots eller per cykel. Vill man cykla kan man ta med egen cykel (lämpligen terränggående sådan) på båten, vilket kostar 300:- extra. Annars finns ett begränsat antal cyklar att hyra på ön. Vägarna är oftast av typen halvbreda skogsvägar, och samtliga vi stötte på var väl skyltade. Man kan också gå längs kusterna men här är det sand, sand, och åter sand vilket snabbt blir tungt för benen.
Vägarna på Sandön är väl skyltade
Vad finns det att göra?
För en förstagångsbesökare faller det sig antagligen naturligt att i första hand utforska Lägarplatsen/Fyrbyn. Här finns en samling mindre hus med små trädgårdar, som tidigare var bostäder för fyrpersonalen och deras familjer. Det finns också ett mindre museum som är väl värt ett besök. Här finns historiska kartor och dokument, t.ex. en samling flaskpost som flutit i land på ön. Det finns också en hel del utrustning och redskap som använts av de bofasta för sjöfart, jakt, fiske mm.
Från museet
I utkanten av Fyrbyn ligger själva fyren, som man kan besöka och som i ”bottenplan” har en mindre utställning som berättar om fyrens historia. Här kan man bland annat lära sig om hur andra fyrar på ön som placerats närmare vattnet underminerats av sanddrift och rasat.
Fyren
Lite söder om Lägerplatsen ligger kapellet, vackert och lite ombonat placerat i ett öppet änge. Det är ett pittoreskt litet kapell vars altare är ihopsnickrat av drivved, och där kollekthåven är tillverkad av sälskinn.
Sommartid brukar det alltid finnas en präst på ön, och varje kväll anordnas det en andakt i kapellet. Den vi besökte var väldigt otvungen och stämningsfull, närmast som en mediation. Ett mycket behagligt sätt att avsluta en dag på ön.
Kapellet inbjuder till kvällsandakt
På öns nordöstra kust ligger Säludden, där man på nära håll kan studera de stora mängder sälar som brukar ligga och sola sig på stenarna utanför udden. Området är ett sälskyddsområde (duh) och man får endast gå dit på de spänger som finns iordninggjorda. Väl framme vid observationsplatsen finns plats för att sitta och fika, och sälarna får man titta på genom hål i ett plank som satts upp för att sälarna inte ska störas. Allt är noga skyltat så det finns ingen risk att göra fel.
Vägen ut till observationsplatsen
Svårt att få bra bild på sälarna, men här ligger de och pressar!
Det finns ytterligare en del sevärdheter på ön, bl.a. Gottbergs lada där en driftig öbo enligt sägnen ska ha lurat in skeppsbrutna som han sedan tagit av daga med sin sälbössa genom gluggar i väggen. Huruvida detta stämmer är väl oklart, men sägnen har i alla fall filmatiserats. Vidare finns en del mindre byggnader spridda på ön, liksom en liten begravningsplats mm. Dessa hann vi dock inte med att besöka under vår vistelse på ön.
Naturen
Den stora behållningen av resan är dock den otroligt vackra naturen. Runtom i princip hela ön löper breda sandstränder, och har man tur med vädret och gillar sol och bad kan man med lite tur ligga ensam på kilometerlånga stränder en hel dag utan att träffa på en enda människa.
Några av öns närmast oändliga stränder
Ja, ni ser ju själva
Norr om Fyrbyn ligger en mycket vidsträckt sandstrand vid namn Bredsand. Att betrakta solnedgången härifrån är ett nästan ofattbart, löjligt vackert skådespel.
Som sagt - vackert, vackert, vackert
Dagtid kan man vandra i timtal och bara fascineras av hur vinden och vågorna format naturen.
Midsommar
Eftersom vi besökte ön under midsommarhelgen fick vi även möjlighet att uppleva hur midsommarfirande på Sandön går till. Huruvida detta var typiskt eller inte kan jag inte avgöra, men här kommer i alla fall några bilder.
Stången kläs i Fyrbyn, under ackompanjemang av dragspelsmusik
BC-fika måste man fixa själv
Resterna efter en BC-kollega som inte var medveten om detta
Återresa
Dagen för hemresa inleddes med packning och städning av stugan. Väskorna fick vi sedan transportera till Lägerplatsen, och lägga i traktorvagn för vidare transport till Las Palmas. Viktigt att hålla koll på skyltarna på vagnarna så att väskorna kommer med på rätt tur. (Har man inte koll så har man å andra sidan ändå 50% chans att det blir rätt.)
Sedan var det bara att knata de fyra kilometrarna till stranden, dit båten anlände enligt tidtabell och en mycket lugn hemresa tog vid.
Landningsplatsen
Båten anländer
Ekonomi, poäng
Det är inte direkt billigt att åka till Sandön. Räkna med att en tur-och-retur kostar cirka 1000:- per vuxen, och 300-500:- per barn under 15 år. Priset varierar något beroende på om man utgår från Nynäshamn eller Fårösund. Dagsturer är billigare (550:- vuxen, 250:- barn) men kan bara bokas med kort framförhållning. Till ovanstående kommer kostnad för boende, som varierar kraftigt beroende på vilken standard man väljer. Eget tält kostar 35:- per person och natt, största huset med 8 bäddar kostar 2700:- per natt.
Som någon form av jämförelsepris kan nämnas att resan för vårt sällskap (4 vuxna, 2 barn) t.o.r. från Fårösund med tre nätter i ett av de finare husen kotade totalt drygt 10.000:-.
Konkurrensen på sträckan är tyvärr obefintlig och något bonusprogram behövs inte - Sandöturisterna torde höra till de mest lojala passagerarna i branschen
Slutsats
En resa till Sandön är verkligen en upplevelse och något jag starkt kan rekommendera. Man bör dock vara beredd på en helt annan nivå av bekvämlighet än vad resor som annars beskrivs på detta forum brukar kunna erbjuda. I gengäld kommer man erbjudas naturupplevelser och ett lugn som är svårt att uppleva någon annanstans.
Obs dock återigen att det tyvärr ej är möjligt att resa till Sandön 2020 pga corona.
Tips inför en resa
Bokning av resor och boende: Sandöresor - Boka resan och boende på Gotska Sandön
Wikipedia om Sandön: Gotska Sandön – Wikipedia
Naturvårdsverket om nationalparken: Gotska Sandöns nationalpark | Välj nationalpark | Sveriges nationalparker
I dessa coronatider är det som bekant svårt att resa som tidigare. Vi är troligtvis många som lider av abstinens, inte bara efter egna resor utan även efter alla de inspirerande reserapporter som man annars brukar kunna läsa här på forumet, men som nu sinar.
När jag själv är ute och reser brukar jag alltid ta många bilder och tänka att ”den här gången ska jag skriva en BC-rapport”, men sen brukar det tyvärr inte bli av. Så nu har jag tänkt att jag skulle rota reda på bilder från någon gammal resa och plita ihop en rapport. Bland annat gjorde frun och jag en resa i Lufthansa First till New York för några år sedan, och jag har även massor av bilder från resor till Bangkok, Tokyo, Hanoi och Kuala Lumpur med familjen från i höstas. Alla dessa resor har många inslag som aldrig skulle blivit av utan inspirationen från detta forum, och som jag är mycket tacksam för att jag kunnat ta del av med hjälp av BC.
Vid närmare eftertanke insåg jag dock att rapporter från dessa resor kanske inte skulle tillföra så mycket nytt. Så istället tänkte jag skriva rapport från en resa av en helt annan typ än de som brukar beskrivas här på BC - nämligen en resa till Gotska Sandön, som jag gjorde med familjen och mina föräldrar för två år sedan. Jag har inte sett någon sådan resa beskrivas här förut, så kanske kan jag därmed ge inspiration till andra medlemmar att besöka ett resmål som verkligen är annorlunda.
Destinationen:
Gotska Sandön är en nationalpark belägen mitt ute i Östersjön, något närmare Gotland än Stockholm och något öster om en linje dragen däremellan. Ön är cirka 8 km lång och 5 km bred. Ön är i princip obebodd, men bemanning finns i form av personal från Naturvårdsverket, och sommartid även guider.
Resa hit:
Man kan resa hit med egen båt, och sommartid även med passagerarbåt via Sandöresor. Denna båt går vissa dagar i veckan med avgång tidigt på morgonen från Nynäshamn, varifrån rutten är slingad Nynäshamn-Gotska Sandön-Fårösund-Gotska Sandön-Nynäshamn. Överfarten tar i normalfallet 3h-2h-2h-3h enligt ovanstående resmönster, vilket innebär återkomst till Nynäshamn på kvällen samma dag. Detta gör att det är möjligt att åka på en dagstur till Sandön från Nynäshamn, men inte från Fårösund. Beroende på avgångsdag kan man också bli tvungen att stanna mer än en natt om man tänkt sig att övernatta.
Hur rutten är slingad
Det finns ingen naturlig hamn på Gotska Sandön, utan båten kör i normalfallet ”på grund” på stranden vid Las Palmas för avstigning på Sandön. Denna strand ligger ca 4 km från Lägerplatsen/Fyrbyn, där alla måste övernatta. Vid vissa väderförhållanden kan det bli annan angöringsplats, och passagerare och bagage kan behöva läktras (skickas i skytteltrafik med gummibåtar mellan fartyget och ön).
Karta över Sandön
Det händer flera gånger per säsong att väderförhållandena gör det omöjligt att angöra Sandön, och då blir turerna förstås inställda tills vädret blir mer gynnsamt.
Säsongen 2020 är tyvärr alla turer inställda pga corona.
Boende:
All övernattning måste bokas/anmälas, och skall som sagt på ske Lägerplatsen eller den intilliggande Fyrbyn, ett ganska begränsat område som ligger på öns nordvästra udde. Man kan bo i tält, antingen eget medhavt tält eller permanenta hyrtält med riktiga sängar, som står uppställda på trätrall. Vidare finns vandrarhemsliknande stugor med gemensam toa och tvättutrymme i en separat byggnad. Beroende på vilken stuga man bokar kan man tillgång till ett mindre kök i stugan, som ev delas med andra. Det finns även ett fåtal hus med ”normala bekvämligheter” som el, vatten, toa/dusch och kök. Ju finare, desto dyrare såklart.
Ön har ingen affär och all mat måste man därför ta med själv. Det finns förråd med nödproviant på ön, men man förväntas ta med extra mat för eget behov för den händelse man skulle bli ”inblåst” på ön och därmed tvungen att stanna några dagar längre än planerat.
Vår resa:
Vi var sex personer (fyra vuxna, två barn på 7 resp. 9 år) och hade bokat resa tur och retur från Fårösund, med "lyxigt" boende i form av stugan Valfrid i tre nätter. Resan skedde över midsommarhelgen 2018.
Terminalbyggnad, check-in, boarding
BC-mässigt positivt första intryck med dedikerad gratisparkering för Sandöresenärer, med tillhörande bajamaja i ena änden av parkeringen.
I hamnområdet kan man även få se exempel på tidigare generationers fartyg som opererat rutten.
Härifrån blev intrycket tyvärr sämre och sämre. Ingen lounge, ingen personal på plats, nej det fanns faktiskt inte ens en terminalbyggnad utan det blev till att stapla packningen på kajen och vänta.
Mycket packning blir det...
Terminalområdet
När båten väl kom var vi alla fyllda av förväntan att få uppleva servicen ombord. Än en gång blev dock besvikelsen stor. Prioboarding upprätthålls ej, tvärtom fick vi sura blickar när vi viftade med guldkorten och försökte gå före i kön. Obviously they don’t know who I am. Ett plus var dock frånvaro av säkerhetskontroll.
Även bagagehanteringen är under all kritik. Alla passagerarna förväntas delta i lastning av bagaget medelst langningskedja, från kaj till förvaringsutrymmen ombord.
Efter denna besvikelse installerade vi oss på M/S Gotska Sandön. Utrymmena ombord var generösa men kabinen av äldre snitt och ganska sliten. Fartyget tar 96 passagerare. Helt klart 1-class config där seating layout på nedre däck var mestadels 3 + 3. Vi lyckades knipa 6 motstående platser med ett bord emellan, vilket kan rekommenderas om man reser i ett passande sällskap. Platsservicen var i klass med terminalbyggnaden i Fårösund, dvs obefintlig. Varken champagne eller polarrullar fanns att tillgå, däremot fanns en enklare kiosk där man kunde köpa godis och kaffe men även varm mat (pytt i panna) och öl/vin.
Kabinen
Det fanns inget IFE ombord så underhållning fick ske via de stora panoramafönstren. Dessa bjöd på desto vackrare vyer och efter någon timmes färd började konturen av Sandön skymta vid horisonten. Mycket vackert!
Sandön dyker upp vid horisonten
Vädret var gynnsamt så vi ankom till stranden Las Palmas som planerat. Där stod ett gäng resenärer som inväntade hemresa från Sandön, och som såg något tärda och utmärglade ut. Pga dåligt väder tidigare i veckan hade nämligen föregående två eller tre turer (minns inte riktigt) blivit inställda, och många besökare hade alltså fått stanna flera dagar längre än beräknat på ön. Inom parentes ska sägas att detta märktes på nödproviantförråden, som enligt personalen på ön var mindre än vanligt. Många hade alltså inte provianterat med marginal.
Hur ombordstigning sker på Sandön
Servicen vid lossning var något bättre än vid avfärd. Vi förväntades visserligen fortfarande langa bagage i kedja, och några priotaggar togs det rakt ingen hänsyn till. Bagaget lastades dock denna gång på en kärra på stranden, som sedan drogs av en traktor till Lägerplatsen. Således något bättre markservice på Sandön än i Fårösund. Sin egen lekamen fick man dock transportera medelst apostlahästar till Lägerplatsen, en promenad som tog en knapp timme i makligt tempo.
Mot Lägerplatsen!
Väl framme vid Lägerplatsen fick vi hämta bagaget i traktorvagnen, som förstås hunnit fram före oss, och därefter installera oss i stugan. Stugan vi bodde i (Valfrid) hade två sovrum med våningssängar, ett litet kök med spis, ugn, kylskåp och diskbänk, en liten toalett med dusch samt ett mindre allrum. Totalt fanns det fyra sängplatser varför våra två barn fick sova i sovsäck på golvet i allrummet.
Stugan Valfrid
Att ta sig runt på Sandön
Utgångspunkten varje morgon är som sagt Lägerplatsen/Fyrbyn, eftersom det är där som övernattning måste ske. Gäster på Sandön kan antingen transportera sig till fots eller per cykel. Vill man cykla kan man ta med egen cykel (lämpligen terränggående sådan) på båten, vilket kostar 300:- extra. Annars finns ett begränsat antal cyklar att hyra på ön. Vägarna är oftast av typen halvbreda skogsvägar, och samtliga vi stötte på var väl skyltade. Man kan också gå längs kusterna men här är det sand, sand, och åter sand vilket snabbt blir tungt för benen.
Vägarna på Sandön är väl skyltade
Vad finns det att göra?
För en förstagångsbesökare faller det sig antagligen naturligt att i första hand utforska Lägarplatsen/Fyrbyn. Här finns en samling mindre hus med små trädgårdar, som tidigare var bostäder för fyrpersonalen och deras familjer. Det finns också ett mindre museum som är väl värt ett besök. Här finns historiska kartor och dokument, t.ex. en samling flaskpost som flutit i land på ön. Det finns också en hel del utrustning och redskap som använts av de bofasta för sjöfart, jakt, fiske mm.
Från museet
I utkanten av Fyrbyn ligger själva fyren, som man kan besöka och som i ”bottenplan” har en mindre utställning som berättar om fyrens historia. Här kan man bland annat lära sig om hur andra fyrar på ön som placerats närmare vattnet underminerats av sanddrift och rasat.
Fyren
Lite söder om Lägerplatsen ligger kapellet, vackert och lite ombonat placerat i ett öppet änge. Det är ett pittoreskt litet kapell vars altare är ihopsnickrat av drivved, och där kollekthåven är tillverkad av sälskinn.
Sommartid brukar det alltid finnas en präst på ön, och varje kväll anordnas det en andakt i kapellet. Den vi besökte var väldigt otvungen och stämningsfull, närmast som en mediation. Ett mycket behagligt sätt att avsluta en dag på ön.
Kapellet inbjuder till kvällsandakt
På öns nordöstra kust ligger Säludden, där man på nära håll kan studera de stora mängder sälar som brukar ligga och sola sig på stenarna utanför udden. Området är ett sälskyddsområde (duh) och man får endast gå dit på de spänger som finns iordninggjorda. Väl framme vid observationsplatsen finns plats för att sitta och fika, och sälarna får man titta på genom hål i ett plank som satts upp för att sälarna inte ska störas. Allt är noga skyltat så det finns ingen risk att göra fel.
Vägen ut till observationsplatsen
Svårt att få bra bild på sälarna, men här ligger de och pressar!
Det finns ytterligare en del sevärdheter på ön, bl.a. Gottbergs lada där en driftig öbo enligt sägnen ska ha lurat in skeppsbrutna som han sedan tagit av daga med sin sälbössa genom gluggar i väggen. Huruvida detta stämmer är väl oklart, men sägnen har i alla fall filmatiserats. Vidare finns en del mindre byggnader spridda på ön, liksom en liten begravningsplats mm. Dessa hann vi dock inte med att besöka under vår vistelse på ön.
Naturen
Den stora behållningen av resan är dock den otroligt vackra naturen. Runtom i princip hela ön löper breda sandstränder, och har man tur med vädret och gillar sol och bad kan man med lite tur ligga ensam på kilometerlånga stränder en hel dag utan att träffa på en enda människa.
Några av öns närmast oändliga stränder
Ja, ni ser ju själva
Norr om Fyrbyn ligger en mycket vidsträckt sandstrand vid namn Bredsand. Att betrakta solnedgången härifrån är ett nästan ofattbart, löjligt vackert skådespel.
Som sagt - vackert, vackert, vackert
Dagtid kan man vandra i timtal och bara fascineras av hur vinden och vågorna format naturen.
Midsommar
Eftersom vi besökte ön under midsommarhelgen fick vi även möjlighet att uppleva hur midsommarfirande på Sandön går till. Huruvida detta var typiskt eller inte kan jag inte avgöra, men här kommer i alla fall några bilder.
Stången kläs i Fyrbyn, under ackompanjemang av dragspelsmusik
BC-fika måste man fixa själv
Resterna efter en BC-kollega som inte var medveten om detta
Återresa
Dagen för hemresa inleddes med packning och städning av stugan. Väskorna fick vi sedan transportera till Lägerplatsen, och lägga i traktorvagn för vidare transport till Las Palmas. Viktigt att hålla koll på skyltarna på vagnarna så att väskorna kommer med på rätt tur. (Har man inte koll så har man å andra sidan ändå 50% chans att det blir rätt.)
Sedan var det bara att knata de fyra kilometrarna till stranden, dit båten anlände enligt tidtabell och en mycket lugn hemresa tog vid.
Landningsplatsen
Båten anländer
Ekonomi, poäng
Det är inte direkt billigt att åka till Sandön. Räkna med att en tur-och-retur kostar cirka 1000:- per vuxen, och 300-500:- per barn under 15 år. Priset varierar något beroende på om man utgår från Nynäshamn eller Fårösund. Dagsturer är billigare (550:- vuxen, 250:- barn) men kan bara bokas med kort framförhållning. Till ovanstående kommer kostnad för boende, som varierar kraftigt beroende på vilken standard man väljer. Eget tält kostar 35:- per person och natt, största huset med 8 bäddar kostar 2700:- per natt.
Som någon form av jämförelsepris kan nämnas att resan för vårt sällskap (4 vuxna, 2 barn) t.o.r. från Fårösund med tre nätter i ett av de finare husen kotade totalt drygt 10.000:-.
Konkurrensen på sträckan är tyvärr obefintlig och något bonusprogram behövs inte - Sandöturisterna torde höra till de mest lojala passagerarna i branschen
Slutsats
En resa till Sandön är verkligen en upplevelse och något jag starkt kan rekommendera. Man bör dock vara beredd på en helt annan nivå av bekvämlighet än vad resor som annars beskrivs på detta forum brukar kunna erbjuda. I gengäld kommer man erbjudas naturupplevelser och ett lugn som är svårt att uppleva någon annanstans.
Obs dock återigen att det tyvärr ej är möjligt att resa till Sandön 2020 pga corona.
Tips inför en resa
- Var beredd på långa och många promenader
- Se till att packa kläder efter väder
- Räkna inte med att kunna komma hem exakt den dag du bokat hemresa
- Ta med mat för några extra dagar
- Överväg om du vill ta med egen cykel - ön är stor
- Fundera på vilken nivå av boende du vill ha, läs på innan vad det innebär
- Vill du ha något av de "lyxigare" husen är det en bra idé att boka långt i förväg
- Om du har tendens att bli sjösjuk, ta gärna med medicin för detta inför överresan
- Bra mobiltäckning finns på större delen av ön
Bokning av resor och boende: Sandöresor - Boka resan och boende på Gotska Sandön
Wikipedia om Sandön: Gotska Sandön – Wikipedia
Naturvårdsverket om nationalparken: Gotska Sandöns nationalpark | Välj nationalpark | Sveriges nationalparker
Attachments
Last edited: