Senaste nytt

Amex och Eurobonus statuspoäng

JoNi

Medlem
Jag har ett elitkort som ska ge 20.000 extra statuspoäng varje år. Jag har sett i kontoaktiviteten på Eurobonus att 20.000 kommit, 20.000 har tillgodoräknats i grafen där man räknar flyg och poäng, men mitt poängsaldo har inte ökats på med 20.000 poäng. Jag ringde SAS som inte ser poängen (alls) så jag kontaktade amex som säger de tilldelat 20.000 poäng den 25e maj, vilket jag ser på kontoaktiviteten på eurobonus... Amex säger det kan ta upp till 3 veckor innan det syns men jag ser ju på alla ställen utom att de inte tilldelat mig poängen...
Någon som har något tips eller är det bara att vänta de tre veckorna och hoppas?
 
Last edited:
Jag har ett elitkort som ska ge 20.000 extra statuspoäng varje år. Jag har sett i kontoaktiviteten på Eurobonus att 20.000 kommit, 20.000 har tillgodoräknats i grafen där man räknar flyg och poäng, men mitt poängsaldo har inte ökats på med 20.000 poäng. Jag ringde SAS som inte ser poängen (alls) så jag kontaktade amex som säger de tilldelat 20.000 poäng den 25e maj, vilket jag ser på kontoaktiviteten på eurobonus... Amex säger det kan ta upp till 3 veckor innan det syns men jag ser ju på alla ställen utom att de inte tilldelat mig poängen...
Någon som har något tips eller är det bara att vänta de tre veckorna och hoppas?
Allt verkar vara i ordning. De 20000 poängen räknas bara mot status, du kan inte använda poängen till något annat. De ska inte öka ditt extrapoängsaldo.
 

JoNi

Medlem
Ah jag som trodde man fick 20.000 poäng också som man kunde använda för att resor. Det är alltså enbart för statushöjande? Vet du om de inte heller räknas för flypremium då?
 

mha321

Medlem
Ah jag som trodde man fick 20.000 poäng också som man kunde använda för att resor. Det är alltså enbart för statushöjande? Vet du om de inte heller räknas för flypremium då?
Enbart statushöjande, och räknas inte mot fly premium.
 

Tonton

Medlem
@JoNi - jag skrev detta inlägg häromdagen - det kanske hjälper

(tryck på bilen uppåt vid mitt namn så kommer du till inlägget och ser bilden också)

Det där med Status- ,Bas- och extrapoäng brukar vara svårt att förklara. Det har diskuterats många gånger här på forumet på hur man bör förklara det. Bland annat finns denna tråden om detta: https://www.businessclass.se/forum/threads/jämförelse-av-eurbonuspoäng-och-en-fårhage.32078/

För ett tag sedan gjorde jag nedan bild till min mor. Det för att på ett relativt enkelt sätt förklara hur Eurobonussystemet fungerar med sina poäng.

Kort förklaring av bilden - Alla poäng som passerar den röda linjen räknas mot status (20k EBS, 45k EBG, 90k EBD). Det är dock enbart poängen som ramlar ner i skålen som man kan använda för exempelvis att boka bonusresor eller handla mat och dryck ombord på planen.

Visa bifogad bild 109663
 
Toppen