Senaste nytt

Curve betalkort

M.K

Medlem
Inte bra, jag vet att Curve har jobbat i flera månader med byte till ny leverantör så hoppas verkligen inte att detta drar ut på tiden!

Jag håller bägge tummarna att det är klart till den tredje juli!

Jag har passat på i veckan att tömma mitt Revolut också. Jag hade över 30 000sek i olika valutor där så känns väldigt bra nu med bara knappt 300sek kvar.
 
Last edited:

Tonton

Medlem
Hittade denna artikeln: Is fintech panic amid the Wirecard saga misplaced? | Sifted

Stifted.eu skrev:
But a week later, it’s suggested that Europe’s fintechs should face little direct upheaval, even in the event of Wirecard collapsing.

This is because most fintechs clients operate under Wirecard Card Solutions(WCS) — an FCA-regulated, UK-based entity headquartered in Newcastle, rather than Munich-based Wirecard AG.

Although WCS sits inside the Wirecard group, WCS is an entirely independent subsidiary that has its own board, regulatory and accounting standards. WCS is also financially self-sufficient; it recorded a £2.5m pre-tax profit in 2018, according to Companies House Filings.

That means that in the worst-case scenario that Wirecard AG goes bust, WCS can continue operating as an issuer, says payments expert David Parker.

“No one is quite grasping it. Yes, they [WCS and Wirecard AG] share the same name. But they’re not the same thing. They are separately regulated entities, so the WCS money is totally ringfenced. It’s like an island surrounded by water,” he told Sifted.

Det är onekligen intressant då det inte riktigt stämmer överens med Curves agerande. Revolut fungerar ju fortfarande, och de använder också Wirecard. Samtidigt tror jag inte Curve skulle ta detta beslutet om det inte var käbbel på riktigt just nu. Spännande följetong detta!
 
Last edited:
Den artikeln har uppdaterats:

UPDATE (26.06.20): The FCA has today suspended the UK entity of Wirecard Card Solutions (WCS). Sifted understands this is a precautionary action, but it could temporarily limit the capabilities of pre-paid cards powered by WCS. The story is developing.
 

igelkotten

Medlem
Hittade denna artikeln: Is fintech panic amid the Wirecard saga misplaced? | Sifted



Det är onekligen intressant då det inte riktigt stämmer överens med Curves agerande. Revolut fungerar ju fortfarande, och de använder också Wirecard. Samtidigt tror jag inte Curve skulle ta detta beslutet om det inte var käbbel på riktigt just nu. Spännande följetong detta!
Om Revolut använder samma företag för sina kort så bör de också ta samma åtgärder som Curve. Det berörda Wirecard-företaget har fått sin licens indragen av FCA.
 

mha321

Medlem
Om Revolut använder samma företag för sina kort så bör de också ta samma åtgärder som Curve. Det berörda Wirecard-företaget har fått sin licens indragen av FCA.
Revolut började ju byta ut wirecard redan 2018. Förhoppningsvis är de klara med bytet.

Curve började byta ut dem först i april i år, efter den första KPMG rapporten, så där är det mer förståeligt att de inte hunnit klart.
 
Toppen