Senaste nytt

SAS aktier

Plus

Medlem
Gillar inte följande:

”Maintain CPH as main long haul hub, right-size selective routes from OSL/ARN with A321LR”
 

M.K

Medlem
Det har jag spekulerat om tidigare här på BC att SAS trots flygskatter och allmänt flygfientlig politik ändå behåller en långlinje, SK903 från ARN, men med A321LR.

A330/A350 från Köpenhamn dit trafiken fokuseras longhaul. Processen snabbas nu upp pga den tuffa ekonomiska situationen till följd av viruset.
 

ZZZebra

Medlem
Under 2019 var det ca 280.000 resenärer från Arlanda till New York, borde ju vara underlag för större än en A321 kan man tycka.

Frågan är hur trogna resenärerna är till SAS? Erbjuder SAS ett "sämre" utbud med sämre frekvens, mellanlandning i CPH eller narrow-body från OSL/ARN så kanske detta ses som en möjlighet av andra (amerikanska) bolag att fånga upp efterfrågan. Tänker på tidigare sommartrafik som man kanske gör nya försök med.

Men 10.000-kronorsfrågan är väl när efterfrågan normaliseras, prognoserna säger ju flera år.
 

mha321

Medlem
Under 2019 var det ca 280.000 resenärer från Arlanda till New York, borde ju vara underlag för större än en A321 kan man tycka.

Frågan är hur trogna resenärerna är till SAS? Erbjuder SAS ett "sämre" utbud med sämre frekvens, mellanlandning i CPH eller narrow-body från OSL/ARN så kanske detta ses som en möjlighet av andra (amerikanska) bolag att fånga upp efterfrågan. Tänker på tidigare sommartrafik som man kanske gör nya försök med.

Men 10.000-kronorsfrågan är väl när efterfrågan normaliseras, prognoserna säger ju flera år.
Min gissning är att det är just efterfrågan. Hade vi inte haft covid tror jag 330 hade blivit kvar på just new york (och Chicago), där var såpass mycket underlag och det är relativt korta. På kort sikt står John valet mellan A321 eller inget alls (byte I cph).
 

011430121

Medlem
Under 2019 var det ca 280.000 resenärer från Arlanda till New York,
Det är genomsnitt knappt 770 personer om dagen, så det är inte antalet som flyger direkt mellan dessa världsmetropoler

På sommaren under ca 90 dagar flyger UA med en Boeing 757 den tar väl runt 160 pax där erbjuds det totalt 14,500 platser, vet inte hur många flygningar Norwegian gjorde.
Ponera att SAS flög 365 dagar med en beläggning med en maskin som har kapacitet med 260 stolar så blir det 95,000 stolar
Detta gör att nästan hälften flyger inte direkt.
 

Plus

Medlem
Det är genomsnitt knappt 770 personer om dagen, så det är inte antalet som flyger direkt mellan dessa världsmetropoler

På sommaren under ca 90 dagar flyger UA med en Boeing 757 den tar väl runt 160 pax där erbjuds det totalt 14,500 platser, vet inte hur många flygningar Norwegian gjorde.
Ponera att SAS flög 365 dagar med en beläggning med en maskin som har kapacitet med 260 stolar så blir det 95,000 stolar
Detta gör att nästan hälften flyger inte direkt.

Statistiken som ZZZebra skrev är resenärer som reser direkt mellan Stockholm och NYC.
Skulle man lista pax som transfererar på vägen blir siffran högre.

Plus att resenärsststistik räknar alltid med avg. Samt ankommande. Så du får dubbla dina siffror.
 

Homer

Medlem
HSBC SÄNKER REK TILL MINSKA (BEHÅLL)
Riktkursen sänkts från 8,80 kr till 5,00 kr. Aktien stängde på 9,54 kr på måndagen.

Banken pekar i analysen bland annat på att SAS har ett negativt kassaflöde om 500-700 miljoner kr per månad och menar att det illustrerar det kapitalbehov bolaget står inför.

”Vi är oroliga för en eventuell utspädning och en långsam återhämtning”, skriver HSBC.

Sparebank 1 Markets sänker SAS till sälj (neutral), riktkurs 4 kronor - BN (Finwire)
2020-06-04 12:46
Sparebank 1 Markets sänker SAS till sälj (neutral), riktkurs 4 kronor - BN
 
Last edited:

011430121

Medlem
Upp 3,6% idag
C86A5032-527D-4A77-85E0-7A0DF353DA27.png

Samt lite råd från analytiker som säger sälj!
Källa Dagens Industri
Analyshus: Sälj SAS-aktien innan framtida utspädning
 
Toppen