Senaste nytt

Hotell i Sverige med luftkonditionering

Robert flysas

Moderator
Lite gnällig idag, men..
Varför är det så dålig, eller ingen alls, ventilation på de flesta svenska hotell.
Rest runt lite i södra Sverige nu när värmen kommit och upplevt samma plåga som under ihållande värmeböljan för något år sedan
Utanför storstäderna är det i princip omöjligt hitta hotell med AC. Bott på Clarion, BW och Scandic m.fl. Med väldigt få undantag samma stekheta nätter utan någon som helst ventilation.I bästa fall en liten brummande fläkt. Öppna fönster hjälper inte, mest väsen från intilliggande uteserveringar samt mygg och annat otyg. Innebär svettiga, sömnlösa nätter.
Tyvärr är hotellbeskrivningarna på hotels.com och Booking inte speciellt informativa här.
Vi betalar runt 1.500kr/natt för att ligga och svettas. Skulle vi aldrig acceptera i södra Europa.

OK, inte största problemet vi har i dessa tider, vill bara "skriva av mig" efter tre heta hotell nätter .

Du skriver som jag alltid tänkt! Att komma till ett hotell, ta en dusch o känna sig fräsch....men hur länge varar det när det är så varmt inne ? Som när man lägger sig i sängen o känner att svetten kommer tillbaka. Detta är något jag ofta tänkt på, så bra du startade tråden.
 

Alf

Medlem
Lite gnällig idag, men..
Varför är det så dålig, eller ingen alls, ventilation på de flesta svenska hotell.
Rest runt lite i södra Sverige nu när värmen kommit och upplevt samma plåga som under ihållande värmeböljan för något år sedan
Utanför storstäderna är det i princip omöjligt hitta hotell med AC. Bott på Clarion, BW och Scandic m.fl. Med väldigt få undantag samma stekheta nätter utan någon som helst ventilation.I bästa fall en liten brummande fläkt. Öppna fönster hjälper inte, mest väsen från intilliggande uteserveringar samt mygg och annat otyg. Innebär svettiga, sömnlösa nätter.
Tyvärr är hotellbeskrivningarna på hotels.com och Booking inte speciellt informativa här.
Vi betalar runt 1.500kr/natt för att ligga och svettas. Skulle vi aldrig acceptera i södra Europa.

OK, inte största problemet vi har i dessa tider, vill bara "skriva av mig" efter tre heta hotell nätter .

Nej du är inte gnällig. Det är väl ett rimligt krav att ställa på ett modernt hotell. Även om det är gammalt går det att komplettera. Det är ju inte möjligt att öppna något fönster om du bor i stad med allt buller.

Tyvärr installeras inte AC i nyproducerade lägenheter i vårt land ännu. Man har ju i decennier pratat om global uppvärmning men ändå är det inte standard i nyproducerade hus. Jag är idag (+31) glad att jag förra året lät installera AC i en del av huset.
 

Mr.cake

Medlem
Det är väl fastighetsägarens ansvar att se till att tempraturer håller sig i en rimlig gräns för termisk komforthet om det är långvarigt. De flesta hotellen är det inte själva hotellet som är fastighetsägare utan något annat fastighetsföretag. Men ja, AC bör vara standard och något jag irriterar mig på när det blir varmt/kallt. Man ska inte behöva lida när man bor på hotell.
 

Robert flysas

Moderator
Nej du är inte gnällig. Det är väl ett rimligt krav att ställa på ett modernt hotell. Även om det är gammalt går det att komplettera. Det är ju inte möjligt att öppna något fönster om du bor i stad med allt buller.

Tyvärr installeras inte AC i nyproducerade lägenheter i vårt land ännu. Man har ju i decennier pratat om global uppvärmning men ändå är det inte standard i nyproducerade hus. Jag är idag (+31) glad att jag förra året lät installera AC i en del av huset.

Jag beställde 2 st värmepumpar till vårt hus, en i varje del, AC på sommaren o värme på vintern. Vi har haft en vecka med runt 30c och då är det skönt med att ha svalt inne samt lättare att sova:)
 

henrik l

Medlem
I södra europa är det snarare omvänt, man behöver AC större delen av året och framförallt under sommarmånaderna så man räknar hem investeringen.

Precis:D Lite OT. För dryga 20 år sedan satt jag och frös på enklare hotell på Sardinen i April. Däremot fanns det en ac installerad. Numera finns det ju aggregat som funkar som en klimatanläggning, svärföräldrarna på Sicilien har en sådan och det tackar jag för. December där utan värmekälla är inte kul, det är ju svårt att sitta i skriva på datorn om man måste ha handskar på sig:D
 
Toppen