Senaste nytt

Amex centurion - fördelar?

Senator

Moderator
Härligt! Grymt när man lyckas få ihop det.
Är det 1 miljon i spend per år? Eller var det så förr månne?

Hur som ett fantastiskt kort

Indikationer är minimum 1,5 MSEK per år över flera år, samt typen av köp verkar också spela roll vad jag har uppfattat. Köper man t.ex. massor av resor i affärsklass/förstaklass så väger det tyngre än om du handlar på Willys om jag har uppfattat de som har kortet rätt.

Ring och fråga om du är nyfiken.
 

Slipsknut

Medlem
Indikationer är minimum 1,5 MSEK per år över flera år, samt typen av köp verkar också spela roll vad jag har uppfattat. Köper man t.ex. massor av resor i affärsklass/förstaklass så väger det tyngre än om du handlar på Willys om jag har uppfattat de som har kortet rätt.

Ring och fråga om du är nyfiken.

Låter vettigt.

Jag är mer nyfiken bara hur folk gör då jag själv aldrig skulle vara i närheten ev 1,5 miljoner spend :)
Man är ofta intresserad och nyfiken på det man inte kan få själv (i dagsläget om man ska vara positiv)
 
Härligt! Grymt när man lyckas få ihop det.
Är det 1 miljon i spend per år? Eller var det så förr månne?

Hur som ett fantastiskt kort

Jag vet faktiskt inte var gränsen går, eller vad kriterierna är. Aldrig sett någon sådan lista. Men jag har legat på en bra bit över miljonen om året, i rätt många år. Hade Platinum i 11 år innan.
 

Slipsknut

Medlem
Jag vet faktiskt inte var gränsen går, eller vad kriterierna är. Aldrig sett någon sådan lista. Men jag har legat på en bra bit över miljonen om året, i rätt många år. Hade Platinum i 11 år innan.

Och då på den tiden det var krav på 600.000kr i årsinkomst om jag inte minns fel?
Då var ett platinum ett riktigt wow på ett annat sätt.
Men kul med uppgraderingen till det stora svarta
 
Och då på den tiden det var krav på 600.000kr i årsinkomst om jag inte minns fel?
Då var ett platinum ett riktigt wow på ett annat sätt.
Men kul med uppgraderingen till det stora svarta

Yes, det var på den "gamla goda" tiden och kraven var något sådant vill jag också minnas... Men tack så mycket! :)
 

Valley

Medlem
Och då på den tiden det var krav på 600.000kr i årsinkomst om jag inte minns fel?
Då var ett platinum ett riktigt wow på ett annat sätt.
Men kul med uppgraderingen till det stora svarta

Ganska säker att jag på den gamla tiden, när SAS flög från Karlstad, t o m blev inviterad till Platinum. Och en del andra saker också.
Då gick mitt Ax varmt på flyg, hotell å hyrbil under ett gäng år. Till slut kom ett fint brev med en invitation.
Eller har jag glömt?
 

Slipsknut

Medlem
Ganska säker att jag på den gamla tiden, när SAS flög från Karlstad, t o m blev inviterad till Platinum. Och en del andra saker också.
Då gick mitt Ax varmt på flyg, hotell å hyrbil under ett gäng år. Till slut kom ett fint brev med en invitation.
Eller har jag glömt?

Tror du har rätt.
Tror de flesta hade invitation? Kanske gröna var undantag men guld och platinum tror jag var invitation efter deklarerad inkomst?

Lite som connisseur

Förlåt för off topic!
 

folo

Medlem
Kanske gröna var undantag men guld och platinum tror jag var invitation efter deklarerad inkomst?

Nu är jag osäker på vad som definieras som den gamla goda tiden men kan bidra med en datapunkt. Tidigt 2000-tal var det 250 000 i årsinkomst och fritt för alla att söka Amex Gold. Minns det redan då som ett riktigt "stekare från orten"-kort som kanske 1/3 av 20-åringarna uppnådde kraven för. De glödde i baren ett år på Stureplan innan de lärt sig något om världen och gick tillbaka till bankens Visa.
 

CBI

Medlem
Hittade en intressant grej när jag skrev en artikel om Centurion nyligen.

När jag sökte data på hur många Centurion kort det finns i Sverige och världen år 2020 hittade jag tillslut ett media kit som finns för potentiella annonsörer i Amex tidningar, Centurion & Departures.

Där går det att hitta hur många Centurion kunder som finns i olika länder!

Datan från media kittet för Centurion Magazine:
Downloads - Centurion & Departures Media Kit

Antal Centurion Kort:
Sverige: 500 st
Spanien: 900 st
Nederländerna: 1 200 st
Frankrike: 1 700 st
Schweiz: 3 200 st
Storbritannien: 13 000 st
Europa: 43 300 st
Världen: 85 800 st**

** Hittar ingen data på ex Ryssland, USA och en del andra länder så totala antalet är nog fler.
 
Toppen