Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

MTheC

Medlem
När man pratar om att inte bli sjuk på annan ort handlar det vanligtvis om att inte belasta en annan region än den man tillhör. Inte såvida man själv föredrar det eller inte. För stora turistorter kan sjukvården kollapsa om många turister blir svårt sjuka.
Bra poäng med ännu en anledning att inte semestra i Sverige, hade faktiskt inte tänkt på det som ett skäl att åka utomlands till ställen som är bättre rustade. Skulle kanske möjligen se det som ett starkt skäl att inte resa i Sverige utan stanna på hemorten av hänsyn till de orter som har det sämre ställt i Sverige. Sverige har väl, efter Portugal, lägst antal intensivvårdsplatser per capita inom OECD.
Flera turistområden i Sverige har ju också redan flaggat för belastningen under sommaren så stödjer helt linjen att man nog ska undvika att turistorterna i Sverige av respekt för begränsade sjukvårdskapaciteten.
 
Bra poäng med ännu en anledning att inte semestra i Sverige, hade faktiskt inte tänkt på det som ett skäl att åka utomlands till ställen som är bättre rustade. Skulle kanske möjligen se det som ett starkt skäl att inte resa i Sverige utan stanna på hemorten av hänsyn till de orter som har det sämre ställt i Sverige. Sverige har väl, efter Portugal, lägst antal intensivvårdsplatser per capita inom OECD.
Flera turistområden i Sverige har ju också redan flaggat för belastningen under sommaren så stödjer helt linjen att man nog ska undvika att turistorterna i Sverige av respekt för begränsade sjukvårdskapaciteten.
Ditt svar tog en oväntat vändning, du har aldrig tänkt på att landet du reser till kanske inte har beredskap för x antal turister i intensivvård?
 

MTheC

Medlem
Ditt svar tog en oväntat vändning, du har aldrig tänkt på att landet du reser till kanske inte har beredskap för x antal turister i intensivvård?
Var just det jag tänkte på med din input - beredskapen är sämst i Portugal och Sverige. Så man ska absolut inte åka till Portugal och verkligen inte ge sig ut och resa i Sverige och man inte vill belasta en redan underfinansierad och överbelastad sjukvård.

Är väl också därför många mindre kommuner flaggar för att deras hemtjänst blir överbelastad under sommaren och de kommer avsiktligt bryta mot gällande lag för att inte gå under.
 

P.Andersson

Medlem
Hej! Vet ni hur möjligheterna ser ut för att resa till Frankrike i t ex September? :). (Btw MTheC - vilket härligt instagramkonto du har! )
 

MTheC

Medlem
Hej! Vet ni hur möjligheterna ser ut för att resa till Frankrike i t ex September? :). (Btw MTheC - vilket härligt instagramkonto du har! )
Tackar!

Ang Frankrike så ska det väl gå bra om inget ändras (vilket kan ske snabbt) i inresereglerna. Skrivs följande Svenska ambassadens hemsida:
- Den 15 juni öppnade Frankrike sina gränser igen för resande inom EU/EES, Schengenområdet.

- Resande från Sverige tillåts resa in i Frankrike, men svenska UD avråder för icke nödvändiga resor fram till och med 29 juni.
 

M.K

Medlem
@MTheC Svårt läge nu och onekligen har Sverige en hög smittspridning. Det som gör det så svårt att planera om andra regioner nu drabbas av det tillstånd vi hade i stan tidigare.

Vad gäller utlandet så har jag flugit ett antal resor utomlands p g a jobb under pandemin. Inte direkt orolig själv och flygande för inkomster är något annat än ren semester

Även om man hittar ett tryggare land som släpper in svenskar känns det ändå så oförsvarbart med mitt eget samvete om någon annan i familjen nu skulle drabbas och insjukna i ett annat land. Det är heller inte det minsta roligt att flyga nu förutom Pontus och några sekunders take off.
 

MTheC

Medlem
@MTheC Svårt läge nu och onekligen har Sverige en hög smittspridning. Det som gör det så svårt att planera om andra regioner nu drabbas av det tillstånd vi hade i stan tidigare.

Vad gäller utlandet så har jag flugit ett antal resor utomlands p g a jobb under pandemin. Inte direkt orolig själv och flygande för inkomster är något annat än ren semester

Även om man hittar ett tryggare land som släpper in svenskar känns det ändå så oförsvarbart med mitt eget samvete om någon annan i familjen nu skulle drabbas och insjukna i ett annat land. Det är heller inte det minsta roligt att flyga nu förutom Pontus och några sekunders take off.
Förstår vad du menar och de resor jag kommer göra (de närmaste månaderna i alla fall) faller in i kategorin jobbrelaterade, i 2 fall kommer jag att boka extra dagar för eventuell semester (träffa en del vänner på plats) men åker då själv och har även tidigare hemresor bokade om det inte känns bra att stanna någon extra dag.

Känner mig mindre bekväm med resandet inom landet med den höga smittspridningen samt vad jag uppfattat (kan alltid diskuteras om det är så eller inte) som en hållning från många att strunta i att hålla avstånd etc. Skulle kanske inte säga att det är oförsvarbart för mig om folk vill resa inrikes men jag gör det inte bara för semester (av respekt för sjukvården och andra människor) utan blir i sådana fall endast om det är en nödvändig resa.

För för övrigt inte ens nöjet med Pontus nu då jag sa upp kortet när det inte blev särskilt många resor under våren.
 

MTheC

Medlem
För att gå tillbaka lite mer on-topic: Är det någon som har erfarenhet av att anlända i Finland under dessa corona-tider? Jag har en resa bokad till Helsingfors och om jag förstått reglerna så ska man släppas in som svensk medborgare om man är gift med någon som är finländsk medborgare. Är det någon som vet vilka kontroller av det som sker (vid ankomst? vid gate?) ? Jag kommer anlända på annat flyg än min bättre hälft men funderar om man behöver någon form av papper för att styrka det?
 
Toppen