Senaste nytt

Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona?

ldmnt

Medlem
Den 17 juni meddelar ARN vägledande beslut som rör inställda resor

Sammanfattning




    • Om ett flygbolag ställer in en flygresa så har resenären rätt till ombokning eller återbetalning av hela kostnaden för resan i kontanter. Återbetalning genom vouchers kan endast ske om resenären accepterar det skriftligen.



    • Om en konsument själv avbokar en reguljärflygresa på grund av risk för smittspridning på resmålet så har hen inte rätt till återbetalning av biljettkostnaden om den bokade biljetten inte är återbetalningsbar.
    • Det är flygbolaget som är ansvarigt för att betala tillbaka biljettkostnaden vid en inställd reguljärflygning även om biljetten köpts via en resebyrå.



    • En resenär har rätt att avboka en paketresa och få tillbaka hela kostnaden för resan om det finns stor risk för människors hälsa på ett resmål. Det är konsumenten som ska bevisa att det fanns en sådan risk.
    • Om en paketresa ställs in av arrangören har resenären rätt att snarast få tillbaka alla kostnaderna för resan. Denna rättighet kan inte avtalas bort.

      Referat till de fem besluten finns publicerade här https://arn.se/om-arn/vagledande-beslut/
Aktuellt | Allmänna reklamationsnämnden

Så istället för att vänta på pengar från resebyrå bör jag kontakta LOT i mitt fall, för att försöka få tillbaka pengar direkt från dem?
 

MTheC

Medlem
Det är flygbolaget som är ansvarigt för att betala tillbaka biljettkostnaden vid en inställd reguljärflygning även om biljetten köpts via en resebyrå.
Aktuellt | Allmänna reklamationsnämnden
Väntat och välkommet beslut. Tror kanske inte detta förändrar så mycket i hur flygbolagen kommer agera, men gör det ju förhoppningsvis enklare att få rätt i ARN. Sen är det ju en annan sak att få ut pengar. Så risken är väl att det blir att man begär återbetalning hos flygbolaget, de ignorerar det, man tar det till ARN, vinner där, flygbolaget fortsätter ignorera det, man får stämma dem, vinner det, flygbolaget betalar inte och så får man sen vända sig till KFM för att begära verkställighet. Skulle kunna ta ca 2 år :)
 

toer00

Medlem
Kan man stämma ett flygbolag som inte har kontor i Sverige i Svensk Domstol? Typ AC...stämma dem i Svensk eller Dansk domstol (AC har kontor i Danmark)..??
 

toer00

Medlem
Väntat och välkommet beslut. Tror kanske inte detta förändrar så mycket i hur flygbolagen kommer agera, men gör det ju förhoppningsvis enklare att få rätt i ARN. Sen är det ju en annan sak att få ut pengar. Så risken är väl att det blir att man begär återbetalning hos flygbolaget, de ignorerar det, man tar det till ARN, vinner där, flygbolaget fortsätter ignorera det, man får stämma dem, vinner det, flygbolaget betalar inte och så får man sen vända sig till KFM för att begära verkställighet. Skulle kunna ta ca 2 år :)

KFM makes the hardest airline humble...
 

MTheC

Medlem
Kan man stämma ett flygbolag som inte har kontor i Sverige i Svensk Domstol? Typ AC...stämma dem i Svensk eller Dansk domstol (AC har kontor i Danmark)..??
Tyvärr lite svårt att ge ett helt rakt svar på det men ska försöka ge lite vägledning (ska dock erkänna att det snart är 20 år sedan min juristexamen och har inte direkt praktiserat flitigt inom detta område). Det som blir frågan är om en svensk domstol anser sig behörig att pröva tvisten, generellt så bör så vara fallet om resan utgår från Sverige då det finns en tillräcklig koppling till Sverige. Om jag minns det rätt så är väl dock ditt flyg med AC inte från Sverige utan du har anslutningsflyg innan så finns en risk att de inte skulle se sig som behöriga (vill minnas att det finns något fall med Swiss där det var en svensk som köpt resa, via svensk resebyrå men avreseorten var ej i Sverige och tingsrätten då ej såg sig behörig att pröva tvisten). Är ju dock långt ifrån klart att så skulle vara fallet så kan ju vara värt ett försök.

Det finns kanske större möjlighet att försöka sig på kortreklamation, om den nekas skicka in det till ARN (och begära ersättningen från banken). Jag har skickat ARNs utslag till AmEx idag då de tidigare envist hävdat att man som konsument ska vända sig till resebyrån...
 

ZZZebra

Medlem
Jag har skickat ARNs utslag till AmEx idag då de tidigare envist hävdat att man som konsument ska vända sig till resebyrån...

ARNs utslag är ju inte nytt utan är väl mer eller mindre bara en upprepning för att konsumenter skall ta vara på sina rättigheter och inte "luras" in att ta något de egentligen inte vill ha.

Men är det någon som sett vilket belopp man skall få tillbaka från flygbolaget?

Det kan ju mycket väl vara så att resenären betalar 5.500 SEK för en biljett hos resebyrån men bara 5.000 SEK går vidare till flygbolaget. Resten har resebyrån tagit i olika avgifter. Vad flygbolaget fått betalt från resebyrån har resenären ju ingen chans att kontrollera.

Teoretiskt skulle det ju även kunna vara så att flygbolaget inte ens fått betalt ännu. Tänker mig en resebyråbokning som görs 1-2 dagar före avresa, resan ställs in från flygbolaget innan resebyrån betalat flygbolaget.

Så jag förstår delvis flygbolagen i det läget, även om jag fullt ut stödjer att konsumenterna inte skall tvingas låna ut pengar till bolagen.
 

MTheC

Medlem
ARNs utslag är ju inte nytt utan är väl mer eller mindre bara en upprepning för att konsumenter skall ta vara på sina rättigheter och inte "luras" in att ta något de egentligen inte vill ha.

Men är det någon som sett vilket belopp man skall få tillbaka från flygbolaget?

Det kan ju mycket väl vara så att resenären betalar 5.500 SEK för en biljett hos resebyrån men bara 5.000 SEK går vidare till flygbolaget. Resten har resebyrån tagit i olika avgifter. Vad flygbolaget fått betalt från resebyrån har resenären ju ingen chans att kontrollera.

Teoretiskt skulle det ju även kunna vara så att flygbolaget inte ens fått betalt ännu. Tänker mig en resebyråbokning som görs 1-2 dagar före avresa, resan ställs in från flygbolaget innan resebyrån betalat flygbolaget.

Så jag förstår delvis flygbolagen i det läget, även om jag fullt ut stödjer att konsumenterna inte skall tvingas låna ut pengar till bolagen.
Tror du missat något om du inte ser det som något nytt. Det har från flera flygbolag och även nu från AmEx framfört att nuvarande situation gör att reglerna inte gäller - ARN fastslår ju nu (visserligen inget bindande så inte säkert det gör att de ger med sig).

Det finns säkert tillfällen då bolagen inte fått pengarna men som du säkert noterat handöar de flesta fall inte om det utan att flygbolagen beter sig illa mot konsumenterna (och ofta mot resebyråerna också). Om flygbolaget skulle framfört att de ännu inte fått pengarna hade de säkert kunna tas in i bedömningen men verkar ju inte vara det som är problemet här.

Jag hade haft större förståelse om man från flygbolagens sida sagt att självklart tar vi emot din begäran om återbetalning men det kommer ta lite längre tid. Att bara vägra är ju det som är problemet. Tycker tyvärr att de flesta flygbolag hanterar situationen helt förkastligt men självklart ok att ha olika syn på det - jag har mest svårt för att de ljuger, avsiktligt bryter mot gällande regler och öven försöker lura folk att acceptera vouchers (har hjälpt många bekanta där de bara erbjuds voucher).
 

fly4fun

Medlem
Kan man stämma ett flygbolag som inte har kontor i Sverige i Svensk Domstol? Typ AC...stämma dem i Svensk eller Dansk domstol (AC har kontor i Danmark)..??
Vill minnas att ett flygplan tillhörande ett utlänskt flygbolag beslagtogs på svensk flygplats för nått år sedan efter att en kund vunnit mot flygbolaget i svensk domstol och flygbolaget inte betalat.
 

toer00

Medlem
Kan ju ge en liten uppdatering om hur det har gått när jag har reklamerat några olika resor bokade via resebyrå. Ett köp gjort med SAS Mastercard via SEB funkade utan problem, den verkar vara i processen nu.

American Express var dock en helt annan övning, fick besked att de har nya riktlinjer och att de inte tar emot några kortreklamationer för köp gjorda via tredjepart (dvs resebyrå). När jag stod på mig var beskedet att deras avtal med flygbolagen stoppar det. Jag pushade dock och frågade hur deras avtal med flygbolagen går före min rätt att reklamera enligt konsumentkreditlagen (§29) - fick då flera undanflykter kring att jag måste kontakta resebyrån (i samtiga fall har jag kontaktat både resebyrå och flygbolag) samt att corona-läget gör att de inte kan acceptera denna typ av reklamationer och att det ställningstagandet accepterats av myndigheterna (erbjöd mig att skicka länk till konsumentverkets information där de just säger att inget ändrats och även nämner att rätten till kortreklamation är oförändrad). Efter lång diskussion så tog de emot reklamationen men meddelade också att de kommer kontakta mig i nästa vecka då de inte får hantera denna typ av ärenden längre.

Ska bli intressant att se hur de väljer att hantera det, förstår att AmEx vill undvika att sitta med problemet här men besviken att de försöker ljuga (eller i vart fall misleda) kring vad som gäller. Inte varje dag jag upplever att jag får bättre service av SEB än AmEx.

Köpet du gjorde med SAS Mastercard, har du fått svar på reklamationen?
 
Toppen