Min gissning är att det är just efterfrågan. Hade vi inte haft covid tror jag 330 hade blivit kvar på just new york (och Chicago), där var såpass mycket underlag och det är relativt korta. På kort sikt står John valet mellan A321 eller inget alls (byte I cph).Under 2019 var det ca 280.000 resenärer från Arlanda till New York, borde ju vara underlag för större än en A321 kan man tycka.
Frågan är hur trogna resenärerna är till SAS? Erbjuder SAS ett "sämre" utbud med sämre frekvens, mellanlandning i CPH eller narrow-body från OSL/ARN så kanske detta ses som en möjlighet av andra (amerikanska) bolag att fånga upp efterfrågan. Tänker på tidigare sommartrafik som man kanske gör nya försök med.
Men 10.000-kronorsfrågan är väl när efterfrågan normaliseras, prognoserna säger ju flera år.
narrow-body från OSL/ARN
Det är genomsnitt knappt 770 personer om dagen, så det är inte antalet som flyger direkt mellan dessa världsmetropolerUnder 2019 var det ca 280.000 resenärer från Arlanda till New York,
Det är genomsnitt knappt 770 personer om dagen, så det är inte antalet som flyger direkt mellan dessa världsmetropoler
På sommaren under ca 90 dagar flyger UA med en Boeing 757 den tar väl runt 160 pax där erbjuds det totalt 14,500 platser, vet inte hur många flygningar Norwegian gjorde.
Ponera att SAS flög 365 dagar med en beläggning med en maskin som har kapacitet med 260 stolar så blir det 95,000 stolar
Detta gör att nästan hälften flyger inte direkt.