Senaste nytt

SJ årskort guld

Palazzi

Medlem
Med skatteverket är det alltid din bevisbörda... Men du yrkar och först om de avslår eller begär kompletterande info behöver du bevisa.

Jag föreslår att du gör så här. Varje gång du bokar hemresan med ditt årskort passar du på att ta en skärmbild på vad motsvarande resa kostar just då. Om summan av de biljetterna överstiger kortets pris, så yrkar du avdrag med kortet pris, annars använder du av summan av biljett-printarna. Skriv en sammanställning av hemrese-datumen (bokningstid, resdatum, pris) summera och bifoga som specifikation till ditt avdrag.

PS i båda fallen behöver det framgå att du rest med årskort och att du själv betalt det och att du inte fått ersättning av arbetsgivaren för årskortet.

Jag har tyvärr haft rätt mycket att göra med myndigheten (som jag ändå tycker är en av de mindre krångliga), så bevisbördan utifrån en kontroll förstår jag. Inte haft några problem, men ägt företag och arbetspendlat.
Det var nog latern som fick mig att ställa frågan, i något naivt hopp om att jag skulle slippa göra 600 printscreens/år, men enligt ditt tips är det kanske ändå enklast :)

Tack för den skattemässiga vägledningen; då hade jag uppfattat det korrekt när jag läste på :)
För att svara på din fråga så innebär de eventuella resorna en övernattning med möjligt avdrag för hemresa
 

henrik l

Medlem
Det blir automatiskt lugnare i 1Klass genom att antal platser per vagn är färre. Det har kanske inte så mycket att göra med vilka som åker där. :)

Instämmer helt, vill man jobba och ha det lugnt omkring sig är första klass generellt sett lugnare. Sedan kan man ju ha otur, om man inte väljer tyst avdelning, att hamna när någon som vill att hela vagnen skall höra mobilsamtalet.
 

mha321

Medlem
Instämmer helt, vill man jobba och ha det lugnt omkring sig är första klass generellt sett lugnare. Sedan kan man ju ha otur, om man inte väljer tyst avdelning, att hamna när någon som vill att hela vagnen skall höra mobilsamtalet.
Den oturen tycker jag man ganska ofta har även i tyst avdelning. Många som får plats där utan att veta om att det är tyst avdelning. Andra vet om och skiter I det. Men visst är sannolikheten lite lägre där, men inte jättemycket...
 

anjak

Medlem
Den oturen tycker jag man ganska ofta har även i tyst avdelning. Många som får plats där utan att veta om att det är tyst avdelning. Andra vet om och skiter I det. Men visst är sannolikheten lite lägre där, men inte jättemycket...
Problemet med tysta avdelningen är att toaletten ligger i den delen av vagnen och hamnar man nära den blir det vare sig speciellt tyst eller lugnt. Men gör man 90 resor per år har man ju tid på sig att hitta sin favoritplats.
 
Last edited:

Valley

Medlem
Jag har tyvärr haft rätt mycket att göra med myndigheten (som jag ändå tycker är en av de mindre krångliga), så bevisbördan utifrån en kontroll förstår jag. Inte haft några problem, men ägt företag och arbetspendlat.
Det var nog latern som fick mig att ställa frågan, i något naivt hopp om att jag skulle slippa göra 600 printscreens/år, men enligt ditt tips är det kanske ändå enklast :)

Tack för den skattemässiga vägledningen; då hade jag uppfattat det korrekt när jag läste på :)
För att svara på din fråga så innebär de eventuella resorna en övernattning med möjligt avdrag för hemresa

Skall du fakturera resorna eller ta upp dem i någon reseräkning?
Möjligheten finns ju också att söka förhandsbesked från SKV. Men det kan hända att det blir avslag för att frågan är av "ringa värde" och därmed inte intressant.
Har haft en lång diskussion själv med myndigheten i samband med projekt i Gbg där jag för en gångs skull kunde åka tåg.
Men jag insåg att det var självmord att köpa annat än löpande biljetter.
 

Palazzi

Medlem
Skall du fakturera resorna eller ta upp dem i någon reseräkning?
Möjligheten finns ju också att söka förhandsbesked från SKV. Men det kan hända att det blir avslag för att frågan är av "ringa värde" och därmed inte intressant.
Har haft en lång diskussion själv med myndigheten i samband med projekt i Gbg där jag för en gångs skull kunde åka tåg.
Men jag insåg att det var självmord att köpa annat än löpande biljetter.

Nej, köper nog bara kortet själv och önskar kompensation genom lön/arvode isf. Alltså motsvarande pendlingsbeloppet efter avdrag.

Men inga slutgiltiga besked från eventuell uppdragsgivare ännu, så detta är ett resonemang för ett förslag (som jag ämnar dela med arbetsgivare).
 

Valley

Medlem
Nej, köper nog bara kortet själv och önskar kompensation genom lön/arvode isf. Alltså motsvarande pendlingsbeloppet efter avdrag.

Men inga slutgiltiga besked från eventuell uppdragsgivare ännu, så detta är ett resonemang för ett förslag (som jag ämnar dela med arbetsgivare).

Det förslaget tror jag är det enklaste. Då slipper man bråka med myndigheter
 

Palazzi

Medlem
Eller om man hamnar bredvid en grupp onyktra tjänstemän på väg hem under fredagseftermiddagen.

Minns en man som dagspendlade mellan Göteborg och Stockholm (!!) när jag gjorde detsamma mellan Västerås och huvudstaden.

Han åkte första snabbtåget från Göteborg på morgonen och sedan regionaltåget (5h!) hem på eftermiddagen. Han motiverade valet just med att han slapp tjänstebabbel på eftermiddagarna och berusade gubbar på fredagarna. Klientelet verkar ha varit annan på regionaltåget därmed.

Han sov på övervåningens ”soffa” så att han hade ork att umgås med familjen någon timme innan han skulle sova igen.
I 12år hade han gjort samma sak.
 

Elias

Medlem
Minns en man som dagspendlade mellan Göteborg och Stockholm (!!) när jag gjorde detsamma mellan Västerås och huvudstaden.

Han åkte första snabbtåget från Göteborg på morgonen och sedan regionaltåget (5h!) hem på eftermiddagen. Han motiverade valet just med att han slapp tjänstebabbel på eftermiddagarna och berusade gubbar på fredagarna. Klientelet verkar ha varit annan på regionaltåget därmed.

Han sov på övervåningens ”soffa” så att han hade ork att umgås med familjen någon timme innan han skulle sova igen.
I 12år hade han gjort samma sak.

En "kompis"? ;) Hoppas du förstår referensen "det är inte killen i filmen som skrivit brevet":D
 
Toppen