Senaste nytt

Krav på munskydd på Arlanda

lucasd

Medlem
Från och med måndag, den 6 juli, blir det krav att han munskydd i terminalerna på Arlanda. Idag påverkar det alltså endast terminal 5, men när Terminal 4 öppnar gäller det även där. Då kan även Sky City påverkas av detta beslut. I takt med att fler terminal öppnar, kommer detta med stor sannolikhet även att gälla där - men det är nog en bit bort i tiden.

Swedavia har anslutit Stockholm Arlanda Airport till den europeiska flygsäkerhetsorganisationen EASA:s Aviation Industry Charter.

Detta innebär att flygplatsen åtar sig att följa riktlinjerna i EASA:s ”COVID-19 Aviation Health Safety Protocol”. Riktlinjerna syftar till att säkra ett tryggt resande och att skapa en enhetlig och trygg miljö för flygresenärer och anställda i flygbolag och på flygplatser.

Munskydden ska vara medicinska och inte hemsydda eller sjalar.

Airport Information
 

Thornado

Medlem
Undrar om det påverkar Pontus och liknande, dvs krävs munskydd bara i "allmänna" områden i terminalen eller även på restaurang/lounge?
 

adhoc76

Medlem
Du som använder munskydd - tänk på att:

  • Tvätta händerna innan du sätter på dig munskyddet.
  • Rör inte munskyddet medan du använder det.
  • Byt munskydd efter max 4 timmar eller om det blivit fuktigt.
  • Ta av dig munskyddet med hjälp av banden, rör inte själva skyddet.
  • Tvätta händerna efter att du tagit av dig munskyddet.
Ja jag vet inte jag.... Landar till sist i att flyga just nu inte är någon bra idé. Jag förblir hemmavid tills detta är över.
 

mha321

Medlem
Munskydden ska vara medicinska och inte hemsydda eller sjalar.
Undrar hur det funkar om man t.ex. flyger Lufthansa. De rekommenderar ju att man inte har ett medicinskt munskydd, utan istället ett av reusable fabric. Ska man ha båda på sig samtidigt? Eller byta på jetbridge?

Man får hoppas att alla samsas om en standard snart. Om nu EASA har kommit med en, så kanske det finns en chans att det gör det...
 

Ricci

Medlem
Undrar hur det funkar om man t.ex. flyger Lufthansa. De rekommenderar ju att man inte har ett medicinskt munskydd, utan istället ett av reusable fabric. Ska man ha båda på sig samtidigt? Eller byta på jetbridge?

Man får hoppas att alla samsas om en standard snart. Om nu EASA har kommit med en, så kanske det finns en chans att det gör det...
Jag hoppas snart att man kommer till en standard och säger " Ni som tycker er behöva munskydd kan använda det på flyg/flygplatser och ni som inte har symtom kan välja fritt"..!!
 

M.K

Medlem
Jättebra, då kan jag dra ner på skyddsnivån nästa vecka och slipper N99 då allas utandningslufts viruspartiklar fångas upp och och skyddar andra.

Tack ARN!
 
  • Gilla
Reactions: hco

Canadien

Medlem
Du som använder munskydd - tänk på att:

  • Tvätta händerna innan du sätter på dig munskyddet.
  • Rör inte munskyddet medan du använder det.
  • Byt munskydd efter max 4 timmar eller om det blivit fuktigt.
  • Ta av dig munskyddet med hjälp av banden, rör inte själva skyddet.
  • Tvätta händerna efter att du tagit av dig munskyddet.
Ja jag vet inte jag.... Landar till sist i att flyga just nu inte är någon bra idé. Jag förblir hemmavid tills detta är över.

Om det ska ha effekt ja, men detta med Arlanda är ju bara psykologi så dylika regler behöver inte följas. Stannar också hemma tills paniken lagt sig.
 

Hachans

Medlem
Har EASA ändrat sina riktlinjer? För det är konstigt att Lufthansa säger sig följa dem men är okej med hemmasydda skydd, men Arlanda hävdar det inte är det trots att man säger sig följa samma riktlinjer? Eller tolkas regler ovanligt hårt som de brukar göra när det antas globala policies i Sverige? Nåja, vi får väl se hur de ska sköta den kollen. Hur som helst så tänker jag på denna bild när det pratas munskydd och folk som vägrar. Det handlar ju inte om att man ska skydda sig själv, då kräver det respirator. Det handlar om att du ska skydda andra från att bli sjuk av dig.

Därför behöver man inte heller fundera så mycket på hur man hanterar munskyddet. För har du varit i en miljö där alla använder munskydd och du har virus på ditt munskydd, så kommer det med högsta sannolikhet från dig och då är du redan smittad ändå.

3EcrgXYFRQNq2MJ81rNw5fIHFz3FMcKcc1JkRHuiBWc.jpg
 
Toppen