Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

intuition

Medlem
Ja, jag ser att de ändrat i artikeln nu dessutom. Från början stod det "företagen", nu står det "en del företag"... Och med summeringen av dig ovan så tyder det ju på att det är SAS som gjort uttalandet till Konsumentverket. Är det inte så, så undrar jag vad SVT är ute och far efter.
Jag tittade lite närmare på artikeln. Det är SvT som är ursprungskällan, och sedan har TT plockat upp den och den har då fått spridning i Sverige.

Jag trodde att det var tvärt om, att SvT fått det från Konsumentverket (t.ex. en press-release / via TT) men jag kan inte hitta att KoV har offentliggjort något om en tillsyn. Alltså agerar SvT på ett tips och har från detta tips ställt 4 bolag "mot väggen". Man kan inte utesluta att någon företrädare för något flygbolag sagt något i stil med att "det saknas pengar i kassan" till någon kund/medarbetare/social kontakt eller i något samtal med KoV och att det är den uppgiften som SvT dragit fram.

Eftersom KoV inte har gått ut med något är alltså uppgifterna helt och hållet SvTs egna. (Notera att det är SvTs reporter som påstår att tillsyn inletts. Den intervjuade juristen nämner inte detta, varken i rörlig bild eller citerad text.)

Man får se om det blir någon verklig tillsyn och vad den kan leda till. Sedan kan man ju säga rent hypotetiskt att om SAS de facto inte har pengar i kassan och inte tydligt kan visa pengar på väg in så är man på obestånd och en konkurs skulle de facto gynna den som köpt via kreditkort men inte fått återbetalning - i konkursläget blir ju kreditkortet skyldigt att ersätta kunden, dvs det behöver inte gå via något chargeback-förfarande som kan förhalas/bestridas.
 

TomJ

Medlem
Avbokade en mixed reward den 7e mars. Pengarna återkom till amex den 20e men syntes inte förrän idag. Poängen saknas dock fortfarande vilket är lite märkligt, poängen brukar komma först... Får väl ge det ett par vardagar och ringa in. Har hänt förr och då har svaret varit "oj då, ser här att de inte återbetalats men nu är det fixat".
 
Jag avbokade 9 sportresor den 15 Mars, 1 bonusresa 15 Mars (Fick poäng direkt men inga pengar), 1 USA resa 29 April blev inställd av SAS. Har ringt någon gång då och då, men i förrgår skickade jag till Diamond mailen och frågade om det inte borde gå fortare för de biljetter som är avbokningsbara. Fick svaret "jag ska se vad jag kan göra". Igår kom återbetalnings meddelanden på alla biljetter.
 

MagnusL77

Medlem
Intressant, för jag avbokade en (icke inställd) resa till LAX just den 9 mars och har undrat om jag ska agera på något sätt. Nu ska jag vara tålmodig några dagar till.

Har du fått n0gra pengar än? Även jag bokade av en resa till San Francisco 9e mars... vore intressant att veta om de fortfarande håller på med utbetalningar från första delen av mars.. mvh
 

Virre888

Medlem
När ni gjort era avbokningar, har ni då avbokat online eller ringt till kundtjänst? Har en bokad awardresa 4 Juli men som vi alla vet avråder ju UD för samtliga resor. Har ni fått tillbaka era 2-4-1 vouchers? Min Award resa är med en 2-4-1 som gick ut i december 2019, men vad jag förstått av SAS villkor så förlängs giltighetstiden för denna till den 31 AUG 2020.

Bör jag ringa kundtjänst för avbokning eller har det funkat fint för er att göra det online och då fått tillbaka poäng, skatter samt voucher?
 

TomJ

Medlem
Avbokade en mixed reward den 7e mars. Pengarna återkom till amex den 20e men syntes inte förrän idag. Poängen saknas dock fortfarande vilket är lite märkligt, poängen brukar komma först... Får väl ge det ett par vardagar och ringa in. Har hänt förr och då har svaret varit "oj då, ser här att de inte återbetalats men nu är det fixat".

Ringde kundtjänst idag, kom fram direkt efter att den automatiska svararen hade malt färdigt om vouchers, engelsktalande osv. Poängen hade inte återbetalts av någon anledning så de gjorde det direkt.
 
Toppen