Jag är ganska säker på att man som företagare/säljande part kan gå in i sitt konto och reversera en transaktion. Det här kan inte vara första gången man har behövt återbetala en Swishbetalning, helt övertygad om att det finns något sorts systemstöd för det.SAS kan ju inte swisha tillbaka pengarna utan behöver väl ett kontonummer?
Det verkar finnas stöd för återbetalning i Swish för företag.Hur ser processen ut när man betalade flyget med Swish (!)?
SAS kan ju inte swisha tillbaka pengarna utan behöver väl ett kontonummer? Någon som vet hur det går till så jag slipper vänta femtioelva minuter i telefonkö...
Inga pengar återbetalda under juni så frågade i chatten om status på min bokning och fick följande svar:Så här skrev kundtjänst i chatten till mig för en stund sen:
"We expect to process all bookings in March before the end of June, however it is possible that some bookings are not processed before that"
Jag gissar att det är "possible" att just min bokning är en dessa som SAS tyvärr inte hinner med innan slutet av juni. Någon som vågar slå vad?
Avser uppgiften "3-5 dagar" hur lång tid återbetalningen i helhet ska ta, eller hur lång tid det tar från att SAS faktiskt har gjort återbetalningen till att den syns hos mottagaren?Det är ju något som inte stämmer i det som SAS kundtjänst ger som besked. Jag har nu andra avbokade resan denna vecka där jag inom kort, mindre än 10 min, får e-mail om att jag kommer ha pengarna tillbaka inom 3-5 dagar. Jag har inte sett några pengar tillbaka än men ändå skillnad i besked mot vad andra (och jag själv för resor under våren).
Det mailet fick jag först, sedan en liten stund senare så kom detta mail:Avser uppgiften "3-5 dagar" hur lång tid återbetalningen i helhet ska ta, eller hur lång tid det tar från att SAS faktiskt har gjort återbetalningen till att den syns hos mottagaren?
Det här är mailet jag får direkt efter att jag avbokar plus pro via hantera min bokning.
Visa bifogad bild 110239
Det är ju just detta som är intressant - försöker lista ut lite vad det är som gör att mina två senaste avbokningar gått så smidigt. Det var inte samma typ av avbokningar då det ena var en bonusresa och det andra en betald biljett. Det som de dock har gemensamt är att de båda var bokade relativt nyligen (den ena i maj och den andra i juni), bokade på SAS hemsida och avbokade via hemsidan. De avbokades också av mig så inte genom inställda flyg.Det första mailet är bara en s.k. "cancellation confirmation".
Tidigare gick det med automatik vidare till återbetalning (och jag tror inte att man brukade få något mer mail). Nu verkar det som att vissa biljetter har återgått till automatisk återbetalning, och att man då får ett andra mail med bekräftelse på att själva återbetalningen faktiskt är utförd.
(Varför jag skriver "vissa" är att det samtidigt finns rapporter om att andra nya avbokningar hamnar i jättekön kalle, dvs hanteras som covid-fall.)