Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

rob74

Medlem
Inga nya besked rörande min avbokning gjord 21 mars. Var en resa i SAS Plus som skulle ha skett i maj, men som jag avbokade enligt vanliga regler, då jag visste att mötet jag skulle på var inställt.
 

Berglund

Medlem
I slutet av telekonferensen fick man möjlighet att ställa frågor, självklart gjorde jag det:

1. Man står fast vid att "alla återbetalningsärenden för mars månad ska vara återbetalda idag, eller bli återbetalda idag". VD Rickard Gustafson säger att det är "ambitionen". Jag hänvisade till Rickards intervju i DN och han sade att han inte hade kollat idag hur det gick men att det absolut var ambitionen. Han säger också att nya ärenden och "claims" kan komma in när som helst och att det därför inte går att lova "alla marsresor utbetalda i juni" men av de som redan inkommit till SAS skall det vara det uttalade målet.

2. VD Rickard Gustafson säger vidare att "alla kunder ska få återbetalning, vi är "committed" till att återbetala alla passagerare" och pratar om att det här är en process som kommer fortsätta "throughout the year" och säger vidare att den nuvarande återbetalningslistan inte kommer vara återbetald före sommarens slut.
 
Last edited:

Swedestar

Medlem
Avbokade poängbiljett 27/3, fick refund notice igår 29/6. Lär väl se skatterna på kortet om några dagar.

Avbokade betalbiljett 30/3 då flyget blev inställt, inte hört något mer sedan dess.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

intuition

Medlem
Poängbokningar verkar fortfarande betalas tillbaka med automatik. Är väl bara cashbokningar de strypt återbetalningen på.
Jag är rädd för att det inte riktigt är så enkelt.
Jag avbokade en poängbokning 21/5, efter rapporter här om att andra fått återbetalning med automatik. Ingen återbetalning gjord, nu snart 6 veckor senare.
Hur logiken är på vilka avbokningar som återbetalas med automatik är alltså betydligt mer komplicerad. Kanske har även automatiken fått ett tak, en hårdkodad maxgräns per dag som den får återbetala. När taket slås i går det över i den manuella "kön". Eller så är det helt slumpmässigt. Eller någon annan faktor. Men automatiken fungerar definitivt inte på alla avbokningar.
 

jonten

Medlem
Nu brann proppen hos mig, ringde SAS ang resa som avbokades 10 mars. Jag var saklig, trevlig men efter samtalet förbannad. Min resa hade ju halkat ur återbetalningskön, de sa att de var på 20-25 mars just nu. Så de petade in den i kön igen, men kunde inte säga när den skulle hanteras eller om den var prioriterad. De var en skitsumma på typ 1300:- Men hade de löst den snyggt så hade jag väntat även på USA resorna.

Ringde Amex och körde chargeback på den resan och 3 andra USA-resor som avbokades i April.
10 minuters samtal med Amex så är i stort sett pengarna på väg tillbaka.
När de pengarna är på konto så börjar nästa fight, hade delbetalat en resa med voucher. Den slanten skall också tillbaka, men där styr SAS...
Såååå otroligt dåligt skött av dom..
 

flum

Medlem
Nu brann proppen hos mig, ringde SAS ang resa som avbokades 10 mars. Jag var saklig, trevlig men efter samtalet förbannad. Min resa hade ju halkat ur återbetalningskön, de sa att de var på 20-25 mars just nu. Så de petade in den i kön igen, men kunde inte säga när den skulle hanteras eller om den var prioriterad. De var en skitsumma på typ 1300:- Men hade de löst den snyggt så hade jag väntat även på USA resorna.

Ringde Amex och körde chargeback på den resan och 3 andra USA-resor som avbokades i April.
10 minuters samtal med Amex så är i stort sett pengarna på väg tillbaka.
När de pengarna är på konto så börjar nästa fight, hade delbetalat en resa med voucher. Den slanten skall också tillbaka, men där styr SAS...
Såååå otroligt dåligt skött av dom..
Hahaha, alltså, hur kan något ”halka ur kön”?! Klart allt detta är medvetet. Jag väntar som sagt på en fullt avbokningsbar Business Pro till LAX som avbokades 12/3.
 

LPC123

Medlem
Har två stycken poängresor *A som jag bokat av. Den första 13 mars och den andra 14 april. Ingen av dom har jag fått skatterna/avgifter tillbaka på men alla poäng och vouchers dock.
 

MTheC

Medlem
Verkar ju vara helt slumpmässigt när man får återbetalning. Jag avbokade en resa idag kl 16.47. Får bekräftelse om att återbetalning är gjord kl 17.05 och att pengarna ska finnas på mitt konto inom 3-5 bankdagar. Känns lite underligt att de säger att de tar dem i ordning då när man läser lite andra erfarenheter här.
 

Eeyore

Medlem
Har en 2-4-1 (Star alliance) som avbokad i mars. Kundtjänst meddelar att eftersom den ändrades av mig i december så kan de inte räkna ut vilka skatter som jag ska ha tillbaka och att jag nog inte ska räkna med att få dessa på ett bra tag.
 
Toppen