Senaste nytt

Svea Ekonomi lanserar bank och debetkort

pedantic

Medlem
Nu snackar vi ändå lite.
  • Resten av resan behöver inte vara betald med kortet för att hyrbilsförsäkringen ska vara giltigt (förutsatt att man betalar bilhyran 100% med kortet)
  • Jag ser inga begränsningar i maxvärde på hyrbilen (vilket både I4CH och Amex har)

Det kanske ändå är värt att kika på detta kortet...
Vissa av hyrbilsbolagen brukar kräva att man betalar bilhyran och tillhörande reservation för självrisk med ett kreditkort. :(

Har någon varit med om att man kan dela upp det så att man betalar själva bilhyran med ett debitkort (Sveakortet) och sen reservationen för självrisken på ett kreditkort (Amex eller SAS MasterCard)?
 
  • Gilla
Reactions: hco
Lite slarvigt skrivna försäkringsvillkor.

10.1 Vad försäkringen gäller för
Försäkringen gäller om du hyr bil, vespa eller moped av auktoriserad uthyrningsfirma utomlands och den blir skadad eller stulen.

10.2 Begränsningar och undantag
Försäkringen gäller inte för vespa över 100 cc.

Förmodligen menar man skoter och inte Vespa, eftersom Vespa är ett italienskt varumärke tillhörande Piaggio. Jag har aldrig sett en Vespa för uthyrning (finns säkert någonstans i Italien) men däremot många asiatiska varumärken. Visst, ”Vespa” har varit synonymt med skoter i Sverige men det känns inte rätt när det står fel i en avtalstexten.
 

palmen

Moderator
Det här är väl ett av få kostnadsfria debetkort? Att ha ett debetkort så man vet att man kan göra tex kontantuttag eller valutaväxling utan att betala räntor tycker åtminstone jag om. Sen hur många gånger jag använder det är en annan sak...
Till det använder jag Revolut för att ta ut pengar utan ränta från saldot på kortet. Ingen avgift eller valutapåslag och Revolut är också gratis.
Går även att använda Curve om det är viktigt med uttag, även om det inte är ett debet kort. Båda dessa kort är bättre än Svea kortet för detta ändamål.
 

Morgan

Medlem
Till det använder jag Revolut för att ta ut pengar utan ränta från saldot på kortet. Ingen avgift eller valutapåslag och Revolut är också gratis.
Går även att använda Curve om det är viktigt med uttag, även om det inte är ett debet kort. Båda dessa kort är bättre än Svea kortet för detta ändamål.

Jag kanske är gammaldags, men tycker idén med att ha pengarna på ett svenskt konto är tilltalande, dvs Revolut, är jag lite skeptisk till.
Curve har beloppsgränser som är rätt låga, åtminstone för mig med Legacy Black-varianten.
 

igelkotten

Medlem
Jag kanske är gammaldags, men tycker idén med att ha pengarna på ett svenskt konto är tilltalande, dvs Revolut, är jag lite skeptisk till.
Curve har beloppsgränser som är rätt låga, åtminstone för mig med Legacy Black-varianten.

Känns inte som ett särskilt tungt argument.... Jag skulle personligen ha större tillit till den brittiska tillsynsmyndigheten FCA, än den svenska Finansinspektionen. Om du är orolig över att dina pengar kommer försvinna.
 
Känns inte som ett särskilt tungt argument.... Jag skulle personligen ha större tillit till den brittiska tillsynsmyndigheten FCA, än den svenska Finansinspektionen. Om du är orolig över att dina pengar kommer försvinna.

Jag håller inte riktigt med, och det har inget att göra med den relativa kompetensen hos FCA kontra FI, utan bara att de flesta nog har bättre möjligheter att göra korrekta riskavvägningar inom sitt eget land, än något annat. De flesta (svenskar) vet nog mer om vilka rättsprinciper som gäller, vilka skydd som finns för olika produkter och vilka företag som är ute i gråzonen inom Sverige, än i Storbritannien. Och om någonting går väldigt fel, så har man nog bättre möjligheter att kräva sin rätt när man har sitt eget lands domstolar och myndigheter att kommunicera med.

Jag själv är inte orolig för Revolut, men tycker inte det är orimligt att prioritera något som känns säkrare, inte nödvändigtvis för att det är en bättre produkt utan bara för att man har ett bättre kunskapsläge.
 

palmen

Moderator
Jag kanske är gammaldags, men tycker idén med att ha pengarna på ett svenskt konto är tilltalande, dvs Revolut, är jag lite skeptisk till.
Curve har beloppsgränser som är rätt låga, åtminstone för mig med Legacy Black-varianten.
Jag har mina pengar på svenska konton, men när jag behöver ta ut kontanter (vilket är extremt sällan), så för jag över summan till Revolut och tar ut från kortet. Jag skulle personligen inte stoppa in några större summor på Revolut som bara ligger där, men när kortet ska användas så ser jag till att sätta in pengar.
 

Morgan

Medlem
Känns inte som ett särskilt tungt argument.... Jag skulle personligen ha större tillit till den brittiska tillsynsmyndigheten FCA, än den svenska Finansinspektionen. Om du är orolig över att dina pengar kommer försvinna.

Svea har insättningsgaranti, vilket inte Revolut har. Så FCA kontrollerar typ att Revolut separerar klientmedel från egna medel.

"Den brittiska insättningsgarantin täcker inte dina pengar eftersom kontot som du har hos oss är ett konto för elektroniska medel (inte ett bankkonto)"
Är mina pengar säkra? | Revoluts hjälpcenter | Revolut SE
 
Toppen