Senaste nytt

Tjänstebilstråden

Enkelt räknat. 110k dyrare bil inkl bonus, räknar med ca 50% restvärde på extra kostnaden. Besparing skatt+soc på förmånsvärde 17k/år. Bränslebesparing blir bonus.
 

Fidde

Medlem
4546kr jämfört mot 6700kr. Klarar väl 5-6mils körning i de bästa av alla förhållanden. Då jag bara har 4km till jobbet så klarar jag all småkörning.
Ska nog räkna på 45km i bästa fall. Vi har en XC60 T8 (2018) i företaget och han som kör den säger att han max kommer 40km i bra förhållanden. Kör själv V90 T8 (2020) och fulladdad säger bilen att den klarar 45km. Klarar mig fram och tillbaka till jobbet men inte mycket mer än så (strax under 20km per väg). Hastighet mellan 70-100. Hade Niro PHEV från Avis ett par månader och kom längre, ca 1,5 ggr t/r till jobbet med den.

Hade jag valt igen hade jag nog kollat på en ren elbil för min del, Polestar, Tesla eller Kia e-niro. Hade varit en fördel också när man kör i tjänsten, efter att elen tar slut med bara 9kr/milen ers. går man back om man kör på bensin, som tur är klarar jag mig oftast på bara el.
 
Ska nog räkna på 45km i bästa fall. Vi har en XC60 T8 (2018) i företaget och han som kör den säger att han max kommer 40km i bra förhållanden. Kör själv V90 T8 (2020) och fulladdad säger bilen att den klarar 45km. Klarar mig fram och tillbaka till jobbet men inte mycket mer än så (strax under 20km per väg). Hastighet mellan 70-100. Hade Niro PHEV från Avis ett par månader och kom längre, ca 1,5 ggr t/r till jobbet med den.

Hade jag valt igen hade jag nog kollat på en ren elbil för min del, Polestar, Tesla eller Kia e-niro. Hade varit en fördel också när man kör i tjänsten, efter att elen tar slut med bara 9kr/milen ers. går man back om man kör på bensin, som tur är klarar jag mig oftast på bara el.

Jag har 3,5km på 50 väg till jobbet så jag klarar några turer och annan småkörning. Elbil blir intressant när man kommer 50mil på vintern... Funderar lite på bränsle och hur man ska göra. 9,50kr/mil är lite men samtidigt så kan man börja varje resa med min 40km el så väger det upp det är ju viktigt med enkel administration.
 

Rebel

Medlem
Vad tror ni om VW elgolf. Den kommer man 20 mil, sägs det.
Sen får man ladda, eller putta:D

Skulle en sån funka rent praktiskt, är det ngn här som kör en sån ??
 

Valley

Medlem
Vad tror ni om VW elgolf. Den kommer man 20 mil, sägs det.
Sen får man ladda, eller putta:D

Skulle en sån funka rent praktiskt, är det ngn här som kör en sån ??

Åker i3 idag och går för en Mini som vår nästa elbil.
Inte det minsta problem normalt sätt. Men nu går den inte några längre sträckor. Karlstad - Örebro t&r är det längsta och då fanns en 30km kvar
(sommartid)
Vid fulladdat denna årstid ligger jag på strax över 300Km. Men skulle tro att 260-270Km är mer rimligt vid normal körning. Vintertid rasar det på lite fortare. 220-230Km men då står den i varmgarage på dagarna.
Också åkt/kört en del Nissan Leaf. Jättetrevlig liten sak. Och senaste modellen skall väl ta sig uppåt 400Km med räckvidden.

Snart hoppas jag också få chans att prova Mustangen. Kollegan kommer snart få sin. Men jag måste först bli av med karantänreglerna till Norge

Bra sidor överlag för elbilar.
elbil.no och naf.no

Värsta problemet nu är att så många med hybrider anser att de skall ladda vid publika laddstolpar:mad:
 

Berglund

Medlem
Vad tror ni om VW elgolf. Den kommer man 20 mil, sägs det.
Sen får man ladda, eller putta:D

Skulle en sån funka rent praktiskt, är det ngn här som kör en sån ??
Den är absolut trevlig! Körde en sådan hela förra sommaren, i och runt Stockholm. Fungerade utmärkt! Denna sommaren kan du mini-leasa elbilsgolfen för 4995:- per månad hos Europcar. Unna dig det och känn dig för om det är något för dig!
 

TP12

Medlem
Den är absolut trevlig! Körde en sådan hela förra sommaren, i och runt Stockholm. Fungerade utmärkt! Denna sommaren kan du mini-leasa elbilsgolfen för 4995:- per månad hos Europcar. Unna dig det och känn dig för om det är något för dig!

Har försökt boka genom den kampanjen men får dubbla priset när jag testar online. Men, men får prova att ringa dem.
 

Rebel

Medlem
Den är absolut trevlig! Körde en sådan hela förra sommaren, i och runt Stockholm. Fungerade utmärkt! Denna sommaren kan du mini-leasa elbilsgolfen för 4995:- per månad hos Europcar. Unna dig det och känn dig för om det är något för dig!
Hur löser ni laddningen hemma om man hyr en månad ??
Ladda med vanlig kabel ???
tar inte det hela natten ???
 
Toppen