Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Berglund

Medlem
Hur löser ni laddningen hemma om man hyr en månad ??
Ladda med vanlig kabel ???
tar inte det hela natten ???
1. Med tre-fyra mils körning, enkelväg, behövde jag inte ladda varje dag. Bilen tog sig ca 22 mil på full laddning.
2. I Stockholm finns det ett antal laddstolpar på olika gatuparkeringar. På natten är det gratis parkering och man betalar bara för själva laddningen.
3. Jag försökte att handla på köpcentrum som erbjöd laddning. Ett exempel är Liljeholmsgallerian som erbjuder tre timmars gratis parkering och en handfull laddplatser. Där finns en fantastisk Ica affär, jag handlade nästan uteslutande där, tog god tid på mig och laddade under tiden. Men det var lite lotteri huruvida laddplatserna skulle vara lediga eller ej.
 

Valley

Medlem
Hur löser ni laddningen hemma om man hyr en månad ??
Ladda med vanlig kabel ???
tar inte det hela natten ???

Vi kör ”snigelladdning” än så länge.
Efter ca 5 mil tar det 8-12H beroende på temperatur ladda fullt.
Finns (på i3 i a f) omställning av batteriet till just klenladdning via standard vägguttag. Vore konstigt om inte de flesta elbilar har sådan funktion.

Nu kommer vi fixa en riktig väggmonterad laddare.
Allt är klart i o m 3-fas uttag lite här å där.
 

flatwhite

Medlem
Hur löser ni laddningen hemma om man hyr en månad ??
Ladda med vanlig kabel ???
tar inte det hela natten ???
Det går utmärkt att tillfälligt (läs en sommar) använda ett vanligt Schuko-uttag. Men begränsa laddningen till 10 A. Uttagen är gjorda för max 16 A men med relativt korta inkopplingstider, tänk kaffekokare eller dammsugare. Men kontrollera gärna temperaturen på elledningen och kopplingar efter någon timme första gången. Och använd inga timers o.dyl. och lägg inte skarvsladden hoplindad i en liten hög utan som stora s på marken.

Med 10 A får du 10 A × 230 V = 2,3 kW per timme. Så drar bilen t.ex. 1,7 kWh per mil så får du ca 16 mil på 12 timmar. Och förkyl/förvärm bilen inkopplad på elnätet, då förlängs räckvidden.

Blir det längre än en sommar är min rekommendation att installera ett lastbalanserat trefasladduttag. T.ex. Garo har ett uttag som lastbalanserar mot hela huset. Då kan i princip all ledig kapacitet under natten styras mot bilen.

Och betala elen själv om du ska använda den på tjänsteresa. Kostar dig ca 1,7 kr per mil enl. ovan exempel men du får plocka ut 9,5 kr per mil skattefritt.
 

flatwhite

Medlem
Jag tänkte hyra en månad och se om det funkar.
Det kommer att funka. Jag har kört elbil i snart 3 år och jag kommer aldrig gå tillbaka till fossilbil. Hur smidigt som helst att kunna tanka hemma.

Köper jag en så får jag sätta en laddare på väggen.
Ska vi vara korrekta sitter laddaren (enheten som likriktar växelströmmen) i bilen. Det på väggen är ett ladduttag.

Men betala för el?? Det känns lite 2015.
Haha! Absolut, på mitt nästa hus ska jag ha solceller. Plenty of!
 

Valley

Medlem
Det går utmärkt att tillfälligt (läs en sommar) använda ett vanligt Schuko-uttag. Men begränsa laddningen till 10 A. Uttagen är gjorda för max 16 A men med relativt korta inkopplingstider, tänk kaffekokare eller dammsugare. Men kontrollera gärna temperaturen på elledningen och kopplingar efter någon timme första gången. Och använd inga timers o.dyl. och lägg inte skarvsladden hoplindad i en liten hög utan som stora s på marken.

Med 10 A får du 10 A × 230 V = 2,3 kW per timme. Så drar bilen t.ex. 1,7 kWh per mil så får du ca 16 mil på 12 timmar. Och förkyl/förvärm bilen inkopplad på elnätet, då förlängs räckvidden.

Blir det längre än en sommar är min rekommendation att installera ett lastbalanserat trefasladduttag. T.ex. Garo har ett uttag som lastbalanserar mot hela huset. Då kan i princip all ledig kapacitet under natten styras mot bilen.

Och betala elen själv om du ska använda den på tjänsteresa. Kostar dig ca 1,7 kr per mil enl. ovan exempel men du får plocka ut 9,5 kr per mil skattefritt.

Om du har leasingbil och betalar bränsle själv
Privat och köra mot milersättning är klockrent, om man går för elbil
 

Valley

Medlem
Vad kostar en solcellsinstallation?

Grannen har gjort det. Men återbetalningstid på en 25-40 år om elpris ökar med 10%/år, gör att det inte är aktuellt ännu.
Och så är huset litet och välisolerat. Strömförbrukningen är väldigt låg i sig.
 

Rebel

Medlem
Vad kostar en solcellsinstallation?

Grannen har gjort det. Men återbetalningstid på en 25-40 år om elpris ökar med 10%/år, gör att det inte är aktuellt ännu.
Och så är huset litet och välisolerat. Strömförbrukningen är väldigt låg i sig.

Vad det kostar, är som att fråga vad en bil kostar.
Vad behöver du ??
Men nga korta svar. Hur mycket är årsförbrukningen, vart finns huset och hur ser taket ut. Olika platser i sverige ger olika mängd sol. Det finns hemsidor att titta på. Vilken leverenatör har du idag ??? Du vill kunna säja in din el när överproducerat och köpa när du behöver.

Sen ska man titta på hur många watt solceller är på och hur stor den är.
400 w är bra men inte många som säljer vanligast är 280-350

Spontant låter 25-40 år återbetalningstid väldigt länge. Är det över 25 år låter det för mig som ngt fel.
Högt pris, lågt watt på panelen eller kan vara ofördelaktiga läge på taket.

Det bör vara runt 15 idag, tidigare var det länge ofta pga av dyra solceller.

Edit sorry det blev lite OT i biltråden
 

TP12

Medlem
Har försökt boka genom den kampanjen men får dubbla priset när jag testar online. Men, men får prova att ringa dem.

Var tvungen att komma en bokning från Europcar centralt till lokalt. Hämtade ut e-Golfen idag. Ska bli intressant.

För att få koppling till ämnet, tjänstebilar, så är anledningen till att jag är tvungen att ha hyrbil i en månad att leverans av Polestar skjutits till augusti. Får hoppas den kommer tidigt i augusti.

Kanske bra inkörning till elbil att börja med e-Golf men är nu mest avskräckt. Hade några resor inplanerade mellan Gbg och Malmö och det verkar den inte klara på en laddning. Men 4 995 kr för en månad känns mkt rimligt.
 
Toppen