Senaste nytt

Vinbarer och restauranger i Zagreb

Bibinski

Medlem
Två vinintresserade som inte haft tillfälle att dricka speciellt mycket från Kroatien söker tips på stans bästa vinbarer och även andra dryckesrelaterade aktiviteter så som besök hos microbryggerier och liknande om det finns :) Önskar även tips på restauranger, jag hittar bara en stjärna i guiden men det behöver ju inte betyda något!

Tack på förhand :)
 

MTheC

Medlem
Jag kommer bara ihåg namnet på ett ställe som jag var på senaste gången i Zagreb: Bastion No 19, men de hade bra vinutbud, mycket lokalt/regionalt från mindre vinmakare.
 

Gizmokvack

Medlem
Har googlat som en galning efter en mycket trevlig restaurang där jag åt den godaste råbiff jag ätit i mitt liv.
Lite mer mot det yngre, moderna köket med otroligt bra tapas!

Helt omöjlig att hitta men efter att kollat genom gamla bilder och konsulterat med min fru upptäckte jag varför den är så svår att hitta... Den ligger visst i Belgrad..:oops:o_O
Men lider du av dåligt minne och åker till fel stad var restaurang Toro ett kul inslag.
Toro Serbia
 

Tomas E

Medlem
Jag hade tänkt tipsa om Basement Wine Bar på Tomićeva ul. 5, den lilla gatan där bergbanan går upp till övre staden/"kullen". Gott om kroatiska viner på glas och vinlista med en massa förklaringar kring landets vinområden o.s.v., så stället passade utmärkt för en vinnörd med begränsad erfarenhet av landets viner. Besökte den två gånger under samma resa hösten 2018.
Nu ser jag dock att Google anger att den är "permanent stängd" trots att webbsidan finns kvar: Basement - wine bar
På Facebook har de inte skrivit sedan januari: Basement - Home | Facebook
Man kan kanske hoppas att de bara har haft långstängt under Covid-19 och öppnar igen.

Några intryck annars är att Kroatien (i likhet med resten av gamla Österrike-Ungern) nog generellt är bättre på vita än röda viner. Dessutom var det lite oväntat vilka druvsorter som var bra. Bl.a. stötte jag på bra torra viner på Welschriesling, trots att den i Österrike anses vara en ointressant bulkdruva av neutral karaktär, som möjligen funkar i söta viner p.g.a. bra syra. Å andra sidan brukar länder med lång inhemsk vinmakartradition göra sina egna druvor bättre än nyimporterade internationella druvsorter.
 
Toppen