Senaste nytt

Resebyråtjänteman omskolad till färghandlare

011430121

Medlem
Det har varit en turbulent vår för många som arbetar inom resetjänsterna och vissa har fått omskola sig, men ibland blir det svårt att glömma de gamla reglerna när man börjar inom en ny bransch.
Detta samtal hördes i en färgbutik i veckan

Källa: Bekants, bekants, grannes, svärmors före detta man.

Kund: Hej, vad kostar färgen?

Biträde: Det beror på.

Kund: Vadå? Beror på vadå?

Biträde: Faktiskt på ganska mycket.

Kund: Du kan kanske ge mig ett ungefärligt pris?

Biträde:.Tja…. Det lägsta priset är 90 kr per burk och vi har 150 olika priser upp till 2000 kr burken.

Kund: Vad är det för skillnad?

Biträde: Skillnad? Det finns ingen skillnad, det är samma färg alltihop.

Kund: OK, i så fall kan jag väl få köpa lite av 90 kronors färgen.

Biträde: Det går bra, men först måste jag ställa några frågor. När vill du använda färgen?

Kund: Jag vill måla i morgon, då är jag ledig.

Biträde: Jaha du, färgen för i morgon kostar 2000 kr.

Kund: Varför det?

Biträde:
Jo, du måste köpa färgen minst 7dagar innan du skall använda den för att få ett lägre pris!

Kund: Vadå? När ska jag måla för att få 90 kronors färgen?

Biträde: Om tre veckor, men du måste förbinda dig att börja måla före fredagen den veckan och fortsätta måla till minst på söndagen.

Kund: Du skämtar!

Biträde: Du, här skämtas inte. Naturligtvis måste jag kolla om vi har kvar av den färgen innan jag kan sälja den till dig.

Kund: Vad menar du med kolla om du kan sälja den till mig? Samtliga hyllor
är ju fyllda, det syns ju härifrån.



Biträde: Bara för att du ser något behöver det inte betyda att vi har det.
Det kan vara samma färg, men vi säljer endast ett visst antal burkar för varje specifik helg. Hur många burkar vill du ha?

Kund: Jag vet inte så noga. Kanske fem burkar? Kanske skulle jag ta sex
burkar för att vara på den säkra sidan? Den kan jag väl lämna i retur
oöppnad och få pengarna tillbaka?

Biträde:
Ja, det går bra!

Kund: Då tar jag 7 burkar för säkerhets skull!

Biträde: OK, men då måste du köpa 2000-kronors-färgen!

Kund: Va då?

Biträde: Ja du har hört rätt. Vi kan sälja färg som räcker för att måla köket,
badrum, och hall, men om du slutar måla före sovrummet, bryter du mot våra regler!

Kund: Men vad spelar det för roll om jag använder hela färgen? Jag har ju redan betalt den!

Biträde: Snälla du, du behöver inte bli förbannad! Det är bara så. Vi planerar med tanke på att du använder hela färgen - och om du inte gör
det, så ställer det till med alla möjliga problem för oss.

Kund: Du skojar! Nu kommer du väl att tala om för mig att något förfärligt kommer att ske om jag inte fortsätta måla efter lördag natt?

Biträde: Det är alldeles rätt.

Kund: Nu räcker det faktiskt! Jag går och köper färgen någon annanstans.

Biträde: Det spelar ingen roll. Vi har alla samma regler.
 

jumbooze

Medlem
Tack för en färgglad och målande beskrivning om resebyråers regler, du glömde nämna att återbesök kan leda till konsultationskostnad om målningen skulle bli inställd eller framflyttad särskilt om det är Målericentrumgruppen om man inte löst Premium Support, det finns ju risk för administrativa avgifter men här vill man ju inte måla fan på väggen.
 
Toppen