Senaste nytt

Är transit landvägen till Kastrup nu tillåten?

Johan Gott

Medlem
Jag har vänner som bor i USA, de är ett gift par:

Hon har ett svensk och ett amerikanskt pass.

Han har bara amerikanskt pass.

Hennes svenske far har avlidit och de vill komma till sydsverige på begravning i slutet av juni.

De hade en bokning till ARN men flighten är inställd och de är ombokade till CPH istället.

Nu undrar de om de båda kan komma in i Danmark för att ta tåget till Malmö?

Kan de sedan resa samma väg hem till USA igen i mitten på juli?

Vad jag kan se så borde det gå bra för henne men hur går det för honom som är amerikan?
 

NyfikenGrau

Medlem
Transit har varit totalt förbjudet. Inresa har stoppats vid gränsen, spelade ingen roll vart du var på väg.

Ok ja det kan vara så att jag övertolkat för att just jag har haft medborgarskap S och bostadsort D så jag har kunnat resa i båda riktningarna några veckor iaf, även via Danmark. Men men, verkar ju ha lättats nu även för nöjesresor.
 

fcx

Medlem
Jag har vänner som bor i USA, de är ett gift par:

Hon har ett svensk och ett amerikanskt pass.

Han har bara amerikanskt pass.

Hennes svenske far har avlidit och de vill komma till sydsverige på begravning i slutet av juni.

De hade en bokning till ARN men flighten är inställd och de är ombokade till CPH istället.

Nu undrar de om de båda kan komma in i Danmark för att ta tåget till Malmö?

Kan de sedan resa samma väg hem till USA igen i mitten på juli?

Vad jag kan se så borde det gå bra för henne men hur går det för honom som är amerikan?
Danska polisen har ett speciellt telefonnummer man kan ringa för rådgivning i inresefrågor av denna art. När det är så många faktorer inblandade som här så skulle jag inte chansa, utan kontakta dem direkt.
 

intuition

Medlem
Innebär detta att man som svensk får åka bil till Tyskland eller finns det restriktioner i Tyskland?
Vad som gäller i Tyskland får man kolla med tyskland. Ändringen som nämns här är att Danmark inte stoppar en sådan transitresa för den som är fast bosatt i sverige. Man behöver ju även kolla att landet man transiterar till släpper in en.
 

intuition

Medlem
Ja, det har varit möjligt att återvända till sitt hemland genom Danmark.
Fast det är ju inte riktigt det vi pratar om här - tråden handlar om att kunna fritt åka till kastrup för att ta ett flyg ut i världen.
En sådan transit, från sverige, till kastrup, för en svensk, för att resa vidare, på godtyckliga grunder, har varit helt omöjlig. En svensk som vill åka till Kastrup har inte bedömts annorlunda än en svensk som vill åka till Steff Houlberg för en pølse - och det är annorlunda nu och det är vad trådan handlar.

Det blir lite tungrott om man i varje inlägg måste upprepa premissen för att inte bli tillrättavisad...
 

ulagun

Medlem
Kollade Kastrup hemsida.
Blir nog ganska tråkigt besök. Det mesta är "lukket".
Lounger taxfree och de flesta butikerna.
Dessutom väldigt få avgångar närmaste tiden.
Nöjesresandet får nog vänta tills vidare.
 

HCas

Medlem
Kollade Kastrup hemsida.
Blir nog ganska tråkigt besök. Det mesta är "lukket".
Lounger taxfree och de flesta butikerna.
Dessutom väldigt få avgångar närmaste tiden.
Nöjesresandet får nog vänta tills vidare.

Och så lär det väl förbli tills folk börjar ge sig ut och resa igen. Lite av en ond cirkel m a o.

Får se om vi öht kommer tillbaka till det utbud som fanns innan eller om folk under överskådlig tid kommer fortsätta att se flygplatser som smittorisker där man bör spendera så lite tid som möjligt...
 

JohanGE

Medlem
Jag har förstått att danska gränspolisen tillåter svenska transitresor till Kastrup. Man ska kunna styrka sin resa genom uppvisa hotellbokning eller liknande till den destination man ska.

13. Om du är på väg i transit till tredje land och som turist har med dig dokumentation om hotellbokning.

Källa: politi.dk
 

Canadien

Medlem
Jag har förstått att danska gränspolisen tillåter svenska transitresor till Kastrup. Man ska kunna styrka sin resa genom uppvisa hotellbokning eller liknande till den destination man ska.

13. Om du är på väg i transit till tredje land och som turist har med dig dokumentation om hotellbokning.

Källa: politi.dk

För att förenkla, Danska gränspolisen tillåter all transit genom Danmark (Bil, flygbyte, e t c) om destinationen är utanför Danmark.
De tillåter inte transit till Kastrup (Om din destination är Kastrup) men via Kastrup.
 
Toppen