Den 17 juni meddelar ARN vägledande beslut som rör inställda resor
Sammanfattning
- Om ett flygbolag ställer in en flygresa så har resenären rätt till ombokning eller återbetalning av hela kostnaden för resan i kontanter. Återbetalning genom vouchers kan endast ske om resenären accepterar det skriftligen.
- Om en konsument själv avbokar en reguljärflygresa på grund av risk för smittspridning på resmålet så har hen inte rätt till återbetalning av biljettkostnaden om den bokade biljetten inte är återbetalningsbar.
- Det är flygbolaget som är ansvarigt för att betala tillbaka biljettkostnaden vid en inställd reguljärflygning även om biljetten köpts via en resebyrå.
Aktuellt | Allmänna reklamationsnämnden
- En resenär har rätt att avboka en paketresa och få tillbaka hela kostnaden för resan om det finns stor risk för människors hälsa på ett resmål. Det är konsumenten som ska bevisa att det fanns en sådan risk.
- Om en paketresa ställs in av arrangören har resenären rätt att snarast få tillbaka alla kostnaderna för resan. Denna rättighet kan inte avtalas bort.
Referat till de fem besluten finns publicerade här https://arn.se/om-arn/vagledande-beslut/
Så istället för att vänta på pengar från resebyrå bör jag kontakta LOT i mitt fall, för att försöka få tillbaka pengar direkt från dem?