Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

cantona

Medlem
Hej, min bokning är inställd. Har aldrig fått information om detta varken från Flygcity eller Brussels airlines. Avresan är från Kastrup så min fråga är om det är ARN här hemma som gäller eller i Danmark? Brussels hänvisar till Flygcity.
 

Tonton

Medlem
Hej, min bokning är inställd. Har aldrig fått information om detta varken från Flygcity eller Brussels airlines. Avresan är från Kastrup så min fråga är om det är ARN här hemma som gäller eller i Danmark? Brussels hänvisar till Flygcity.

Nu har vi inte all information - Vad är det som du vill uppnå?

Vare sig ARN eller den danska motsvarigheten kan hjälpa till att omboka dig, exempelvis.
 

Agö

Medlem
Hej, min bokning är inställd. Har aldrig fått information om detta varken från Flygcity eller Brussels airlines. Avresan är från Kastrup så min fråga är om det är ARN här hemma som gäller eller i Danmark? Brussels hänvisar till Flygcity.
Du ska skicka till den nämnd eller motsvarighet som finns i det land där avreseorten finns. I ditt fall Danmark. Kontaktuppgifter nedan.

upload_2020-6-22_17-20-22.png
 

Agö

Medlem
Är det ngn som har erfarenhet av att skicka ett ärende till danska ARN? Har de t.ex liknande tolkning som svenska ARN?
Ja och ja. Det är en synnerligen aktiv aktör (>än Allmänna Reklamationsnämnden) med betydligt bättre och större fokus på just flyg - sannolikt drivet av betydligt fler klagomål. Länken nedan går till deras särskilda sida för flygrelaterade ärenden.

Flypassager.dk
 

toer00

Medlem
I mitt fall har jag ett stort krav på Air Canada (AC). Har visserligen begärt kortreklamation, men om jag även skall skicka dom till ARN plus ev. KFM också, vilken blir då juridisk motpart AC's kontor i CPH...? Som nu inte verkar vara Företaget Air Canda Corp... utan ett ombud... Men de kan väl inte juridisk stå till svar i ersättnings fall...??

Air Canada Copenhagen K Reservation Office Address:
AIRLINE AND TRAVEL MARKETING A/S, Linnesgade 18, 1st Floor, DK-1361 Copenhagen K, DENMARK
https://airlines-airports.com/air-canada-reservation-office-in-copenhagen-k-denmark/

Någon som vet hur man riktar krav till bolag som saknar juridisk representation i EU?? Blir Corp HQ i Montreal som bli motpart då...?
 

Berglund

Medlem
I mitt fall har jag ett stort krav på Air Canada (AC). Har visserligen begärt kortreklamation, men om jag även skall skicka dom till ARN plus ev. KFM också, vilken blir då juridisk motpart AC's kontor i CPH...? Som nu inte verkar vara Företaget Air Canda Corp... utan ett ombud... Men de kan väl inte juridisk stå till svar i ersättnings fall...??
En stämning/kronofogdeansökan är något som kostar både tid och pengar. Nu kan man förvisso kräva kronofogdens avgifter utöver själva skulden men måste själv ligga ute med avgifterna under hela kravtiden och nedlagd tid får du aldrig tillbaka.

Innan du lägger ned tid, kraft och pengar på det, hade jag själv i samma läge lugnt lutat mig tillbaka, njutit av sommaren och inväntat resultatet av kortreklamationen. Goda chanser att den går igenom och därigenom besparar dig mycket besvär, kostnader och inte minst bortslösad tid.
 
Last edited:
Toppen