Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

JockeR

Medlem
Bekräftelse på avbokad resa kom den 11 mars.
Kollade läget med kundtjänst 30 april. Då låg den i kö med förväntad återbetalning 6-8 veckor från avbokning.
Vid ny koll med kundtjänst idag hittade dom först inte avbokningen. Sen såg dom att den ”ramlat ur kön”. Hänt flera som avbokat via hemsidan enligt personen som svarade.
Skulle manuellt ställa utbetalningen på kö igen och uppgav att den inte skulle hamna sist.
Jag fortsätter vänta.
 

P-L

Medlem
Bekräftelse på avbokad resa kom den 11 mars.
Kollade läget med kundtjänst 30 april. Då låg den i kö med förväntad återbetalning 6-8 veckor från avbokning.
Vid ny koll med kundtjänst idag hittade dom först inte avbokningen. Sen såg dom att den ”ramlat ur kön”. Hänt flera som avbokat via hemsidan enligt personen som svarade.
Skulle manuellt ställa utbetalningen på kö igen och uppgav att den inte skulle hamna sist.
Jag fortsätter vänta.

Jag fick höra att återbetalningen låg i Tallins kö och sen blev flyttad till den vanliga kön och därför hamnat långt bak och att det sedan hakat upp sig så den låg på kö för manuell hantering... Men fick pengarna till slut iaf (se tidigare inlägg)!
 

ssh9721

Medlem
Avbokade själv en bonusresa via vanliga hemsidan (även om jag blev fundersam när det stod ”Ansök om...”), en timme senare alla poäng tillbaka samt mail om att pengarna återbetalats till kortet.

Återstår att se om några dagar att pengarna är tillbaka, men så långt otroligt snabbt, över förväntan.

En liten uppdatering då pengarna kom tillbaka in på Amex-kortet igår, vet inte om det var ren tur eller om de har uppdaterat något?
 

olssonf

Ny medlem
Ringde guldsupporten idag angående flera flighter som jag ringde in och avbokade i början av mars. Alla flighter skulle gå innan sommaren och bokade i plus, fullt avbokningsbara. Jag har hittills fått en resa av 8 återbetald. Supporten hävdar nu att man får räkna med 6 månaders väntan på återbetalning. Jag ligger ute med mycket pengar och tycker det är otroligt dåligt. Ska man behöva acceptera sex månaders väntan??
 

danielhog

Medlem
Ringde guldsupporten idag angående flera flighter som jag ringde in och avbokade i början av mars. Alla flighter skulle gå innan sommaren och bokade i plus, fullt avbokningsbara. Jag har hittills fått en resa av 8 återbetald. Supporten hävdar nu att man får räkna med 6 månaders väntan på återbetalning. Jag ligger ute med mycket pengar och tycker det är otroligt dåligt. Ska man behöva acceptera sex månaders väntan??
Hur har du betalat? Ställ kravet mot din kortutgivare om det är kreditkort.

Vill också flika in att du kan inte lita på kundtjänst i den här frågan. Du får olika svar beroende på vem du pratar med.
 

olssonf

Ny medlem
Jag har betalat med Amex Elite och får ringa dem på måndag. Tack för tipset.

Tyckte för övrigt att kundtjänst gav ett otroligt slappt och oengagerat intryck. Att man dessutom hörde en hund skälla i bakgrunden och att det var helt omöjligt att få bli kopplad till överordnad, stärkte inte direkt intrycket. Jag har full förståelse för situationen med allt vad den medför, men tycker ändå man borde kunna kräva mer av ett stort bolag som SAS som borde ha inställningen att man kan rida ut den här stormen och därmed vara rädda om sitt renommé inför framtiden.
 

Berglund

Medlem
Att man dessutom hörde en hund skälla i bakgrunden och att det var helt omöjligt att få bli kopplad till överordnad, stärkte inte direkt intrycket. Jag har full förståelse för situationen med allt vad den medför
Den förståelsen visar du väldigt dåligt. Folk jobbar hemifrån i ”situationen”. En del har hundar och det kan vara svårt att få med alla normala växelfunktioner när folk sitter externt och inte i samma telefonsystem.
 

intuition

Medlem
... Ska man behöva acceptera sex månaders väntan??
Om det ligger någon som helst sanningshalt i det är SAS definitivt på obestånd och förhoppningsvis sätts det i konkurs. Men som andra sagt, kundtjänst verkar hitta på lite vad som helst. Man kan tex ha kommit på att säga 6 månader för att säkert slippa att du ringer en gång till.


Den förståelsen visar du väldigt dåligt. Folk jobbar hemifrån i ”situationen”. En del har hundar och det kan vara svårt att få med alla normala växelfunktioner när folk sitter externt och inte i samma telefonsystem.
Även om det du nämner rent tekniskt är sant, är det väl otroligt oproffsig av SAS i så fall, att beordra folk jobba i opassande miljöer och utan möjlighet eller kompetens att koppla samtal?

SAS eldar upp kundernas förtroende i parti och minut.

Sist jag ringde SAS satt personen och knappade på tangentbordet högljutt. Inte för att söka upp min bokning, utan konstant medan jag talade. Och bara så länge jag talade. (Vi hade förresten ett TM-bolag som gjorde så för att lura kunden att de fyllde i en enkät kring vår produkt innan de började själva "säljet". De trodde de var smarta - jag fimpade det bolaget så fort jag kunde)
Jag gissar att denne "travel-consultant" antingen ville låtsas så upptagen att jag höll samtalet kort eller skulle skrämma mig att allt jag sa noterades ordagrant i något system...

Som SAS agerar ligger det nära till hands att tro att de själva inte räknar med att finns kvar efter sommaren.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

HCas

Medlem
Jag ligger ute med mycket pengar och tycker det är otroligt dåligt. Ska man behöva acceptera sex månaders väntan??

Nej, det är oacceptabelt att SAS förväntar sig att kunderna agerar bank på obestämd tid. Jag hade haft större förståelse om de hade kunnat ge klar, tydlig och sanningsenlig information om hur det går med återbetalningarna men av andra inlägg att döma kan eller vill de inte göra det.

Har SAS likviditetsproblem får ägarna lösa det om de vill att bolaget ska fortsätta verksamheten. Har de pengar men problem med att administrera utbetalningarna får de ta in och utbilda mer personal - de har haft två och en halv månad på sig nu.
 
Tror SAS är trötta på alla samtal de får om när återbetalning kommer. Här borde de gå ut och förklara läget och när folk kan förvänta sig att få sina återbetalningar så medarbetarna kan fokusera mer på annat än svara på samma fråga hundratals gånger per dag.

Ser inte hur en skällande hund kan anses vara en opassande miljö och oproffsigt agerande från SAS sida, tror att alla göra sitt bästa för att klara av sina arbetsuppgifter.

Att sitta på andra sidan och ständigt få höra ”koppla mig till din chef” kan inte vara kul.
 
Toppen