Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Berglund

Medlem
hyrbilen är gratis
Då har du ju inte betalat för bilen. Enkelt!

För mig är det luddigt att förstå vad som gäller när man använt sig av poäng på hotellbokningen.
Amex är ett kreditkort. Amex tjänar pengar när du använder kortet, därför ger Amex dig vissa förmåner för att därigenom försöka få dig att använda kortet oftare.

Om du får en (eller i det här fallet, två) gratisnätter genom dina Scandicpoäng - då betalar du inga kronor och ören. Då tjänar Amex inga pengar på den transaktionen. Amex blir då inte så sugna på att bjuda dig på en gratis reseförsäkring med ett hyrbilsmoment.
 
Last edited:

P.Andersson

Medlem
Då har du ju inte betalat för bilen. Enkelt!


Amex är ett kreditkort. Amex tjänar pengar när du använder kortet, därför ger Amex dig vissa förmåner för att därigenom försöka få dig att använda kortet oftare.

Om du får en (eller i det här fallet, två) gratisnätter genom dina Scandicpoäng - då betalar du inga kronor och ören. Då tjänar Amex inga pengar på den transaktionen. Amex blir du inte så sugna på att bjuda dig på en gratis reseförsäkring med ett hyrbilsmoment.
Det var lite bättre förklarat, men det kanske var lockade för dig att idiotförklara mig i ett första steg?

Jag tänker som så att vi betalar 6000/år för kortet, och använder kortet för alla andra utgifter på resan. Då kanske försäkringen skulle gälla trodde jag.
 

Berglund

Medlem
Det var lite bättre förklarat, men det kanske var lockade för dig att idiotförklara mig i ett första steg?
Nej, inte alls. Det handlar om att det är enkelt, du gör en tankevurpa genom att börja blanda in poäng och annat.
Frågorna är enkla:
Har du betalat något? Ja eller Nej?
Har du betalat minst 75% av resans kostnader med Amex Platinum?

Jag tänker som så att vi betalar 6000/år för kortet, och använder kortet för alla andra utgifter på resan. Då kanske försäkringen skulle gälla trodde jag.
6600 kr till och med, månadsavgiften är 550 kr.

Vad du tänker eller tror har ju dock ingen som helst bärighet på sakfrågan. Du har högst troligast inte läst försäkringsvillkoren utan helt enkelt bara ”trott” något.

Börja med att läsa försäkringsvillkoren.
Då kommer du att se att för att försäkringen ska gälla, måste du bedömas vara ”på resa”.

Läs då vidare i försäkringsvillkoren och ta reda på hur du definitionsmässigt ”befinner dig på resa”.

Då kommer du att se att det behövs minst en flygning eller på förhand bokad övernattning (vill minnas att övernattningen dessutom måste vara på annan ort än hemorten) för att du ska befinna dig ”på resa”.

Vidare finns det generella regler som @Tonton redan har beskrivit för dig, dels måste 75% av resans totala kostnader betalas med Amex Platinumkortet och dels måste själva hyrbilen betalas till minst 75% med Amex Platinumkortet, annars gäller inte försäkringen.

Börja med att rada upp villkoren för dig själv. Har jag uppfyllt punkt 1, ja/nej?
Om ja, gå vidare till punkt 2, om nej - då gäller försäkringen inte.
Har jag uppfyllt punkt 2, ja/nej?
Om ja, gå vidare till punkt 3, om nej - då gäller försäkringen inte.

Och så vidare. Du kommer se att det är enkelt, särskilt när man inte komplicerar bilden med poäng och vouchers hit och dit. De enda poäng som tillåts och likställs med betalning i kronor och ören i Amex försäkringar är antingen Amex egna Amex MR poäng eller SAS Eurobonuspoäng om man har något av de SAS brandade korten..

Så ställ dig själv frågan:
Har jag betalat, ja eller nej?
 

P.Andersson

Medlem
Nej, inte alls. Det handlar om att det är enkelt, du gör en tankevurpa genom att börja blanda in poäng och annat.
Frågorna är enkla:
Har du betalat något? Ja eller Nej?
Har du betalat minst 75% av resans kostnader med Amex Platinum?


6600 kr till och med, månadsavgiften är 550 kr.

Vad du tänker eller tror har ju dock ingen som helst bärighet på sakfrågan. Du har högst troligast inte läst försäkringsvillkoren utan helt enkelt bara ”trott” något.

Börja med att läsa försäkringsvillkoren.
Då kommer du att se att för att försäkringen ska gälla, måste du bedömas vara ”på resa”.

Läs då vidare i försäkringsvillkoren och ta reda på hur du definitionsmässigt ”befinner dig på resa”.

Då kommer du att se att det behövs minst en flygning eller på förhand bokad övernattning (vill minnas att övernattningen dessutom måste vara på annan ort än hemorten) för att du ska befinna dig ”på resa”.

Vidare finns det generella regler som @Tonton redan har beskrivit för dig, dels måste 75% av resans totala kostnader betalas med Amex Platinumkortet och dels måste själva hyrbilen betalas till minst 75% med Amex Platinumkortet, annars gäller inte försäkringen.

Börja med att rada upp villkoren för dig själv. Har jag uppfyllt punkt 1, ja/nej?
Om ja, gå vidare till punkt 2, om nej - då gäller försäkringen inte.
Har jag uppfyllt punkt 2, ja/nej?
Om ja, gå vidare till punkt 3, om nej - då gäller försäkringen inte.

Och så vidare. Du kommer se att det är enkelt, särskilt när man inte komplicerar bilden med poäng och vouchers hit och dit. De enda poäng som tillåts och likställs med betalning i kronor och ören i Amex försäkringar är antingen Amex egna Amex MR poäng eller SAS Eurobonuspoäng om man har något av de SAS brandade korten..

Så ställ dig själv frågan:
Har jag betalat, ja eller nej?

Äsch, vad tråkigt det är när du har en så otrevlig ton. Att jag "trott" något skrev jag ju själv. Jag är ganska ny på detta med amex reseförsäkring, har knappt behövt använda den innan och har haft några frågor som jag ställt i den här tråden som handlar om Amex reseförsäkring. Kan ju även hjälpa någon annan som kanske har dessa funderingar i framtiden.
 
Vad luddigt det känns med den här Amex hyrbilsförsäkringen.. =/

Ledsen, jag missade att du frågade specifikt om hyrbilsförsäkringen.

Ser att du redan fått svar här (som stämmer), men bara för att uttrycka det på ett annat vis och kanske göra det lättare för dig eller andra att förstå:

Hyrbilsförsäkringen är ett moment i reseförsäkringen. Dvs om inte reseförsäkringen gäller, så gäller inte hyrbilsförsäkringen (eller något annat moment).

För att reseförsäkringen ska gälla, måste ett antal kriterier uppfyllas. De huvudsakliga är att
* Minst 75% av resans kostnader ska betalas med kortet eller Amex egna MR-poäng
OCH
* Resan ska vara utomlands, ELLER innehålla en flygning, ELLER ha en förbokad övernattning på annan ort än den man bor i

Som sagt, det bör vara helt möjligt att uppfylla dessa kriterier och alltså ha en gällande reseförsäkring trots att du betalat hotellet med poäng.

Utöver detta har hyrbilsförsäkringen ett eget, kompletterande krav för att just det momentet ska gälla, nämligen att kostnaden för hyrbilen DESSUTOM ska betalas till minst 75% med Platinum-kortet eller MR-poäng. Detta kriterie uppfyller du alltså INTE när hyrbilen är gratis med en voucher, och därmed gäller INTE hyrbilsförsäkringen, trots att reseförsäkringen som helhet fortfarande gäller.
 

P.Andersson

Medlem
Ledsen, jag missade att du frågade specifikt om hyrbilsförsäkringen.

Ser att du redan fått svar här (som stämmer), men bara för att uttrycka det på ett annat vis och kanske göra det lättare för dig eller andra att förstå:

Hyrbilsförsäkringen är ett moment i reseförsäkringen. Dvs om inte reseförsäkringen gäller, så gäller inte hyrbilsförsäkringen (eller något annat moment).

För att reseförsäkringen ska gälla, måste ett antal kriterier uppfyllas. De huvudsakliga är att
* Minst 75% av resans kostnader ska betalas med kortet eller Amex egna MR-poäng
OCH
* Resan ska vara utomlands, ELLER innehålla en flygning, ELLER ha en förbokad övernattning på annan ort än den man bor i

Som sagt, det bör vara helt möjligt att uppfylla dessa kriterier och alltså ha en gällande reseförsäkring trots att du betalat hotellet med poäng.

Utöver detta har hyrbilsförsäkringen ett eget, kompletterande krav för att just det momentet ska gälla, nämligen att kostnaden för hyrbilen DESSUTOM ska betalas till minst 75% med Platinum-kortet eller MR-poäng. Detta kriterie uppfyller du alltså INTE när hyrbilen är gratis med en voucher, och därmed gäller INTE hyrbilsförsäkringen, trots att reseförsäkringen som helhet fortfarande gäller.

Tack så jättemycket Jane Insane! Då förstår jag väldigt tydligt vad som gäller. Allt är så lätt när man väl förstår :p Ber till gudarna att dom inte hittar något på bilen då.. :oops:
 

JET

Medlem
Någon som har erfarenhet av att anmäla saker som gått sönder under resan som är betald med amex elite? Glasögon som gått sönder till exempel? Faller det under reseförsäkringen och hur stor ersättning kan en få?
 

Berglund

Medlem
Någon som har erfarenhet av att anmäla saker som gått sönder under resan som är betald med amex elite? Glasögon som gått sönder till exempel?
Hur menar du att Amex eller deras försäkringsbolag har något ansvar här? Antingen har du själv oturligt nog haft sönder glasögonen och i så fall är det väl närmast din hemförsäkring som eventuellt har ett drulletillägg för om man klumpar sig. Har någon annan, person eller yttre kraft, haft sönder dem för dig kan det absolut bli svårare.
 

JET

Medlem
Personliga ägodelar, pengar och resedokument
Upp till 20 000 kr i ersättning för personliga ägodelar, pengar eller resedokument som tappas bort, stjäls eller skadas.
Det jag undrar över är det sista ”ägodelar som skadas” kan jag anmäla glasögon som skadas under resan och få ersättning från Amex för det?
 
Toppen