Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

MTheC

Medlem
Känner att jag får ta på mig skulden kring att det blev väldigt mycket OT med sjukvård och statistik så ska inte fördjupa mig i det så mycket mer.

Finns en massa information om det och man kan vrida och vända på det på en massa sätt (och om vi varit välrustade och hanterat det bra/dåligt etc) men man kan, tror jag i alla fall, oavsett hur man tittar på det se att läget i Sverige ser ut att förbättras men att det fortfarande är allvarligare än många (de flesta) andra EU-länder. Hoppas att det fortsätter åt rätt håll och att alla gör sitt bästa att begränsa vidare smittspridning både för mig själv och andra men även för de i sjukvården som slitit enormt. All heder åt dem.

Om det sen innebär att man tycker att det är ok att nöjesresa (inrikes, utrikes, i regionen man är ifrån etc), resa i tjänsten, frekventera platser där det är mycket folk, använda kollektivtrafik etc lämnar jag upp till var och en. Det som är väldigt viktigt för en person kanske är mindre viktigt för någon annan.

Nu ett försök att ta sig tillbaka till ämnet för tråden. EU har ju tagit fram någon form av lista över länder som ska få resa in i EU, se t ex här. Om jag förstår det rätt så försöker man kombinera ihop en massa olika viljor (vissa har velat vara restriktiva, andra har efterfrågat reciprocitet, andra har velat öppna upp bredare). Har någon sett något om hur Sverige kommer ställa sig till detta? Kommer vi tillåta inresor från dessa länder? Kommer vi (som t ex Frankrike antytt att de ska göra) köra krav på reciprocitet?
 

NyfikenGrau

Medlem
Nu ett försök att ta sig tillbaka till ämnet för tråden. EU har ju tagit fram någon form av lista över länder som ska få resa in i EU, se t ex här. Om jag förstår det rätt så försöker man kombinera ihop en massa olika viljor (vissa har velat vara restriktiva, andra har efterfrågat reciprocitet, andra har velat öppna upp bredare). Har någon sett något om hur Sverige kommer ställa sig till detta? Kommer vi tillåta inresor från dessa länder? Kommer vi (som t ex Frankrike antytt att de ska göra) köra krav på reciprocitet?

Det är en bra fråga, Sverige brukar ju ha en mycket liberal linje i sådana här frågor, men det verkar som att varje land just nu håller på att ta fram en egen lista om man ser på just den sidan du länkar. Sedan kan man ju diskutera om det är reciprocitet att tillåta inresa för alla men kräva 14 dagars karantän som i vissa fall (Kanada?)

Av länderna som publicerats är det nog bara Serbien jag skulle våga chansa på om jag var boende i Sverige, få restriktioner och flera olika vägar och ressätt att ta sig hem på.

I praktiken är det dock alldeles för krångligt och osäkert vad som gäller fortfarande för att jag ska överväga någon nöjesresa utomlands, även inom EU.
 

MTheC

Medlem
Det är en bra fråga, Sverige brukar ju ha en mycket liberal linje i sådana här frågor, men det verkar som att varje land just nu håller på att ta fram en egen lista om man ser på just den sidan du länkar. Sedan kan man ju diskutera om det är reciprocitet att tillåta inresa för alla men kräva 14 dagars karantän som i vissa fall (Kanada?)

Av länderna som publicerats är det nog bara Serbien jag skulle våga chansa på om jag var boende i Sverige, få restriktioner och flera olika vägar och ressätt att ta sig hem på.

I praktiken är det dock alldeles för krångligt och osäkert vad som gäller fortfarande för att jag ska överväga någon nöjesresa utomlands, även inom EU.
Är ju lite underligt att ens bry sig om att ha en lista men sen säga att alla väljer själva - värdet minskar ju lite.

Är mer intresserad av om folk kommer kunna komma därifrån hit men får nog vänta och se vad man bestämmer här. Indikationerna tidigare har ju som du säger varit att hålla en liberal linje.
 

anjak

Medlem
Nu inför även Schweiz 10 dagars karantän för resande från riskområden. Gäller från måndag 6/7 och dom kommer att presentera vilka riskområdena är imorgon torsdag.
 

Palazzi

Medlem
Nu inför även Schweiz 10 dagars karantän för resande från riskområden. Gäller från måndag 6/7 och dom kommer att presentera vilka riskområdena är imorgon torsdag.

Om man inte gjort någon egen lista (vilket skulle vara förvånande) så lär man gå efter WHO’s.

WHO har iofs gjort en disclaimer som respons på Tegnells kritik, men då vi finns kvar på listan rent tekniskt så skulle det förvåna mig mycket om vi inte omfattas av karantänen.

Skulle tro att det snarare kommer handla om fler länder än de som omfattas av listan. Möjligen att man behandlar regioner, inom länder, olika. Lombardiet är nere i mycket låga smitto-tal vilket såklart är lugnande för arbetspendlare till/från Ticino.

Själv har jag släppt alla tankar på resor innan årsskiftet, men jag är lite orolig för hur detta drabbar det svenska anseendet långsiktigt.
Om de har rätt i sin uttryckta kritik låter jag vara osagt, men t.o.m mina svenska vänner i Schweiz verkar påminnas om sin svensk-koppling i handel med Italien och Frankrike (och då har de inte vistats på svensk mark sen utbrottet).

Återstår att se när vi får våra första nya reserapporter från medlemmar som vågat sig ut i världen :)
 

anjak

Medlem
Om man inte gjort någon egen lista (vilket skulle vara förvånande) så lär man gå efter WHO’s.

WHO har iofs gjort en disclaimer som respons på Tegnells kritik, men då vi finns kvar på listan rent tekniskt så skulle det förvåna mig mycket om vi inte omfattas av karantänen.

Skulle tro att det snarare kommer handla om fler länder än de som omfattas av listan. Möjligen att man behandlar regioner, inom länder, olika. Lombardiet är nere i mycket låga smitto-tal vilket såklart är lugnande för arbetspendlare till/från Ticino.

Själv har jag släppt alla tankar på resor innan årsskiftet, men jag är lite orolig för hur detta drabbar det svenska anseendet långsiktigt.
Om de har rätt i sin uttryckta kritik låter jag vara osagt, men t.o.m mina svenska vänner i Schweiz verkar påminnas om sin svensk-koppling i handel med Italien och Frankrike (och då har de inte vistats på svensk mark sen utbrottet).

Återstår att se när vi får våra första nya reserapporter från medlemmar som vågat sig ut i världen :)
Jag skulle gissa att man gjort en egen lista, Schweiz brukar funka så men på presskonferensen idag så nämnde man Sverige och Serbien som exempel på riskländer.
 

Palazzi

Medlem
Jag skulle gissa att man gjort en egen lista, Schweiz brukar funka så men på presskonferensen idag så nämnde man Sverige och Serbien som exempel på riskländer.

Så är det nog. Vad jag menade är nog mer huruvida man kan motivera att länder med på WHOs lista inte ska vara med på Schweiz.
Säkerligen lägger de till länder.

Känns som den enda vägen, för att inte polarisera den egna befolkningen, är att antingen inte ha karantän eller fälla snarare än fria.
Man bör ha rätt mycket data (som tydligen inte finns hos WHO) för att kunna propagera för att t.ex. Sverige ska undantas.
Grannländer kanske kan få en liten räckmacka, om det ligger i befolkningens intresse att kunna arbetspendla. Inte heller detta har väl dock verkat prioriterat i tidigare strategier.

Hälften smittorisk och hälften politik. Många har ju ett val att vinna, och vill nog göra så enkel val som möjligt.
 

trekker

Medlem
Om man inte gjort någon egen lista (vilket skulle vara förvånande) så lär man gå efter WHO’s.

WHO har iofs gjort en disclaimer som respons på Tegnells kritik, men då vi finns kvar på listan rent tekniskt så skulle det förvåna mig mycket om vi inte omfattas av karantänen.

Skulle tro att det snarare kommer handla om fler länder än de som omfattas av listan. Möjligen att man behandlar regioner, inom länder, olika. Lombardiet är nere i mycket låga smitto-tal vilket såklart är lugnande för arbetspendlare till/från Ticino.

Själv har jag släppt alla tankar på resor innan årsskiftet, men jag är lite orolig för hur detta drabbar det svenska anseendet långsiktigt.
Om de har rätt i sin uttryckta kritik låter jag vara osagt, men t.o.m mina svenska vänner i Schweiz verkar påminnas om sin svensk-koppling i handel med Italien och Frankrike (och då har de inte vistats på svensk mark sen utbrottet).

Återstår att se när vi får våra första nya reserapporter från medlemmar som vågat sig ut i världen :)
Som boende i UK (som inte alls hanterat detta bra) får jag hela tiden påpekanden om hur konstigt Sverige agerar och nästan pekar på ett barnsligt beteende. Utan att gå in politiskt på detta så tror jag Sveriges och oss svenskars rykte är lite i fara även långsiktigt om de ansvariga inte växer upp och tar detta på allvar.
 

Bankiren

Medlem
Som boende i UK (som inte alls hanterat detta bra) får jag hela tiden påpekanden om hur konstigt Sverige agerar och nästan pekar på ett barnsligt beteende. Utan att gå in politiskt på detta så tror jag Sveriges och oss svenskars rykte är lite i fara även långsiktigt om de ansvariga inte växer upp och tar detta på allvar.

I exempelvis Danmark vill man nu se en kommission som granskar regeringen. För Sundhetsstyrelsen delar ju mer Folkhälsomyndighetens strategi än de danska politikernas, men statsministern menar att hon hade fått rådet att stänga ner - hon berättar dock inte vilken myndighet. Som Tegnell sa i sitt sommarprat, den svenska strategin bygger på diskussioner som har förts i 20 år (tror jag det var) gällande bekämpning av pandemier - men vid den här pandemin fick politiker börja bestämma ganska mycket i många länder.

Jag tror att Sverige vinner på det här i långa loppet. Vår strategi känns som den enda hållbara. Vi har ju ingen överdödlighet nu, och IVA-statistiken ser bra ut. I många andra länder bubblar det fortfarande intensivt...

Nåväl, vi får jämföra ländernas insatser när allt detta är över.

(Slut på off topic för mig :))
 

Palazzi

Medlem
Vi avslutar diskussionen om politik därmed, så slipper moderator gå in

Ber om ursäkt om jag var triggern till dialogen (utan att själv uttrycka åsikter) men ibland känns det nära ofrånkomligt relaterat trådens rubrik.
För mig kommer såklart människors uppfattning om mig, som effekt av min nationalitet, påverka min vilja att resa till olika platser.

Egentligen har det ju väldigt lite med Corona att göra (detta drabbar ju människor hela tiden) men det är synd, personligen, om t.ex. Italien, helt plötsligt skulle bli avigt inställda till Svenskar.
Gäller ju redan på flera charterorter (möjligen med rätta) och exempelvis ryssar är väl inte väl ansedda på värst många platser i Italien.

Vi kan ju konstatera att Corona är en polariserande fråga nationellt som internationellt, och vi får hoppas att effekterna inte blir långvariga :)
 
Toppen