Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Förstår vad du menar och de resor jag kommer göra (de närmaste månaderna i alla fall) faller in i kategorin jobbrelaterade, i 2 fall kommer jag att boka extra dagar för eventuell semester (träffa en del vänner på plats)

Skulle kanske inte säga att det är oförsvarbart för mig om folk vill resa inrikes men jag gör det inte bara för semester (av respekt för sjukvården och andra människor) utan blir i sådana fall endast om det är en nödvändig resa.
Jag är lite nyfiken på hur du resonerar (Och eftersom det är i skrift så är det bäst att påpeka att jag är nyfiken på riktigt och inte ironisk). Inrikes vill du inte resa på semester av respekt för sjukvården och andra människor, däremot planerar du två semester utrikes. Vad skiljer sjukvården och andra människor åt utomlands vs Sverige som gör det nästan oförsvarbart att resa på semester i Sverige men ok att semestra utomlands?
 

MTheC

Medlem
Jag är lite nyfiken på hur du resonerar (Och eftersom det är i skrift så är det bäst att påpeka att jag är nyfiken på riktigt och inte ironisk). Inrikes vill du inte resa på semester av respekt för sjukvården och andra människor, däremot planerar du två semester utrikes. Vad skiljer sjukvården och andra människor åt utomlands vs Sverige som gör det nästan oförsvarbart att resa på semester i Sverige men ok att semestra utomlands?
Du missar, hoppas inte avsiktligt då du faktiskt skriver ett trevligt inlägg (uppskattas då tonen inte alltid varit positiv i forumet under våren), skillnaden som jag försökte men kanske misslyckades med att göra klar. Jag åker på vad jag ser som nödvändig resa utomlands (jobb) och lägger till några dagar för semester (och som jag också skrivit så har jag hemresor bokad direkt efter jobbaktivititerna avslutats om det läget förändras eller det ej känns rätt/bra att stanna). Det jag skrev om resor inrikes är att jag då i sådana fall endast gör nödvändiga resor (=jobb eller annat liknande).

Jag skulle alltså ev överväga samma inrikes men för mig mer tveksamt då smittoläget är avsevärt värre i Sverige (och jag tror (baserat på nyhetsrapportering så kan inte 100% verifiera det) att sjukvården är avsevärt mer belastad här och enligt officiell data bland den sämst rustade i OECD, se tidigare länk om det). Skulle sannolikt undvika Portugal också, då man har dåligt rustad sjukvård (till och med sämre än Sverige) och antal smittade senast 14 dagarna som ser nästan lika illa ut som Sverige. Sen kan ju det självklart ändras så får självklart hålla koll på det närmare när det blir dags att resa. Det var dock inte denna situation jag sa att jag inte skulle känna mig ok med utan den att man "bara" åker på semester, vilket var något som många ser som oproblematiskt.

Skulle nog inte endast åka på semester utomlands heller, säger nog då jag skulle göra en bedömning baserat på vad landet i fråga har för policy och mitt eget läge (om jag t ex skulle få bekräftat att jag har anti-kroppar och åker till ett land där det knappt finns någon smitta så skulle jag ev åka).

Sen förstår jag att många vill åka på semester och då känner man att man enklare kan rättfärdiga (för sig själv och kanske andra) resor inrikes men inte utrikes. Det är väl där jag ser lite annorlunda på det - jag ser inte så stor skillnad på dessa, utan med smittoläget och den svaga sjukvården i Sverige så skulle jag säga att om man oroar sig för att belasta sjukvården eller bli sjuk så borde man stanna hemma. Om man känner att man kan åka smidigare (och kanske i egen bil) inrikes och även enkelt ta sig hem om man skulle bli sjuk så kan det självklart delvis förändra läget men om man t ex tar sig från Stockholm till Skåne eller Gotland så är det ju inte så att man bara åker bil 1h och sen är hemma (i synnerhet inte om man faktiskt är sjuk).

Hoppas att jag lyckades klargöra det - självklart behöver man inte hålla med men har försökt förkara hur jag tänkt i alla fall.
 
Du missar, hoppas inte avsiktligt då du faktiskt skriver ett trevligt inlägg (uppskattas då tonen inte alltid varit positiv i forumet under våren), skillnaden som jag försökte men kanske misslyckades med att göra klar. Jag åker på vad jag ser som nödvändig resa utomlands (jobb) och lägger till några dagar för semester (och som jag också skrivit så har jag hemresor bokad direkt efter jobbaktivititerna avslutats om det läget förändras eller det ej känns rätt/bra att stanna). Det jag skrev om resor inrikes är att jag då i sådana fall endast gör nödvändiga resor (=jobb eller annat liknande).

Jag skulle alltså ev överväga samma inrikes men för mig mer tveksamt då smittoläget är avsevärt värre i Sverige (och jag tror (baserat på nyhetsrapportering så kan inte 100% verifiera det) att sjukvården är avsevärt mer belastad här och enligt officiell data bland den sämst rustade i OECD, se tidigare länk om det). Skulle sannolikt undvika Portugal också, då man har dåligt rustad sjukvård (till och med sämre än Sverige) och antal smittade senast 14 dagarna som ser nästan lika illa ut som Sverige. Sen kan ju det självklart ändras så får självklart hålla koll på det närmare när det blir dags att resa. Det var dock inte denna situation jag sa att jag inte skulle känna mig ok med utan den att man "bara" åker på semester, vilket var något som många ser som oproblematiskt.

Skulle nog inte endast åka på semester utomlands heller, säger nog då jag skulle göra en bedömning baserat på vad landet i fråga har för policy och mitt eget läge (om jag t ex skulle få bekräftat att jag har anti-kroppar och åker till ett land där det knappt finns någon smitta så skulle jag ev åka).

Sen förstår jag att många vill åka på semester och då känner man att man enklare kan rättfärdiga (för sig själv och kanske andra) resor inrikes men inte utrikes. Det är väl där jag ser lite annorlunda på det - jag ser inte så stor skillnad på dessa, utan med smittoläget och den svaga sjukvården i Sverige så skulle jag säga att om man oroar sig för att belasta sjukvården eller bli sjuk så borde man stanna hemma. Om man känner att man kan åka smidigare (och kanske i egen bil) inrikes och även enkelt ta sig hem om man skulle bli sjuk så kan det självklart delvis förändra läget men om man t ex tar sig från Stockholm till Skåne eller Gotland så är det ju inte så att man bara åker bil 1h och sen är hemma (i synnerhet inte om man faktiskt är sjuk).

Hoppas att jag lyckades klargöra det - självklart behöver man inte hålla med men har försökt förkara hur jag tänkt i alla fall.
Tack för att du tog dig tid att svara, och att du inte missförstod mitt inlägg.

Jag förstår nu bättre hur du menar och de avvägningar du gör, så tack än en gång!
 
Ohyggligt OT blir detta inlägg men lite intressanta siffror från PMI (Intensivvård) KS. När det nu skrivs om den svenska sjukvården här.
Dessa siffror är daterade 18 juni.
  • Vi har ökat antal IVA-platser med nästan 500%!
  • Som mest har vi vårdat 126 IVA-patienter samtidigt (normalt max 38)!
  • Vi har utfört 82% av alla operationer trots pandemin!
  • Vi har ökat antal arbetade timmar på IVA med 240%
  • Vi har anvisat 600 personer i krislägesavtalet!
  • Mer än 27000 portioner mat har levererats ut till oss!
  • Mer än 80000 visir har tvättas på Sterilteknik och Logistik
  • Mer än 25 000 000 andningsskydd har köpts in av Region Stockholm Command center
  • 22 studier har startas/ska startas av covid-19 patienter
  • 3 disputationer har genomförts!
  • Vi har bibehållet volymen på all klinisk utbildning!
  • 521 personer har fått snabbutbildning för att arbeta med covid-19
  • Mer än 50% av alla covid-19 IVA patienter i Region Stockholm har vårdats hos oss, och 20% av hela Sveriges!
  • Vi har vårdat över 500 covid-19 patienter på IVA, och 70% har överlevt!
 

raffe

Medlem
Ohyggligt OT blir detta inlägg men lite intressanta siffror från PMI (Intensivvård) KS. När det nu skrivs om den svenska sjukvården här.
Lite mer positivt är även att det nu är 427 IVA-platser belagda (30 juni 2020), vilket är en siffra som är nära det normala innan Covid 19. Så det finns glimtar av hopp, speciellt för stackarna inom sjukvården som behöver sin semester.
 

Jönsson

Medlem
Sverige har vad jag vet aldrig varit nära att fylla de intensivvårdspatienter man förfogar över, så jag har lite svårt att förstå hur antalet intensivvårdsplatser i jämförelse med andra länder är speciellt viktig egentligen. Alla covidpatienter får den vård de behöver.

Det är absolut inte så som tidigare, att bara de med tydliga symptom testats. Antalet covid-19 tester i sverige har ökat markant den senaste månaden. Det utförs mer än 60.000 tester i veckan och inte bara på de med symptom. En bekant jobbar inom ett företag där alla testats och ytterligare gånger vid minsta symptom som tex huvudvärk. Vet att tex alla förflyttningar av patienter från primärvården till äldreboenden testas, även om symptom saknas. Har en äldre släkting som testats negativ tre gånger. Tror faktiskt inte allmänheten ser hela bilden. Med den vetskapen så är jag inte övertygad om att smittläget är värre i sverige än i många andra länder. Sverige testar helt enkelt fler än tidigare och då ser man en stigande kurva positiva tester. Antalet döda minskar dock stadigt.
 

mha321

Medlem
Sverige testar helt enkelt fler än tidigare och då ser man en stigande kurva positiva tester.
Nu gör vi onekligen det, men det är en ganska ny förekomst. Många andra länder (definitivt inte alla, men många andra i Europa åtminstone) testade sedan månader tillbaka på ungefär samma nivå som Sverige testar nu. Men visar ändå upp väldigt mycket lägre siffror.

Däremot har det i Sverige såklart funnits ett uppdämt "behov" av tester som gör att man får en peak i svaren nu när man börjat testa fler. Om det bara är en sådan peak torde vi veta om ett par veckor när dessa isåfall är "avbetade" och vi borde komma ner till lägre nivåer. Detta eftersom värdet man mäter är antal nya infektioner, och om man testar sent så packar man ihop de nya infektionerna på färre antal dagar även när de inträffade över en lite längre period.

Som alltid med den här typen av data så tar det ett par veckor efter varje ändring innan man ser stabilt vad det innebar. Precis som vi bara är i början av att se vad "återöppningen" betyder i diverse olika länder. Det är väl bland annat den osäkerheten som gör att man ska vara extra försiktig med att resa mellan länder i dagsläget -- saker kan ändra sig snabbt.
 

jumbooze

Medlem
För mig så blir det flera ”First”, första gången jag bokar AirBnb, första gången jag semestrar på hembygden. För mig blir det en historisk semester då jag har ägnat våren till släktforskning och tar en bilresa genom byar och städer som släkten kommer ifrån.
Just nu så är jag i en stuga i Hjo, det hade aldrig hänt utan corona
 
Toppen