Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

pedantic

Medlem
Nya villkor för SAS Amex Elite, trevligt att Hyrbilsförsäkring, oklart om det är samma för Platinum. o_O

Hyrbilsförsäkring inkluderas – medlemsavgiften höjs

Så ändras villkoren för ditt kort

Stärkt reseförsäkring

Många medlemmar har efterfrågat en hyrbilsförsäkring. Vi är därför glada att kunna meddela att vi fr.o.m. den 1 januari 2020inkluderar en hyrbilsförsäkring i reseförsäkringen för SAS Amex Elite kreditkort. Det innebär att du i fortsättningen inte behöver teckna kompletterande eller extra försäkring när du hyr bil. Uppdaterade försäkringsvillkor, inkluderande den nya hyrbilsförsäkringen, kommer att publiceras på vår webbplats den 1 januari 2020.

Höjd medlemsavgift

Med anledning av att vi nu inkluderar en hyrbilsförsäkring kommer vi att höja medlemsavgiften från 335 kr till 400 kr per månad.

Höjningen träder i kraft i samband med din nästkommande årliga förnyelse av ditt medlemskap efter den 1 januari 2020. Du som har ansökt om kortet 3 månader kostnadsfritt efter den 1 oktober 2019 får den nya medlemsavgiften i januari 2020.
 

Attachments

  • 4358A451-7B15-4A0C-8F81-3D1301EE422B.png
    4358A451-7B15-4A0C-8F81-3D1301EE422B.png
    174,3 KB · Visningar: 303

miramax

Medlem
Skulle boka en resa åt mig och min bror men jag inser ju att enligt försäkringsvillkoren så täcks han inte av min kortförsäkring. Innebär detta att han i princip måste vända sig till sin hemförsäkring om något händer? Försening av bagage och andra "mindre" saker som kan avhjälpas med utgifter verkar ju täckas av SAS själva.

Om han har ett AmEx täcks han av sin reseförsäkring (om du nu tänkt betala med ett AmEx). Jag ringde dem och frågade exakt detta för några dagar sedan. Så länge resan är betald med Något AmEx täcks man om man själv har ett AmEx och av den försäkring ens produkt har.

En annan intressant detalj jag fick fram var att om man betalt en resa med exempelvis SAS AmEx Elite och säger upp kortet för att man skaffat en annan AmEx-produkt så kommer försäkringen som AmEx elite har att gälla på den resan. Som konstaterats är det kasst att man inte täcks av sitt bästa kort men ändå bra att man inte kan råka stå utan reseförsäkring från AmEx.
 

LSH

Medlem
När jag avslutade ett av mina kort i veckan fick jag frågan om jag hade bokat några resor på kortet. Nytt sedan en tid är att försäkringarna inte gäller om kortet inte är aktivt vid "skadetillfället". Jag har tidigare lyckats få ersättning trots kortbyte, men nu är det alltså slut på det.
 
När jag avslutade ett av mina kort i veckan fick jag frågan om jag hade bokat några resor på kortet. Nytt sedan en tid är att försäkringarna inte gäller om kortet inte är aktivt vid "skadetillfället". Jag har tidigare lyckats få ersättning trots kortbyte, men nu är det alltså slut på det.

Har du alltså andra Amex-kort kvar efter avslutet? Tidigare har policyn varit att så länge man har *något* Amex-kort med reseförsäkring kvar, så gäller försäkringen från kortet man gjorde betalningen med vid skada. Om det inte gäller längre kan jag iofs tycka att det är lite rimligt, har man sagt upp kortet har man ju sagt upp försäkringen, men en försämring är aldrig kul.
 

ekf

Medlem
Har du alltså andra Amex-kort kvar efter avslutet? Tidigare har policyn varit att så länge man har *något* Amex-kort med reseförsäkring kvar, så gäller försäkringen från kortet man gjorde betalningen med vid skada. Om det inte gäller längre kan jag iofs tycka att det är lite rimligt, har man sagt upp kortet har man ju sagt upp försäkringen, men en försämring är aldrig kul.
Jag skaffade Gold och sa sedan upp mitt Premium tidigare i våras, detta är vad kundtjänst meddelade mig...

33F327FC-7BC7-48A3-AA87-EAD83A3BF54E.png 51CF6748-D6D4-44C1-B786-C82CDDE48096.png
 
Toppen