Senaste nytt

Drömmen om utlandsboende; när Sverige inte alltid känns fullgott

NyfikenGrau

Medlem
Jag är lite kluven till att det blir så mycket ”måsten” för egen del och mycket tid som försvinner. T.ex. därför jag valt bort sommarstuga, för att slippa tiden med underhållet och prioritera den tiden till fler resor till olika platser men en strategisk bas, med mindre underhåll, är kanske en bra idé om det är en plats man kan och vill spendera en del tid på också.

Jag tror du är inne på något avgörande här, och mina förutfattade meningar om BC:s medlemmar (i högsta grad inklusive mig själv) är att de flesta här egentligen vore för rastlösa för att slå sig ner på ett ställe och ta sundowners och titta på havet/sjön/poolen...visst, en vecka kanske, men efter en månad börjar det nog krypa i kroppen och rastlösheten smyger sig på? Jag listade själv mest ställen vi skulle kunna bo på permanent och det är en helt annan sak, kunna jobba som vanligt och med närhet till andra stora flygplatser mm, men att ha ett semesterboende som man vistas i flera månader om året och "bara" är ledig känns som att man snarare låser sig mer än tidigare.
Sydafrika vore som sagt rätt intressant och prismässigt väldigt överkomligt i de regioner jag kollat, men där har man problemet med den osäkra framtiden - jag känner till landet bra, men trots det (eller just därför) känner jag mig osäker på hur stabilt läget är där på typ 10 års sikt.

Och det @Per N skriver gör mig bara ännu mer övertygad om att andrabostad/fritidshus inte riktigt är något för oss...däremot väldigt kul att drömma och fantisera om :) Förmodligen börjar man tänka mer i de här banorna nu i Corona-tider när det inte känns ett dugg kul att flyga runt, men när det börjar släppa tror jag man kommer tillbaka in i det tänket igen.

Jag har däremot en lite besläktad mindre avancerad dröm som jag defintivt skulle kunna tänka mig förverkliga, och det vore en campervan/husbil/mobile home på en annan kontinent som man äger själv och kan åka runt i och vara helt oberoende. Jag vet dock inte i vilken utsträckning detta är möjligt. Vi tänker såklart på södra Afrika i första hand men antar detta är en intressant idé för de som funderar på USA/Kanada eller Australien också. I alla fall om man är mer intresserad av nationalparker än storstäder.
 

chazzie

Medlem
Som @chazzie skriver vill jag också slå ett slag för NZ om man då helst vill vara borta under våran vinter.

Det som talar emot är väl avståndet, t.ex. om man måste hem vid oplanerade händelser, men annars är det verkligen ett perfekt klimat. Jag gillar även att det skulle ge mig en väldigt bra utgångspunkt för resor från min nya bostad till ställen jag inte besökt, så är fallet även med de flesta andra jag hade i min lista.
 

Sander

Medlem
Jag och min fru har tillgång till semesterboende i Marbella genom hennes familj - där de haft boende sedan millennieskiftet och övrig släkt (farbror, farbrors frus familj) varit där sedan sjuttiotalet. Vi ser definitivt på sikt att vi kommer bibehålla tillgång till semesterboende i det området framöver.

Några aspekter som gör att vi fortsatt planerar för att vara där nere:

-Väder. För oss passar vädret i Marbella-området utmärkt året om. Oftast är vädret mildare på somrarna jämfört med Malaga som bara ligger några mil österut - troligen tack vare närheten till atlanten. Vintertid kan vi alltid ha kortbyxor och kortärmat på dagarna. Att man vill ha på sig långbyxor på kvällen stör oss inte. Inga av de boenden vi har tillgång till är heller placerade precis nere vid havet - utan 1-2 km upp från kusten. Detta hjälper enormt mycket mot fukt, skadedjur och "råhet" (särskilt på vintern). Sommaren är utmärkt och inte för varm för oss. Bästa tiderna är kanske egentligen maj-juni och september-oktober.
-Underhåll. Bortsett från renoveringar (som kan genomföras prisvärt genom kontakter) gäller det köpa rätt typ av objekt. Lägenhet i fastighet byggd av sten/betong gör att man behöver måla på lite vitt vartannat år på fasader. Annars i princip inget då ingen egen trädgård finns, inget trä i strukturer som måste ersättas. En allt-i-allo (väletablerad, tillitsfull svensk-spansk person med gott kontaktnät) säkerställer skicket under de tider ingen är där, ser till att det är nystädat inför att man kommer ner.
-Ekonomi. Själva inköpet är överlag finansierbart till 70% via lokal eller svensk bank. Som nämnts tillkommer överlag skatter på 7-10% av köpeskillingen vad jag förstått. Uthyrning är vanligt och lukrativt om man vill finansiera det hela. Det ska dock inte underskattas lyxen i att inte hyra ut - så att man bibehåller sin egna "hemkänsla" med privata föremål/kläder etc. alltid på plats i sin egna garderob.
-Flygtillgång. Som det populära resmål det är, finns många flygalternativ ner till Malaga - både flertalet dagligen direkt från Sverige men också med mellanlandningar såklart.
-Rastlöshet/resmöjligheter. Andalusien är en stor region som erbjuder en bredd i upplevelser. Det finns kultur och museer, vacker natur i form av vandring i berg, stränder och hav. Det finns en historia som är spännande att lära sig mer om och utforska. Det finns en närhet till Marocko om man vill åka till på en "semester från semestern". Skidåkning säkerställs i Sierra Nevada ca. två timmars bilkörning bort (lång dagsutflykt eller hotellövernattning). Utöver det finns det också en trygghet och lugn i att ha ett ställe att åka till som är ens "happy place". Vi gillar att resa också - men tror också det finns ett läge där vi kommer ha utforskat "tillräckligt" av världen och mer ser fram emot att njuta av sol, värme och lugn med familjen.
-Tillgång till svenskar/skandinaver och service på svenska. Beroende hur man ser på saken kan detta både vara en för- och nackdel. Vi väljer se på det som en fördel. Det finns absolut många svenskar i Marbella. Det är inte en "genuin" spansk upplevelse. Men det underlättar. Det finns "svensk"-butiker som tillhandahåller svensk-essentials i matväg (hej semlor, sill och julskinka). Men det finns också svenskspråkiga frisörer, tandläkare, jurister, bankmän, mäklare - och ett stort community av andra svenskar som vill hjälpas åt. Om man bara anstränger sig lite är det svårt att gå på allt för stora "minor" och fällor vid köp av fastighet etc. då språkbarriären är nästintill obefintlig. För den mer genuina spanska upplevelsen finns många mer spanska samhällen och områden lättillgängliga en kort körning med bil.
- Område på solkusten. Olika orter på solkusten drar olika klientel. Utan att ha varit i alla orter längs kusten har jag förstått att de olika orterna typiskt sett attraherar olika grupper av människor. Marbella och mer specifikt området kring Puerto Banús/Nueva Andalucía attraherar typiskt folk från de finare förorterna till Stockholm/Oslo och andra större städer, vilket vi identifierar oss med och passar oss bra. Andra områden har kanske en större andel folk som enbart är ute efter billig sprit och kräftnyanserade solbrännor.
- Närhet till familj. För oss personligen blir en viktig aspekt att vi har familj som har uttalat mål att vara ungefär halvtid där nere - vilket gör det naturligt för oss att stanna kvar där och inte leta i andra länder/områden.
- Corona. En övrig reflektion som uppkommit nu under våren efter hela jobba hemifrån-boomen som en följd av Coronapandemin. Möjligheten för oss att jobba hemifrån har, likt för många andra, exploderat. Detta möjliggör dramatiskt möjligheten att vara mer tid nere i Spanien inte bara under ledighet. Vi har redan nu planerat in två veckor i oktober där vi kommer vara lediga en vecka, men stanna kvar och jobba den andra veckan. När vi på sikt bildar familj ser vi numera en helt annan möjlighet att på ett smidigt sätt kunna vara där nere tillsammans där den ena jobbar och andra är föräldraledig som mest var en önskedröm för ett halvår sedan. Alltid något gott :)

Nu blev det ett ganska långt inlägg - men hoppas att någon får lite nya insikter och tankar kring extraboende i Spanien på solkusten!
 

Palazzi

Medlem
Tack för ett mycket intressant inlägg @Sander !

Jag kommer, baserat på ditt inlägg, att betänka en del praktiska detaljer som jag helt bortsett från (detta trots att det är olika länder)!

Även om dina tankar kring fukt känns självklara i efterhand har jag ändå helt missat det. Jag har tänkt på hur saltvatten och vindar sliter på havsnära bostäder, men givetvis kan fukten på sjönära bostäder ha en annan oönskad effekt.

Eftermiddagsdimman i norra Italien indikerar ju att luftfuktigheten är hög och jag har haft problem med mögel förut.
Att lösa problemet enligt Italiensk modell är detsamma som att måla över fläckarna, men själv kanske man önskar andra åtgärder

Över lag ska jag tänka mer på eventuell slitage, och andra problem, när jag budgeterar :)
 

pedantic

Medlem
Jag och sambon har funderat på bostad på spanska solkusten. En lägenhet i Malaga, Benalmadena eller Torremolinos som ska hyras ut med AirBnB och service managementföretag som sköter uthyrning och städning för att slippa sköta det när man inte är på plats.

Corona stoppade oss från att åka och kolla in områden i påskas.

Någon annan som har gjort liknande? Eller har rekommendation på bank?

Betydligt fler avgifter och regler uppfattar jag det som än i Sverige. Som bäst har jag hittat bank som belånar upp till 70% av värdet vilket innebär 30% kontantinsats + skatter och avgifter på 8-10%.

Helt klart mer formalia än att köpa i Sverige. :eek:

Det är rekommenderat att man skaffa ett eget juridisk ombud som går igenom allt som har med fastigheten att göra (skulder, energideklarationer, bygglov, registreringar för skatt och lagfart, etc).

Generellt sett brukar man räkna på runt 10-15% utöver slutpriset för transaktionskostnaderna, utöver det du nämnt (skatt på överlåtelse och moms på nyproduktion) så tillkommer det kostnader för juristen samt notarien för ansökan av lagfarten.

Vi har tittat en del på att hyra ut och har en del grannar och bekanta som hyr ut. I och med att det är en rätt mogen uthyrningsmarknad i både Costa del Sol och Costa Blanca så kan man lätt hitta full service firmor som sköter allt, det man ska tänka på är att det i olika regioner är olika regelverk och vissa fall krav på licenser och registrering som inte alltid nyutfärdas.

Sen är det på kusten rätt mycket ute för uthyrning så det kan vara svårt att få det uthyrt för andra perioder än över sommaren, ta en titt på Kyero som är en mix av Hemnet och Booli, där får en en bra uppfattning om utbud (både sälj och uthyrning) samt hyra man kan tänkas få för ett objekt.

När det gäller finansering så är det vanligaste bland svenskar att man försöker utöka det svenska bolånet eftersom vi har rätt låga räntor, men det innebär en vissa valutarisk. Bland dom som lånar lokalt är det vanligare att man har inkomst även i Euro, belåningen är mellan 50-70% och baserar sig inte på försäljningspris utan en av banken gjord värdering som vanligtvis är lägre än försäljningspris. Vanligtvis behöver man också köpa en livförsäkring hos banken som en del av låneskyddet. Dom stora bankerna (Sabadell, Santander, BankInter) är nog enklast att ha att göra med, oftast bra stöd för utlänningar och på dom flesta kontoren har dom engelsktalande personal och i vissa fall även skandinaver.

Sen finns även möjligheten att gå via Skandinaviska hypoteksaktörer, danska Nykredit samt Handelsbanken Luxemburg har vana att genomföra transaktioner i bland annat Spanien.
 
Last edited:

pedantic

Medlem
-Väder. För oss passar vädret i Marbella-området utmärkt året om. Oftast är vädret mildare på somrarna jämfört med Malaga som bara ligger några mil österut - troligen tack vare närheten till atlanten. Vintertid kan vi alltid ha kortbyxor och kortärmat på dagarna. Att man vill ha på sig långbyxor på kvällen stör oss inte. Inga av de boenden vi har tillgång till är heller placerade precis nere vid havet - utan 1-2 km upp från kusten. Detta hjälper enormt mycket mot fukt, skadedjur och "råhet" (särskilt på vintern). Sommaren är utmärkt och inte för varm för oss. Bästa tiderna är kanske egentligen maj-juni och september-oktober.
Håller med 110% om att inte vara för nära kusten och första strandlinjen, det är fantastiskt fint med utsikten men det är otroligt mycket folk på somrarna och det hårda vädret på vintern är något man kanske inte tänker på när man ska köpa, ett väletablerat område med ett mindre centrum några kilometer in i landet som lever året om är perfekt! :)

- Område på solkusten. Olika orter på solkusten drar olika klientel. Utan att ha varit i alla orter längs kusten har jag förstått att de olika orterna typiskt sett attraherar olika grupper av människor. Marbella och mer specifikt området kring Puerto Banús/Nueva Andalucía attraherar typiskt folk från de finare förorterna till Stockholm/Oslo och andra större städer, vilket vi identifierar oss med och passar oss bra. Andra områden har kanske en större andel folk som enbart är ute efter billig sprit och kräftnyanserade solbrännor.
Ytterligare en aspekt, om man har barn i skolålder, är områden som ligger nära svensk skola som gör att det går att hoppa in och ur även under terminen, vilket gör att det finns fler yngre barnfamiljer att umgås med. På Costa Blanca finns det vid Alicante/Orihuela Costa och på Costa del Sol i Marabella och Fuengirola.

Nu blev det ett ganska långt inlägg - men hoppas att någon får lite nya insikter och tankar kring extraboende i Spanien på solkusten!
Bra jobbat! :D
 
Last edited:

MTheC

Medlem
Fantastisk kul tråd, tack @Palazzi för den!

Jag är som flera här lite kluven till det då jag älskar att resa och se nya ställen men det finns självklart platser dit jag ändå återkommer så ofta att jag skulle kunna tänka mig det mer permanent.

För mig handlar det om flera ställen men det som ligger mig varmast om hjärtat är London. Flera andra har nämnt och jag har bott där i omgångar och det är för mig fortfarande den enda riktiga storstaden i EU (tänkte skriva Europa men då man med lite god vilja kan räkna i Moskva och Istanbul i Europa så får det bli EU). Älskar pulsen i staden och sen finns det numera en väldigt bra restaurangscen samt inte att förglömma bra fotbolll. Känner en viss oro över vad Brexit ska göra med staden men hoppas att det kanske kan öpppna för att köpa lägenhet för en vettig penning.

Som nummer 2 kommer en annan stad i Europa, Barcelona. Vi åker ofta dit då, både i affärer och nöje och skulle kunna tänka oss en lägenhet där. Det som avskräcker lite är byråkrati men även risken att katalonien blir självständigt (och lämnar EU).

Vi skulle även gärna ha en bostad i sydostasien, både Singapore och Bangkok är städer vi trivs i. Thailand verkar dock svårt för utlänningar att äga i så vet inte hur rimligt det är. Tar gärna emot tips där men Singapore kanske är mer görbart även om prisnivån där känns högre.
 

fly4fun

Medlem
Helt klart mer formalia än att köpa i Sverige. :eek:

Det är rekommenderat att man skaffa ett eget juridisk ombud som går igenom allt som har med fastigheten att göra (skulder, energideklarationer, bygglov, registreringar för skatt och lagfart, etc).

Generellt sett brukar man räkna på runt 10-15% utöver slutpriset för transaktionskostnaderna, utöver det du nämnt (skatt på överlåtelse och moms på nyproduktion) så tillkommer det kostnader för juristen samt notarien för ansökan av lagfarten.

Det är inte alls mycket mer formalia än Sverige. Precis som man har mäklaren i Sverige har man en jurist i Spanien som sköter det mesta. Själva avtalsskrivningen tar 2-3h. Jag köpte min senaste fastighet i Marbella i maj och då gick jag till Notarius Publicus dagen innan kontraktskrivningen och gav min jurist fullmakt och slapp därmed vara med dom 2-3h på kontraktskrivningen. Juristen fixade även vatten och elavtal. Jag tog bara nyckeln och flyttade in.

Dom flesta klarar sig på ca 10-12% över slutpriset i avgifter.
 

Migato

Medlem
Det är inte alls mycket mer formalia än Sverige. Precis som man har mäklaren i Sverige har man en jurist i Spanien som sköter det mesta. Själva avtalsskrivningen tar 2-3h. Jag köpte min senaste fastighet i Marbella i maj och då gick jag till Notarius Publicus dagen innan kontraktskrivningen och gav min jurist fullmakt och slapp därmed vara med dom 2-3h på kontraktskrivningen. Juristen fixade även vatten och elavtal. Jag tog bara nyckeln och flyttade in.

Dom flesta klarar sig på ca 10-12% över slutpriset i avgifter.
Har du spanskt bolån? Och rekommenderar du att man har en mäklare på plats som sköter förhandling och budgivning? Antar att vissa lägenheter kan gå för under annonserat pris?
 

pedantic

Medlem
Det är inte alls mycket mer formalia än Sverige.
Det 40+ sidiga spanska köpkontraktet med ett komiskt stort antal analog stämplar håller inte med. ;)

Precis som man har mäklaren i Sverige har man en jurist i Spanien som sköter det mesta.
Just skillnaden mellan mäklaren i Sverige och Spanien är viktig att poängtera, mäklaren i Spanien är mer av en säljare och har i princip inga skyldigheter att kolla upp något alls. Vet också att det inte är helt ovanligt att en svenska mäklarfirmorna erbjuder sina egna "juristpaket", vilket kan vara problematiskt eftersom man vill ha en "egen" jurist fri från ev intressekonflikter.
 
Last edited:
Toppen