Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

lilly k

Medlem
Om du redan har köpt biljetten är det för sent. Du måste boka via telefon och i samband med det lägga till tjänsten - går inte att boka online eller lägga till i efterhand.

Om det inte är plus saver är ett alternativ att boka av den du har och boka ny på samma avgång kanske?

Tack för återkoppling! Ja, tyvärr är redan biljetten inköpt, innan Corona var aktuellt. Får se hur läget är i slutet av september helt enkelt.
 

Jönsson

Medlem
Om det nu är smitta man är rädd för när man flyger, så är det inte inandningsluften man ska oroa sig för. Inga HEPA-filter i världen tar bort droppar frön en hostning, en utandning eller en nysning. Inge HEPA-filter tar heller bort diverse mikroorganismer som sprids via direkt eller indirekt kontakt. Så visst, luftkvaliteten i ett flygplan är rätt bra. Ett resultat kanske från ombordrökningens tid. Men det gör inte den trånga miljön ombord och vid på- och avstigning helt smittriskfri. Kanske ett försök av KLM att få tillbaka några av sina mest försiktiga kunder. ;)
 

lucasd

Medlem
Om det nu är smitta man är rädd för när man flyger, så är det inte inandningsluften man ska oroa sig för. Inga HEPA-filter i världen tar bort droppar frön en hostning, en utandning eller en nysning. Inge HEPA-filter tar heller bort diverse mikroorganismer som sprids via direkt eller indirekt kontakt. Så visst, luftkvaliteten i ett flygplan är rätt bra. Ett resultat kanske från ombordrökningens tid. Men det gör inte den trånga miljön ombord och vid på- och avstigning helt smittriskfri. Kanske ett försök av KLM att få tillbaka några av sina mest försiktiga kunder. ;)
De flesta flygplan (typ Airbus och Boeing) har utblåset i taket/under hatthyllorna och utsug vid golvet. Det gör också att partiklar troligtvis trycks ner ganska snabbt, i jämförelse med i ett vanligt rum - exempelvis. Eller tänker jag fel?

Spontant skulle jag tro att det är större risk att bli smittad påväg till/från flygplatsen eller vid ombordstigningen än vad det faktiskt är under själva flygningen. Men självklart - om någon som nyser står upp och nyser över folk som sitter är det ju inte bra.

Hur det fungerar på flygplan från andra tillverkare vet jag inte.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Hur det fungerar på flygplan från andra tillverkare vet jag inte.
Det vet inte jag heller och jag kan verkligen inte alla modeller och tillverkare. Däremot har jag väldigt svårt att tänka mig att det skulle fungera så särdeles annorlunda på något annan modell än vad du redan så bra beskrivit, att luften kommer in ovanifrån och sugs ut underifrån. Om man för ett ögonblick funderar på den omvända processen skulle det innebära att damm och annan smuts på golvet skulle virvla upp i tid och otid. Det verkar inte praktiskt eller önskvärt och därför tänker jag att det nog fungerar ganska lika på de allra flesta tillverkare och olika modeller.
 

Fredrik

Medlem
Är det något av dessa länder som spärrar Sverige eller är det samma som släpper in oss? Det ser onekligen ut som att UD öppnar för bara de som redan öppnat för oss.
 

SK989

Medlem
Såg inte att det postats än, så:
UD ändrar avrådan – fritt fram att resa utomlands i juni
Expressen "avslöjar" att UD kommer ta bort avrådan till vissa länder redan 30 juni. Ingen officiell info än, utan bara rykten.
Länderna som listas är:
  • Grekland
  • Kroatien
  • Spanien
  • Italien
  • Portugal
  • Slovenien
  • Frankrike
  • Island
  • Belgien
  • Schweiz
  • Luxemburg
Bra om avrådan ändras men om det blir som Expressen skriver tycker jag det är lite konstigt. Då skulle UD alltså fortsatt avråda för resor till bl.a. Danmark och Åland men inte till Belgien. Det är ologiskt enligt min mening.
 
Toppen