Senaste nytt

Drömmen om utlandsboende; när Sverige inte alltid känns fullgott

danielhog

Medlem
Såg att någon var inne på långtidshyra vs ägande och vill haka på det spåret lite. Är det någon som har räknat på det ordentligt eller sett över utbud/andra möjligheter? För mig är det ganska hög inträdesbarriär att köpa något i ett land där jag inte kan språket eller systemet och dessutom måste belåna mig för att göra köpet. Jag ser för många risker med det, hur resonerar ni andra?
 

Mr Planning

Medlem
Av två anledningar så är det helt ointressant för min del att köpa ett semesterboende utomlands, dock en helt annan sak om man väljer att bosätta sig permanent självfallet.

1: bor man i en lägenhet/hus så blir det helt enkelt mindre semester av det hela då man måste, handla mat, laga mat, städa, tvätta o.s.v, precis det man inte skall göra på sin semester!

Njut på hotell istället :cool:

2: varje gång man åker tillbaka till samma plats, oavsett hur underbart det må vara, så missar man att besöka en ny plats.

Hade det skett, så är ju Italien Europas underbaraste land, med Nice eller Malta som heta alternativ, självfallet så är ju närheten till havet ett måste.

Då jag gillar att fiska så hade dock den lilla hålan vid floden, nämligen Mequinenza med sitt året runt fiske kunnat vara ett alternativ, med max två timmar till Barcelona.
 

igelkotten

Medlem
Jag gör min längsta vistelse i Sverige på mycket länge och kan hålla med om att det kliar lite. Jag valde att flytta mest pga att jag fann Stockholm rätt tråkigt i längden, med hemskt väder i 9-10 månader om året och begränsat utbud av nöjen och mat. Staden kändes alldeles för liten.

Har bott i USA, Asien och London och kommer fortsatt bo kvar utomlands på platser som har bättre väder (jag tycker London har helt okej väder) och inte minst en större mångfald av människor, kulturer, mat och nöjen. För mig lockar USA främst, där jag klickar med allt. Los Angeles då helst. Även om väder är viktigt så är det viktigaste för mig att passa in kulturellt, och därför ryker många andra varma ställen. Jag har levt expatlivet och även om det är bekvämt, så känner jag mig som en kolonialist med ett stort avstånd till samhället i landet.

Vad gäller semesterboende funderar jag faktiskt lite på det omvända: att ha ett semesterboende i Sverige för att tillbringa ca 2 månader om året och kanske en period på vintern om jag får för mig att skidor är kul på äldre dagar. Ganska låg tröskel för detta.
 
Började jobba och bo i andra länder när jag blev 20 år gammal ( Är nu 50 )
Har haft förmånen, turen och glädjen att jobba och bo i bland annat Turkiet, Spanien, Grekland, Portugal, Danmark och Singapore
Resebranschen som Reseledare, flygplatsansvarig, Supervisor, Head Rep, Lärare reseledare skola, PA-PD Kastrup Lufthavn
1999 kom jag till Bangkok för jobb på Don Muang
Därefter så har jag för alltid älskat detta land och inte minst Bangkok som enligt mig är Världens bästa stad
Trots att jag har upplevt många upp och nedgångar "
översvämning, militärkupper, tsunami, corona virus "
under mina 21 år i Bangkok så kommer jag alltid att älska denna stad

Hade turen att kort efter ankomst till Bangkok få möta min fru och kort efter vi träffades
så köpte Vi ett av hennes föräldrars hus i Bangkok där Vi även mestadels har haft våra kontor
( Innan hade vi kontor på Silom och Surawong Road )

Bild 1 : Kort efter vi hade köpt och renoverat vårt hus i Bangkok
Bild 2 : Många gånger under åren´s gång har man lämnat huset för att ge sig iväg på nya resor
Bild 3: Kartonger med Thai mat som är på väg till Japan
Bild 4: Vår första butik Vi öppnade i Jatujak
Bild 5 : Vår älskade kung som alltid tog hand om oss och som för alltid kommer finnas i våra hjärtan
Bild 6 : Bild tagen kort innan helvetet bröt ut
Bild 7 : Bild tagen efter att vattnet forsat in och förstört hela nedervåningen ( Dom värsta översvämningarna man kan tänka sig )
Bild 8: Bild ifrån min 50 års dag på väg till min favorit lokala restaurang i Bangkok
Bild 9 : Min 50 års dag kunde inte firas bättre ( lol ) än genom att vi åt på min favorit lokala restaurang i Bangkok




Personligen rekommenderar jag naturligtvis fler att bosätta sig i Thailand
Men innan Ni köper något ( Om Ni går i såna tankar ) pröva att hyr ( kort eller lång tid ) så Ni verkligen vet att Ni vill bo här och att Ni trivs under en längre period
Om Ni vill köpa kom ihåg lagarna gällande äganderätt och inte minst att det är dyrt att teckna privat försäkring

Sköt om Er alla och ha en fin varm solig dag framför Er

 

Attachments

  • BildifrånvårthusiLatPhraoBangkok.jpg
    BildifrånvårthusiLatPhraoBangkok.jpg
    22,4 KB · Visningar: 341
  • BildifrånvårtkontorihusetiBangkokPåväglämnahusetförnyresa.jpg
    BildifrånvårtkontorihusetiBangkokPåväglämnahusetförnyresa.jpg
    78,1 KB · Visningar: 357
  • ThaimatenilådornasomstårutanförkontoretskallsändastillJapan.jpg
    ThaimatenilådornasomstårutanförkontoretskallsändastillJapan.jpg
    47,2 KB · Visningar: 365
  • VårförstabutikviöppnadeiJatujak.jpg
    VårförstabutikviöppnadeiJatujak.jpg
    109,2 KB · Visningar: 341
  • Vårälskadekungkommeralltidfinnasivårahjärtan.jpg
    Vårälskadekungkommeralltidfinnasivårahjärtan.jpg
    154,2 KB · Visningar: 358
  • BildutanförkontoretpåSilomRoaddagarnainnanhelvetetbrötut.jpg
    BildutanförkontoretpåSilomRoaddagarnainnanhelvetetbrötut.jpg
    109,1 KB · Visningar: 336
  • BildtagenavvårtgolvefterdomfruktansvärdaöversvämmningarnasomvariThailand.jpg
    BildtagenavvårtgolvefterdomfruktansvärdaöversvämmningarnasomvariThailand.jpg
    28,1 KB · Visningar: 325
  • 01.jpg
    01.jpg
    94,5 KB · Visningar: 564
  • MinfavoritlokalarestaurangiBangkok.jpg
    MinfavoritlokalarestaurangiBangkok.jpg
    45,9 KB · Visningar: 559

Samosaguas

Medlem
Trevlig tråd! Själv drömmer jag om ett eget boende i Madrid. Älskar staden, människorna, maten, utelivet, kulturen! Är så klart partisk eftersom jag har både vänner, släkt och en fru som kommer från staden.

Någon gång i framtiden blir det säkert en flytt dit eller att vi skaffar oss en lägenhet där. Drömmer just nu om något likt detta: Flat / apartment for sale in calle Hermosilla, 67, Goya, Madrid — idealista
 

Thomas F

Ny medlem
Kul tråd! Jag har, likt många här, varit en expat största delen av mitt liv, med perioder i Sverige däremellan. Har bott i London, Helsingfors och Syracuse (Upstate NY) i över 20 av mina snart 40 levnadsår och landet jag fastnat för kulturellt, känslomässigt, sett ur ekonomisk synpunkt (så länge man arbetar) samt sett till samhällsklimat är USA. Detta i sig är ju ett lite befängt påstående, då det är ungefär som att utropa att man älskar Europa och vill flytta dit. USA spänner sig över en hel kontinent och det varierar självfallet beroende på var i landet man befinner sig eller till och med var i en viss delstat man befinner sig i. Jag är en östkustkille både här i Sverige och så även i USA. Jag har länge närt en dröm om att flytta tillbaka och ha ett sommarboende i Sverige, men nu har jag aktivt börjat jobba för att flytten faktiskt ska äga rum och innan min 45-årsdag ska jag vara bosatt där på heltid. Jag älskar Stockholm och framförallt Stockholm under sommartid, men en flytt skulle dock ske till varmare breddgrader året runt. Mitt spann är hela vägen från New England till sydligaste Florida, med enda krav att det ska vara Atlantnära, då havet är vad som gör mig lycklig.

Egentligen saknar mitt inlägg konkret innehåll, men vill bara uttrycka att jag blir glad av att läsa andras tankar om liknande, om än inte samma, mål och drömmar i livet, vilken bakomliggande orsak man än må ha till dem.
 

chazzie

Medlem
Då jag mina 30 senaste levnadsår lagt mycket stora delar av min lediga tid inom ishockeyn så har Sverige varit en naturlig bas, men såklart finns drömmarna där också. Det som kan vara svårt när man endast besökt olika ställen i egenskap av turist och kortare perioder är att verkligen veta hur det skulle vara att bo där, man kanske kan få en fingervisning men oftast är vardagen betydligt mer annorlunda, med det sagt inte nödvändigtvis dålig!

Med det ur vägen så tycker jag att på något vis gillar jag verkligen den svenska sommaren, det är något speciellt med den, kanske för att man genomlever en lång mörk vinter för att nå dit? Därav skulle jag nog vilja ha möjligheten att spendera viss tid under sommarhalvåret här hemma, vilket rimmar lite illa då många av mina önska-att-bo-på-platser är relativt långt borta, men, då detta är en tankeövning så förutsätter jag att jag kan lösa hemresa till Sverige en gång per år, då jag skulle vilja i detta skede i livet flytta och arbeta någon annanstans istället för att bo växelvis.

Kandidater, utan inbördes ordning:
- Nya Zeeland, Nordön. Lite regniga vintrar, men fin natur i hela landet och fantastiska människor och allmänt skön "känsla"

- Mexico City. Det svänger snabbt, men jag älskade verkligen staden när jag var där 2017, svala sköna nätter som efter morgonkvisten börjar värma upp till en härlig dags- och kvällstemperatur för en golfrunda efter jobbet.

- Någonstans i "mellersta" Kalifornien. Tänk området norr om Los Padres National Forest, väst om Sequoia/Sierra/Yosemite samt söder om "bay area" hela vägen ut mot kusten. Jag gillade skarpt Los Angeles men tror jag nöjer mig med att besöka det, jag gillade däremot skarpt de lite mindre städerna i det området, närheten till fantastisk natur lockar såklart också.

- Alicante med omnejd. Oj så tråkigt? Kanske, men jag har verkligen trivts i det området, framförallt staden under 10-talet besök och för Europa är det nog min enda nominering, även om Italien och Frankrike kanske kan leverera likvärdigt eller bättre så kan jag prata någorlunda Spanska och den med gott minne bland oss minns att jag gärna skulle vilja jobba i samband med flytten, så en viss förståelse kommer så klart underlätta.

Fantastisk kul tråd så här i Corona-tider när vi inte har så mycket resande att prata om!

Skål och trevlig helg!
 

VMIKAJ

Medlem
Vi kommer flytta ner till vårt hus i Baguio City, Filippinerna när pensionen börjar närma sig och bo där under vinterhalvåret och komma tillbaka till Sverige och vårt fritidshus under sommarhalvåret. Njuta av det härliga "svala" klimatet i bergen och dem fina stränderna i Filippinerna under vintern och dem härligt långa sommarkvällarna i Sverige. Samtidigt som man behåller tryggheten med billig sjukvård mm. här i Sverige.
 
Toppen