Senaste nytt

BRA rekonstruktion

apknug

Medlem
Jag har svårt att se hur de skulle "komma undan". De borde väl få stå för återstående 75% -- eller de får stå för 100% men de kan kräva in 25% från BRA.
Kommer bli intressant att följa.

Konsumentkreditlagen säger att man kan ställa "samma" krav på kreditgivaren som på säljaren. Om nu Bra har ett godkänt rekonstruktions "utslag" från domstolen som säger 25% återbetalning så har köparen inte rätt till mer längre. Så kort bolaget säger nog att det blir 25% från oss också. Kortbolaget får troligen inte mer än 25% som alla andra från Bra de heller.

Men jag har som sagt aldrig sett att detta träffat direkt på konsument så jag är inte säker på att jag har rätt.
 
Last edited:

pswe

Medlem
Jaha det verkar som att resenärerna som har krav på inställda flygresor med Bra får nöja sig med 25% återbetalning. Det ser ut som att det finns majoritet för den ackordsplan som skall klubbas 13 augusti.
Goda nyheter! Vore dåligt om det blir för lite konkurrens inrikes.

Flygbolaget BRA får stöd av fordringsägare - DN.SE

Rekonstruktionen går framåt för BRA – flyg24nyheter

Goda nyheter! Vore dåligt om det blir mindre konkurrens inrikes.
 

ZZZebra

Medlem
Kommer bli intressant att följa.

Konsumentkreditlagen säger att man kan ställa "samma" krav på kreditgivaren som på säljaren. Om nu Bra har ett godkänt rekonstruktions "utslag" från domstolen som säger 25% återbetalning så har köparen inte rätt till mer längre. Så kort bolaget säger nog att det blir 25% från oss också. Kortbolaget får troligen inte mer än 25% som alla andra från Bra de heller.

Men jag har som sagt aldrig sett att detta träffat direkt på konsument så jag är inte säker på att jag har rätt.

Är det någon som kontaktat sitt kreditkortsbolag angående återbetalning? Om ja, vilket kort och vad blev svaret?
 

Johan Gott

Medlem
Är det någon som kontaktat sitt kreditkortsbolag angående återbetalning? Om ja, vilket kort och vad blev svaret?

Jag gjorde kortreklamation för två BRA-resor i våras hos AMEX. Jag fick skicka in avbokningsbekräftelse och hade pengarna krediterade inom en månad.

Edit: detta var precis i början av rekonstruktionen och 25%- nivån var ej än beslutad.
 

Canadien

Medlem
Jag gjorde kortreklamation för två BRA-resor i våras hos AMEX. Jag fick skicka in avbokningsbekräftelse och hade pengarna krediterade inom en månad.

Edit: detta var precis i början av rekonstruktionen och 25%- nivån var ej än beslutad.

Fast det spelar ingen roll, när ett företag går in i rekonstruktion så får de andrum från alla utestående skulder, förhandlar om dessa med de stora kreditgivarna och kommer till slut eventuellt fram till en dylik 25-%-ig ackordsuppgörelse. eller annan procentsats, men det som förvandlats fram gäller alla skulder som fanns vid datumet för rekonstruktionens inledande.
 

011430121

Medlem
BRA flyger SHL spelare idag

43B0A49C-067D-4706-800A-BC6AD76BC8CA.png
 
Toppen