Senaste nytt

Drömmen om utlandsboende; när Sverige inte alltid känns fullgott

LPC123

Medlem
Kul tråd som drar igång lusten att flytta ut på vintern :)
Som @chazzie skriver vill jag också slå ett slag för NZ om man då helst vill vara borta under våran vinter. Då har dom sommar och ett perfekt klimat. Främst på nordön men även syd kan vara varmt och gott. Varit i Queenstown och haft 25grader i en hel vecka. Att sen åka hem till Svedala i Maj när somnar och sol är på ingång här så maximerar man sommaren :). Att sen ha ca 3-5timmars flyg till massa trevliga öar som Cook island, Fiji och Vanuatu gör det ju inte sämre.
 

Bankiren

Medlem
Vilken härlig tråd - det var det här forumet behövde! :D

Ett tag var vi helt inställda på att köpa en lägenhet vid Franska rivieran (typ Menton). Men eftersom vi älskar att åka på semester till USA, så började vi kolla runt på alternativ i USA.

Just nu är vi helt inställda på att inom 2 år köpa ett hus i västra Florida. I och med att den västra delen ligger vid Mexikanska golfen, så är det inte lika problematiskt med orkaner. Sedan finns det väldigt fina stränder där - några av USA:s finaste stränder finns faktiskt i närområdet. Florida har ju också bra temperatur året runt, så det finns goda möjligheter att hyra ut huset när man inte är där till exempel.

En annan fördel med Florida är ju att det är väldigt nära till en kryssning, så om man blir trött på Florida kan man ju alltid bege sig ut till havs.

Det verkar finnas en hel del objekt i Cape Coral kring 250 000 dollar och uppåt, och det verkar faktiskt inte vara omöjligt att ordna finansiering som utlänning. Däremot får man räkna med att kontantinsatsen landar på 30%.
 

danielhog

Medlem
Något som slagit mig en del är att många pratar lite drömskt om närheten till andra städer eller möjligheten att resa till andra platser, varför är inte dessa platser bättre att slå sig ned permanent på? Eller handlar det om en strategiskt bra plats som är närmare det mesta för att kunna resa mer och smidigare snarare än att själva bostadsorten är målet?

Jag är lite kluven till att det blir så mycket ”måsten” för egen del och mycket tid som försvinner. T.ex. därför jag valt bort sommarstuga, för att slippa tiden med underhållet och prioritera den tiden till fler resor till olika platser men en strategisk bas, med mindre underhåll, är kanske en bra idé om det är en plats man kan och vill spendera en del tid på också.

Tack alla som skriver goda tankar, det här är en riktigt bra tråd.
 

Bankiren

Medlem
Något som slagit mig en del är att många pratar lite drömskt om närheten till andra städer eller möjligheten att resa till andra platser, varför är inte dessa platser bättre att slå sig ned permanent på? Eller handlar det om en strategiskt bra plats som är närmare det mesta för att kunna resa mer och smidigare snarare än att själva bostadsorten är målet?

Jag är lite kluven till att det blir så mycket ”måsten” för egen del och mycket tid som försvinner. T.ex. därför jag valt bort sommarstuga, för att slippa tiden med underhållet och prioritera den tiden till fler resor till olika platser men en strategisk bas, med mindre underhåll, är kanske en bra idé om det är en plats man kan och vill spendera en del tid på också.

Jag förstår hur du menar, och jag har tidigare varit väldigt skeptisk till att ha en semesterbostad - men med tiden känns det mer och mer lockande. Det finns ju dock en stor risk att man inte får några nya intryck då, och ständigt ser samma miljöer etc.

För vår del kan man väl säga att en bostad i Florida uppfyller många krav som vi ställer på en semesterbostad utomlands. Några av dessa är:

  • Det ska vara möjligt att hyra ut bostaden under större delen av året. Det är viktigt för vår del, så att vi inte ska känna oss tvingade att semestra där för att man ändå "betalar för det". Visst, vi lär sannolikt semestra där ofta - men om vi vill se andra miljöer ska det alltså vara möjligt att välja bort bostaden ett år.
  • Det ska finnas utflyktsmöjligheter och bra infrastruktur i området. Närhet till flygplats, kryssningar, stora städer i närheten...
  • Ett politiskt stabilt område.
 

Palazzi

Medlem
Jo jag har bott ett år i Torino och gift in mig i en italiensk släkt så ett andra boende i just Italien känns rätt. Ventimiglia fastnade jag aldrig för även om jag upplevde det som mysigare än Sanremo. Jag har däremot fastnat lite för Levanto som har goda tågförbindelser både till Milano för förbindelse till Sverige, men även La Spezia och byarna i Cinque Terre samt Genova ligger väldigt bekvämt med tåg.

Jag har en bekant som har en lägenhet i Malcesine vid Gardasjön och där är det väldigt trevligt, men jag har fått för mig att jag hellre vill ha något vid havet (även om dolomiterna, vinerna i Trentino-Alto Adige och närheten till släkten lockar med Garda)

Som sagt svårt att komma fram till vad man prioriterar mest och vad man är beredd att offra för att komma rätt i pris.

Intressant! Då har du närmre till Italiensk pass än jag numer (som förlorat rätten, och sedan inte gift mig med en Italienska) :)
Som du skriver så är ju känslan viktig (som du inte fick för Ventimiglia) och då spelar det ingen roll om alla praktiska "krav" uppfyllts..
Jag hade en nära vän (tyvärr inte längre med oss) från Levanto; mycket fint!

Jag velar också lite kring fördelar/nackdelar som olika platser innebär. Den enorma variation som gör det Italienska landskapet fantastiskt utgör här
mycket huvudbry.
Skulle jag drivas av det helt känslostyrda så skulle jag välja att bo i centrala Bergamo, men som semesterboende är det inte perfekt för varken min sambo eller barn som vill bada. Tryckande hetta under sommaren, som gör att man vill undfly staden till sjö eller alper.
Skulle jag bara gå på de vackraste av platser så tycker jag fortsatt Cinque Terre (oavsett turister eller ej). Sambon föredrar Garda och/eller Como av samma anledningar, med favorisering av sötvatten.

Så mina tankar just nu är alltså inget annat än kompromisser, och när det handlar om just sådana vet man ju att vissa besvikelser kommer infinna sig. Kanske skulle vi behöva hyra bostäder på givna platser, under någon månad, för att kunna avgöra vilken kompromiss som inte kommer innebära alltför mycket ånger.

OM detta "test" inte är möjligt så tror jag kanske att det blir Endine Gaiano. Jag får 25min bil (40min buss) till Bergamo, barn får badmöjligheter, sambon får miljön som alpsjöar innebär, och både flygplats och Milano nås inom en timme utan byten. Skidbacke finns om lusten uppstår, men även om boendet bara upplåtes sommartid så är det fullgott.
Jag VET att detta boende kanske dras med allra flest kompromisser, men det är samtidigt det alternativ som inte helt frångår någon av önskningarna.
Sist men inte minst är det ett val som är så billigt att ett felval inte skulle vara hela världen. Att kunna köpa boendet utan behov av banklån (som är lite mer komplicerat för den Italienska fastighetsmarknaden) känns som mitt grundkrav. Dels räds jag, som konsult, för att ha stora lån (utomlands) men sedan känner jag att den Italienska fastighetsmarknanden måste spricka någon gång. Den kan inte vara helt immun, såsom det verkat i 15år...
 

Migato

Medlem
Trevlig tråd.

Jag och sambon har funderat på bostad på spanska solkusten. En lägenhet i Malaga, Benalmadena eller Torremolinos som ska hyras ut med AirBnB och service managementföretag som sköter uthyrning och städning för att slippa sköta det när man inte är på plats.

Corona stoppade oss från att åka och kolla in områden i påskas.

Någon annan som har gjort liknande? Eller har rekommendation på bank?

Betydligt fler avgifter och regler uppfattar jag det som än i Sverige. Som bäst har jag hittat bank som belånar upp till 70% av värdet vilket innebär 30% kontantinsats + skatter och avgifter på 8-10%.
 

Ystad

Medlem
Att kunna köpa boendet utan behov av banklån (som är lite mer komplicerat för den Italienska fastighetsmarknaden) känns som mitt grundkrav.
@Palazzi jag har en fråga av ren nyfikenhet - och du verkar känna till den Italienska fastighetsmarknaden.
För ca 20 år sedan jobbade jag ett tag i Rom (nåja, veckopendlade). Jag hade en lägenhet, som mitt företag fixade nära Vatikanen - en trevlig erfarenhet. Men mina arbetskamrater, de som bodde permanent i staden, pratade ofta om problemen med bostadsmarknaden. Bl a den starka besittningsrätten. Jag hade t ex en arbetskamrat som köpte en stor lägenhet (för rätt mycket pengar), när han skulle flytta in vägrade säljaren att flytta ut med hänvisning till sin besittningsrätt. För att få ut säljaren tvingades köparen punga ut med ytterligare några 10 000-tals Euro i "flyttbonus". En i mina ögon märklig händelse.
Kan sådant fortfarande hända om man köper bostad i Italien?
 

Palazzi

Medlem
@Palazzi jag har en fråga av ren nyfikenhet - och du verkar känna till den Italienska fastighetsmarknaden.
För ca 20 år sedan jobbade jag ett tag i Rom (nåja, veckopendlade). Jag hade en lägenhet, som mitt företag fixade nära Vatikanen - en trevlig erfarenhet. Men mina arbetskamrater, de som bodde permanent i staden, pratade ofta om problemen med bostadsmarknaden. Bl a den starka besittningsrätten. Jag hade t ex en arbetskamrat som köpte en stor lägenhet (för rätt mycket pengar), när han skulle flytta in vägrade säljaren att flytta ut med hänvisning till sin besittningsrätt. För att få ut säljaren tvingades köparen punga ut med ytterligare några 10 000-tals Euro i "flyttbonus". En i mina ögon märklig händelse.
Kan sådant fortfarande hända om man köper bostad i Italien?

Är såklart ett udda fall du beskriver, men visst kan det fortsatt hända för den som inte tar juridisk hjälp vid köp-/säljprocessen.

Tyvärr är detta inte det enda som kan hända i Italien, men generellt tror jag inte det är värre än i andra sydeuropeiska länder. Jag har gott om skräckexempel från den Spanska marknaden också, MEN där det finns en större etablering av svenska mäklare som kvalitetssäkrar åt en.

Det rekommenderad ALLTID att ta juridisk hjälp vid fastighetsköp i Italien. Utan att göra reklam så finns det en svensk-italienare, med verksamhet i närhet till Garda, som har given profession. Underlättar nog processen.

Men summerat; man ska ha otur om processen vill sig så illa. Mer snårigt är det med renovering då äldre byggnader oftast är belagda med allehanda skyddsmärkningar.

Ps. För den intresserade så finns ett Italien-avsnitt publicerat som podcast från Vagabond. Ett alldeles nytt avsnitt med en svensk kvinna, boendes i Italien, som beskriver lite om olika resemål och regioner.
 

Per N

Medlem
Vi förverkligade drömmen om ett semesterboende för knappt 15 år sedan. Det blev faktiskt på två platser som inte direkt ligger nästgårds, hus på en liten ö i Thailand samt lägenhet i Brasilien. Vi har nyligen sålt vårt boende på båda platserna.

Min summering är "aldrig igen". Åtminstome om man använder det så som vi gjorde genom att åka dit en eller ett par veckor då och då. Vid varje besök var det massor av saker som behövde fixas vilket tog för mycket tid från semestern. Dom som varit lejda att sköta om underhållet har inte haft samma uppfattning om hur det borde skötas. Att bo nära havet som vi gjorde var trevligt men det sliter otroligt. Allt av metall rostar, termiterna äter det som är av trä. Listan med problem kan göras lång men om man bor där i längre perioder så förenklar det förstås skötsel och underhåll.

Som det var i vårt fall så blev vi väldigt utlämnade till dom personer som hjälpte till på respektive plats. Språket blir en begränsning och det är inte helt enkelt att sätta sig in i alla regler som gäller i ett annat land. Den dag vi pensionerar oss kommer vi definitivt att bo utomlands i längre perioder. Då kommer vi utan tvekan att hyra istället för att köpa. Mindre bekymmer och större flexibilitet.
 

intuition

Medlem
Läser med intresse! Själv har jag inga drömmar just nu men kan åtminstone dela med mig av tidigare, ej uppfyllda drömmar.

För ett par år sedan när jag var djupt betuttad i Hong Kong var jag rätt långt kommen i att sätta upp en bas där. Hong Kong som den exakta mittpunkten i vad jag behövde, mitt emellan Sverige och Australien och minst sagt företagsvänligt. Vad jag hade fått fram var att ett enmansföretag vars inkomster inte kom från Hong Kong skulle vara helt obeskattade, tex viss kapitalförvaltning och konsultverksamhet typ programmering på distans. Jag hade framme ett bra företagsnamn med lagom många gyllene drakar i och hade på klassiskt kinesiskt manér packat en resväska med sedlar för att flyga in, skaffa en lokal "sekreterare", adress och bankkonto och därifrån jobba mot att skaffa boende.
Det blev inte, och just då var det lite surt men med den utveckling som varit/är får jag vara rätt nöjd med den missen.


Vid ett annat tillfälle undrade en släkting i Australien om jag kunde låna ut lite pengar för att hjälpa till med deras husköp. Kursen SEK/AUD var fördelaktig för mig, så det var ett bra tillfälle. När de sedan lovade att bygga ett gästhus till mig på tomten var dealen tillräckligt sockrad - jag kunde lätt se mig själv ta 1,5 månads ledigt varje jul, skippa en bra bit av vintern och bo i "eget" hus som någon annan underhöll åt mig. I stabila 30° värme och sol.
Sedan gick affären inte igenom ändå. Sedan fortsatte Sydneys överhettade husmarknad att sprida sig längre och längre ut och plötsligt fick de bisarrt bra betalt för sitt gamla hus och behövde inte min hjälp längre. Och nu har de plats till mig så utlandsboendet får anses vara ordnat på annat sätt även om jag nog inte vågar stanna några 1,5 månader i stöten..
 
Toppen