Senaste nytt

MTR Express gör kupp mot SJ

Palazzi

Medlem
Update: Tåglistan har uppdaterats inför ett samrådesmöte, till vilken kallelse utgick igår.

Vi vet nu att Mtrx INTE blir Flixtrain. Åtminstone inte i första hand, för vi vet ju inte om de ändå släpps in i bokningssystemet. Inte heller verkar Snälltåget inblandande i Göteborgs-linjen, vilket vi också fick bekräftat ovan.

Det operatörsnamn man tidigare använt i ansökan "FLIX" har ersatts med "HR" vilket innebär Hector Rail. Trafikstart står kvar som 9:e December i år, medan linjen mellan Stockholm och Malmö fortsatt har operatörsnamn FLIX och är schemalagt till Mars.

Vi fick ju Snälltågets dementi ovan, men jag finner det mycket märkligt om Flixtrain ämnar utmana Snälltåget på Stockholm-Malmö istället för att samarbete med densamme. Speciellt med tanke på att Snälltåget har prisnivåer inte ens Flix borde kunna kapa. Kanske är det strandade diskussioner, om detta, som gör att man skjuter på trafikstart tills Mars.

Vagnarna är fortsatt ett olöst mysterium.
Inga STH200 finns förutom de som Snälltåget äger, och tiden för den snabbaste avgången är angiven som 3h22min men övriga ca. 3h30min.
Mellan 10-20min långsammare än MTR och 20-30min långsammare än X2000.

20-30min snabbare än SJ Intercity 105 som kör med STH160-vagnar. Trots att det inte är mycket tid så tror jag (vet ej säkert) att det inte går att köra på 3.20-3.30 med en STH160 ens utan stopp? @Hachans och @TrainyMcTrainFace kanske kan elaborera kring detta.
Om det är teoretiskt möjligt så kanske de överraskar, utan stopp, och låter SKJB köra gröna tågets vagnar.

Det rimliga alternativet, som dock ändå är oväntat, är dock att man köpt vagnar från kontinenten. Svårt att se att utföraren skulle stå för den finansiella risken gentemot att få komma in i Flixbus bokningsystem. Fjärde juli kan vi få veta (preliminär tågplan), men det är möjligt att vi får vänta ända tills öppen bokning för att veta svaret.
 
Update: Tåglistan har uppdaterats inför ett samrådesmöte, till vilken kallelse utgick igår.

Vi vet nu att Mtrx INTE blir Flixtrain. Åtminstone inte i första hand, för vi vet ju inte om de ändå släpps in i bokningssystemet. Inte heller verkar Snälltåget inblandande i Göteborgs-linjen, vilket vi också fick bekräftat ovan.

Det operatörsnamn man tidigare använt i ansökan "FLIX" har ersatts med "HR" vilket innebär Hector Rail. Trafikstart står kvar som 9:e December i år, medan linjen mellan Stockholm och Malmö fortsatt har operatörsnamn FLIX och är schemalagt till Mars.

Vi fick ju Snälltågets dementi ovan, men jag finner det mycket märkligt om Flixtrain ämnar utmana Snälltåget på Stockholm-Malmö istället för att samarbete med densamme. Speciellt med tanke på att Snälltåget har prisnivåer inte ens Flix borde kunna kapa. Kanske är det strandade diskussioner, om detta, som gör att man skjuter på trafikstart tills Mars.

Vagnarna är fortsatt ett olöst mysterium.
Inga STH200 finns förutom de som Snälltåget äger, och tiden för den snabbaste avgången är angiven som 3h22min men övriga ca. 3h30min.
Mellan 10-20min långsammare än MTR och 20-30min långsammare än X2000.

20-30min snabbare än SJ Intercity 105 som kör med STH160-vagnar. Trots att det inte är mycket tid så tror jag (vet ej säkert) att det inte går att köra på 3.20-3.30 med en STH160 ens utan stopp? @Hachans och @TrainyMcTrainFace kanske kan elaborera kring detta.
Om det är teoretiskt möjligt så kanske de överraskar, utan stopp, och låter SKJB köra gröna tågets vagnar.

Det rimliga alternativet, som dock ändå är oväntat, är dock att man köpt vagnar från kontinenten. Svårt att se att utföraren skulle stå för den finansiella risken gentemot att få komma in i Flixbus bokningsystem. Fjärde juli kan vi få veta (preliminär tågplan), men det är möjligt att vi får vänta ända tills öppen bokning för att veta svaret.

Det jag vet om vagnarna är att samma vagnar som vi, Snälltåget kör med finns 23 st kvar nere på kontinenten som Hector Rail köpte 2013, vad jag tror själv är att Flixtrain kommer köpa och köra med dessa.
 

Palazzi

Medlem
Det jag vet om vagnarna är att samma vagnar som vi, Snälltåget kör med finns 23 st kvar nere på kontinenten som Hector Rail köpte 2013, vad jag tror själv är att Flixtrain kommer köpa och köra med dessa.

Det hade jag inte koll på! Tackar för det.. Känns rätt självklart isf :)

Antar att Hector inte sköter själva ombordsservice mm, så blir intressant om Flix väljer att lära sig eller tar in underleverantör i vanlig ordning :)
 

Palazzi

Medlem
Det jag vet om vagnarna är att samma vagnar som vi, Snälltåget kör med finns 23 st kvar nere på kontinenten som Hector Rail köpte 2013, vad jag tror själv är att Flixtrain kommer köpa och köra med dessa.

Googlade mig fram till detta i holländska medier, och vet inte hur det ska tolkas:

"After the bankruptcy of Locomore, the carriages are transferred to FlixTrain. In the spring of 2017, a total of 19 coaches will be sold by Hector Rail to Transdev Sverige. The coaches have been overhauled by Atelierele CFR. The coaches are used on the Malmö - Stockholm (- Åre) connection in the Snalltåget services. The other Hector Rail coaches were also sold. NER Reisen bought seven carriages, SVG Schienenverkehrsgeselschaft bought 6 and the last carriage was sold to Leo Express"
 
Toppen