Senaste nytt

Wizzair öppnar bas i St. Petersburg - linjer till Skandinavien

Palazzi

Medlem
Enligt Italienska medier (Wizz Air, nuova base a San Pietroburgo | TTG Italia) och Wizzairs egen bokningssida så finns det från September en ny bas i St. Petersburg med trafik till/från våra nordiska huvudstäder.

Priserna startar på 550kr T/R men vanligen ca det dubbla.

Åtminstone för svenskar finns förenklade visrumregler till St.Petersburg, och sedan hösten 2019 även E-visum om man reser en vecka eller kortare.
 

Palazzi

Medlem
Dom öppnar även bas i Dortmund. Wizzair är väldigt aggresiva i sin expansion nu.
Tack! Det visste jag inte.

Redan innan annonseringen av Dortmund, St Petersburg och Bacau (Rumänien) så hade de annonserat 88 linjer på 16 dagar. Plockar den av Ryanair lämnat lågt hängande frukten (iom att de valt att avvakta uppstart till givet datum).
 
  • Gilla
Reactions: Gus

mha321

Medlem
Tack! Det visste jag inte.

Redan innan annonseringen av Dortmund, St Petersburg och Bacau (Rumänien) så hade de annonserat 88 linjer på 16 dagar. Plockar den av Ryanair lämnat lågt hängande frukten (iom att de valt att avvakta uppstart till givet datum).
Säkerligen. Och Wizz är väl ockdå ett av de bolag som har haft allra mest "pengar på banken"? Perfekt slagläge för den som vågar - både mot Ryan och flera av legacy bolagen.
 

Palazzi

Medlem
Säkerligen. Och Wizz är väl ockdå ett av de bolag som har haft allra mest "pengar på banken"? Perfekt slagläge för den som vågar - både mot Ryan och flera av legacy bolagen.

Japp, läste någonstans att de hade eget kapital för att klara 1-2år utan någon trafik. Det säger väl iofs möjligen något om att de med halvdana arbetsvillkor slipper lönekostnader under given tid.
Med låga nettomarginaler (levandes på volymer), och möjlighet att kapa rörliga kostnader, så tär ju inte trafikuppehåll värst mycket på eget kapital. Detta insåg väl både Ryanair och Wizzair, men den förstnämnda tycktes inte ha förstått hur konkurrensen skulle utnyttja att man hade planen på marken.

Tror faktiskt att Wizzair har rätt bra möjligheter att springa om Ryanair på medellång sikt. Ryanairs tillväxt bromsas ju en hel del av Boeings leveransproblem och att de inte heller kan frångå leverantören då de vill hålla kostnader nere med enhetsflotta. Dels kan de inte expandera, men de får också en åldrande flotta som drar mer bensin än t.e.x. Wizzairs mer moderna flotta.
De flesta bolag som nämnts för eventuella konkurser verkar också flyga Airbus, så troligen flyttas Ryanair varken fram i väntekön eller kan köpa konkursboens flygplan.

Wizzairs intåg på traditionella flygplatser, istället för såsom Ryanair, kommer säkert också ytterligare skapa problem för bolag som Norwegian, Vueling och Easyjet.
Summerat så tror jag att Wizzair och Ryanair tillslut helt kommer äta upp detta "mellansegment". De traditionella bolagen närmar sig sakta den CASK som Norwegian, Vueling och Easyjet har, men de sistnämnda verkar inte närma sig Wizzair och Ryanairs.
Framförallt Easyjet kommer att få det tufft, där Norwegian och Vueling åtminstone är fredade på de medellånga/långa flyglinjer dit Wizzair och Ryanair inte vill gå.

Ett till bolag som verkar expandera, och hittat en hållbar nisch utan konkurrens från Ryanair och Wizzair är Volotea. Samma ULCC-modell som de två bolagen, men med A319 till orter som inte har passagerarunderlag för större flyg.
 
  • Gilla
Reactions: hco

fly4fun

Medlem
Läste nånstans att Wizz med sina 321or får lägre produktionskostnad än Ryanair med sina 738, tack vare 40 extra stolar.
 

Palazzi

Medlem
Läste nånstans att Wizz med sina 321or får lägre produktionskostnad än Ryanair med sina 738, tack vare 40 extra stolar.

Det kan nog ha varit jag, i tråden om att de öppnade en Milano-bas. Alternativt i den nyhetstext som jag då länkade :)
Annars har vi kanske bara läst samma text. Dock hade du bättre minne än mig, för jag hade glömt det om säteskapaciteten :)
 

tidyverse

Medlem
Samtidigt minskar de satsningen på basen i Kutaisi i Georgien. Bland annat försvinner rutten till Skavsta som skulle ha dragit igång nu i sommar. Tråkigt för de som hade sett fram emot direktflyg till Georgien.
 
Toppen