Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

adhoc76

Medlem
Egentligen har det ju väldigt lite med Corona att göra (detta drabbar ju människor hela tiden) men det är synd, personligen, om t.ex. Italien, helt plötsligt skulle bli avigt inställda till Svenskar.

Ja och faktiskt också synd i den omvända betraktningsvinkeln. Har flera i bekantskapskretsen (i allt övrigt och i allt väsentligt klokt och ”beläst” folk) som ger uttryck för att de inte känner sig bekväma med att besöka Italien under lång tid. Föga rationellt och med all sannolikhet grundat enbart på mediarapporteringen från när det var som värst i (delar av) Italien.

Jag har intrycket av att betraktelsen av hur Sverige har hanterat pandemin har ungefär samma utgångspunkt.
 

Jönsson

Medlem
Min ringa uppfattning är att det är allt för tidigt att bedöma vilka länder som fattat bra eller mindre bra politiska beslut i pandemins kölvatten. Det kommer förmodligen ta flera år innan alla effekter blir synliga. Framförallt de ekonomiska. Där kan den svenska linjen visa sig lämna ett mindre avtryck medan andra länder, med striktare åtgärder, för lång framtid kan ha försämrat de nationella ekonomiska förutsättningarna.
 

Sebbeh

Medlem
För att gå tillbaka lite mer on-topic: Är det någon som har erfarenhet av att anlända i Finland under dessa corona-tider? Jag har en resa bokad till Helsingfors och om jag förstått reglerna så ska man släppas in som svensk medborgare om man är gift med någon som är finländsk medborgare. Är det någon som vet vilka kontroller av det som sker (vid ankomst? vid gate?) ? Jag kommer anlända på annat flyg än min bättre hälft men funderar om man behöver någon form av papper för att styrka det?

Jag har bekanta som idag tog färjan över. En finländsk medborgare och två svenska medborgare, samma familj allihopa. Dom kollade pass. Frågade om dom skulle till sommarstugan och sen va det bara att åka in.
 

MTheC

Medlem
Jag har bekanta som idag tog färjan över. En finländsk medborgare och två svenska medborgare, samma familj allihopa. Dom kollade pass. Frågade om dom skulle till sommarstugan och sen va det bara att åka in.
Ok, nu ska jag visserligen inte till sommarstuga men då verkar det inte vara så hårda kontroller. Tror kanske ändå att jag tar med mig någon form av bevis om civilstånd, bör då förhoppningsvis tillsammans med förklaring av vad resan gäller räcka.
 

RickardG

Medlem
Ett lokalt stickprov från Italien (adriatiska kusten, Emilia-Romagna) efter samtal med ett familjehotell vi besökt i många år.

Inget krav på munskydd på stranden eller utomhus i största allmänhet.
Personalen på hotellet har alltid munskydd.
Buffé är ersatt av servering vid bordet.
Gäster på hotellet ska ha munskydd i hissen och övriga gemensamma sällskapsytor, men inte i restaurang/bar (allmänna krav på att hålla distans finns och varannan stol är blockerad)
Hotellet har ca 30% beläggning (normalt 100%)
Blandade gäster, både barnfamiljer och gamlingar.
På stranden har ca var tredje parasoll plockats bort.
Munskydd obligatoriskt inne i affärer, kyrkor, museer etc., men ingen kontroll av kroppstemperatur.

Den allmänna uppfattningen att allt var "tämligen normalt, men betydligt färre gäster", och att det här med munskydden hade blivit något som man inte tänkte på längre, typ som att man tar av och på solglasögon titt som tätt. De insåg att det i princip gjorde munskydden i bästa fall verkningslösa och i sämsta fall en virusmagnet som förvärrade, men som sagt, det hade blivit en rutin som ingen tänkte på längre.
 

Palazzi

Medlem
Ett lokalt stickprov från Italien (adriatiska kusten, Emilia-Romagna) efter samtal med ett familjehotell vi besökt i många år.

Inget krav på munskydd på stranden eller utomhus i största allmänhet.
Personalen på hotellet har alltid munskydd.
Buffé är ersatt av servering vid bordet.
Gäster på hotellet ska ha munskydd i hissen och övriga gemensamma sällskapsytor, men inte i restaurang/bar (allmänna krav på att hålla distans finns och varannan stol är blockerad)
Hotellet har ca 30% beläggning (normalt 100%)
Blandade gäster, både barnfamiljer och gamlingar.
På stranden har ca var tredje parasoll plockats bort.
Munskydd obligatoriskt inne i affärer, kyrkor, museer etc., men ingen kontroll av kroppstemperatur.

Den allmänna uppfattningen att allt var "tämligen normalt, men betydligt färre gäster", och att det här med munskydden hade blivit något som man inte tänkte på längre, typ som att man tar av och på solglasögon titt som tätt. De insåg att det i princip gjorde munskydden i bästa fall verkningslösa och i sämsta fall en virusmagnet som förvärrade, men som sagt, det hade blivit en rutin som ingen tänkte på längre.

Tackar för den statusuppdateringen! Jag har ”bara” inspel från stad och jobb, men detta är en annan vinkel som känns mer intressant för forumet :)

De riktigt intressanta bokningssiffrorna kommer såklart när den inhemska semestern startar, samt under hösten för utländsk turism.
13.2% av landets BNP är direkt relaterat turism, och förutom den direkta skadan så innebär ju en arbetslöshet i sektorn övriga kostnader för staten.
Samtidigt mottog Fiat-koncernen 55 miljarder i nödlån från statskassan, och några tusen till bolag får väl liknande stöd i stort och smått.

Med 220% i statsskuld så är det mycket oroande och Q4-rapporten blir avgörande.
Kanske ska ha is i magen på fastighetsmarknaden....
 

Homer

Medlem
Global tourism stands to lose up to $3.3 trillion from COVID-19: U.N. study - Reuters

The ‘COVID-19 and Tourism’ report released by The United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD) is based on three scenarios for the industry, with lockdown measures lasting 4 months, 8 months and 12 months.

In those scenarios, revenues would fall $1.17 trillion, $2.22 trillion and $3.3 trillion respectively or between 1.5-4.2 percent of the world’s gross domestic product (GDP).

The report did not say which scenario was most likely, although an UNCTAD official said the middle scenario “could be a realistic one”.
 
Toppen