Senaste nytt

Tjänstebilstråden

fly4fun

Medlem
Vad kostar en solcellsinstallation?

Grannen har gjort det. Men återbetalningstid på en 25-40 år om elpris ökar med 10%/år, gör att det inte är aktuellt ännu.
Och så är huset litet och välisolerat. Strömförbrukningen är väldigt låg i sig.

Beror på hur många paneler man väljer. Dom flesta hamnar på mellan 100k och 200k med allt före bidrag. Med dagens priser och bidrag så får dom flesta en återbetalningstid på under 10 år.
 
Last edited:

Rebel

Medlem
Beror på hur många paneler man väljer. Dom flesta hamnar på mellan 100k och 200k med allt före bidrag. Med dagens priser och bidrag så får dom flesta en återbetalningstid på under 10 år.

Man väljer oftas antal paneler efter storlek på tak och behovet av el. Och bidraget är i stor sett slut för i år och än finns inga beslut om pengar för 2021. Så räkna inte för mycket med det framöver
 

flatwhite

Medlem
Hade några resor inplanerade mellan Gbg och Malmö och det verkar den inte klara på en laddning.
A Better Routeplanner säger 19 minuter på Ionity i Varberg och 35 minuter på E.ON vid OKQ8 på Hallandsåsen med en e-Golf med 36 kWh-batteri om du börjar på 90 % i Göteborg och vill ha 10 % kvar vid ankomst till Malmö.

A Better Routeplanner

Det är det lilla batteriet i e-Golfen samt avsaknaden av laddnätverk som spökar. Det är bara 50 kW på E.ON, knappt att jag kallar det snabbladdare längre. Med en Tesla Model 3 LR AWD hade det blivit noll stopp och ändå 22 % kvar vid ankomst. Eller 38 minuter i Löddeköpinge om du vill komma fram med 90 %.
 

Valley

Medlem
Var tvungen att komma en bokning från Europcar centralt till lokalt. Hämtade ut e-Golfen idag. Ska bli intressant.

För att få koppling till ämnet, tjänstebilar, så är anledningen till att jag är tvungen att ha hyrbil i en månad att leverans av Polestar skjutits till augusti. Får hoppas den kommer tidigt i augusti.

Kanske bra inkörning till elbil att börja med e-Golf men är nu mest avskräckt. Hade några resor inplanerade mellan Gbg och Malmö och det verkar den inte klara på en laddning. Men 4 995 kr för en månad känns mkt rimligt.

Blir att göra ett stop på vägen.
Men, får du ta smällen med förseningen nu? Hur blev du bemött av handlaren som orsakat problemen?
 

Valley

Medlem
Beror på hur många paneler man väljer. Dom flesta hamnar på mellan 100k och 200k med allt före bidrag. Med dagens priser och bidrag så får dom flesta en återbetalningstid på under 10 år.

OT - Då är det så att jag ligger på de tider i återbetalning som jag angav. Har helt enkelt för låg förbrukning till billigt elpris som det är idag.
 
Audi Stockholm hade en osannolikt bra kampanj på operationell företagsleasing på E-tron. 3771 kr ex moms per månad för firman (60 000 kr i miljöbonus) och förmånsvärde på drygt tvåtusen netto. Otroligt bra när man beaktar att listpriset för mitt exemplar ligger på hela 854 000 kr. Signade upp mig utan att blinka.
5470a67c-b2a0-4fcb-a3b1-7a2cf429f506
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Följer tråden med intresse gällande den senaste utvecklingen (i tråden alltså) gentemot elbilar.

Får inte ihop en motiverande kalkyl själv, men det händer ju ständigt nya saker på denna front!

Corona fick mig också att fundera kring att använda mer bil på kontinenten, och även om det har blivit lättare att hitta laddstationer vill jag slippa huvudbry och stress.
Tittade då på laddhybrider men i de prisklasserna gick det nästan att finna rena elbilar och då var det någon mental spärr som kickade in

Ska sägas att jag är bilintresserad men använder samtidigt bil väldigt sällan. Dock har det blivit tillräckligt ofta för att jag ska störa mig på att idag inte ha någon (pga av väldigt centralt boende). Funderar fram och tillbaka, men sedan hyr jag alltid tillslut..
Någon extra bilsemester hade jag också kunnat tänka mig.

För att inte röra upp alltför många känslor hos min andra hälft försöker jag agera någorlunda förnuftigt (=inte superdyr bil som står parkerad).
Hon är rätt miljömedveten så tror att åtminstone en hybrid är ett måste.

Jag har kikat runt på bilar likt Kia Niro men inte är de jätteinspirerande.. Känns dock som ett vettigt val utifrån ett häpnadsväckande lågt pris (i min värld, men jag har inte koll på alla bilar).

Kikade också på mildhybrider, men där fann jag inga vinster. Marginellt lägre priser än Niro (i bästa fall..) men högre förbrukning och fortsatt högre utsläpp. Alla modeller jag hittade åkte på Malus enligt WLTP.
 
Hur hitta du den ??? På plats ??
Ja. Hade varit förbi Mercedes och BMW och övervägde om jag skulle skippa Audi för att inte bli sen till ett möte, men som tur är bestämde jag mig för att svänga in på Audi en snabbis. Hade väl siktet inställt på en A3 eller A4 laddhybrid men det första säljaren sa var "du kommer aldrig kunna gissa vilket pris jag kan ge dig på en E-tron". Tror dock dessvärre kampanjen tog slut igår.
 

TP12

Medlem
Blir att göra ett stop på vägen.
Men, får du ta smällen med förseningen nu? Hur blev du bemött av handlaren som orsakat problemen?

Polestar har inga traditionella handlare utan man får beställa på deras hemsida. De har formulerat alla avtal så att de inte explicit lovat leverans en specifik månad utan att det varit deras målsättning. Så var ganska inställd på att det skulle bli förseningar, speciellt när corona drog igång i Kina så deras fabriker stängdes.

Hade lite kontakt med dem för några veckor sedan när de ett tag var inne på leverans i september men nu när det är augusti så släpper jag det. Bilarna kom till Belgien förra veckan så det borde rulla på nu :)
 

DrGold

Medlem
Audi Stockholm hade en osannolikt bra kampanj på operationell företagsleasing på E-tron. 3771 kr ex moms per månad för firman (60 000 kr i miljöbonus) och förmånsvärde på drygt tvåtusen netto.

"Hade"... Låter onekligen för bra för att vara sant. När var detta? Antar att kampanjen inte finns kvar längre?

Edit: Sorry, såg nu ditt svar högre upp i tråden.
 
Last edited:
Toppen